Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Gezonde voeding.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Succesvol communiceren met je klant!
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Patricia presenteert.
Typologie van Baumrind
Glow Eindhoven.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Workshop Relationele en seksuele vorming
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Indicatoren van ontwikkeling bij adolescenten
Autisme en intelligentie
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Psychotherapie en armoede
Samenvatting.  Tussen 2000 en tijdelijke en 8 permanente hostels opgericht in Utrecht: ◦ Eenvoudige overnachtingsmogelijkheden voor vb verslaafden,
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Ontslagbegeleiding.  Persoonlijke factoren  Vijf dimensies  Onderzoek  Normatief versus ipsatief  Procedure  Besluit.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling en de basisschool
RFLPs SNPs Micro-array
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Kind en omgeving Het individu in de context
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
De Ziekte van Huntington
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Verschillende probleemgedragingen
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Transcript van de presentatie:

Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen

De auteurs Peter Prinzie Maja Dekovic

De auteurs Ellen Reitz (op de site van de universiteit van Utrecht, werd er geen foto vermeld bij het visitekaartje van Ellen Reitz.)

Tal van onderzoeken Tal van onderzoeken werden al georganiseerd in verband met de verkeerde waarden en normen meegeven en negatief externaliserend gedrag. Er werd duidelijk aangetoond dat dit in verband staat met elkaar.

Waarom dan dit onderzoek? Omdat men wou kijken naar de bredere kant hiervan. Daarom werd er gewerkt met het factor 5 model, om zo nog een bredere uitslag te krijgen op het onderzoek.

Vijf factor model Of vijf dimensies: 1. Extraversie 2. Vriendelijkheid 3. Zorgvuldigheid of ordelijkheid 4. Emotionele stabiliteit 5. Autonomie

Doel van het onderzoek Via 5 factoren model werd gemeten welke dimensies er voor zorgen in combinatie met andere, welk effect dit kreeg op het gebied van externaliserend gedrag van de kinderen.

Resultaten: Indirecte effecten Moeders met negatieve emotionaliteit: Kiezen bijna altijd voor de harde discipline. Doordat ze dikwijls in een grote vorm van stress zitten. Moeders die hun waarden en normen niet hoog scoren op vriendelijkheid, scoren hoog op negatieve affectie. Waardoor men geen veilige hechting kan creëren.

Resultaten: Directe effecten Eerst en vooral is het al een deel erfelijk bepaald. Ouders die hoog scoren op autonomie werd gekoppeld aan het externaliserend gedrag.

Gelijkenis en verschil met vorig(e) onderzoeken: Zoals al eerder bekend raakte door vorige onderzoeken, bleek dat extraversie, vriendelijkheid, emotionele stabiliteit en autonomie in samenwerking met overreactiviteit, laksheid of Coërciviteit zorgde voor negatief opvoedingshandelen. Verschil met vorig onderzoek van Pattersons wees aan dat persoonlijkheidskenmerken van de ouders, een direct effect hebben op het probleem gedrag van de ouders.