Het Parkeren Uitgelicht Modellenstudie Koningshoek Themaraad Maassluis 27 oktober 2009 Deel 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiebijeenkomst voor bewoners
Advertisements

Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
Pathmos Enschede Seminar 6 april 2006 L.F. Timmen F.H.N. de Vries
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Aan vrijkomende schoollocaties in Waalwijk
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Multifunctioneel centrum
Plan november sociale koopwoningen, 2 tweekappers (4 woningen) en 1 vrijstaande woning. Totaal 9 woningen. Aan het Zwin de sociale koopwoningen.
Verkeersplan Binnenstad
Stationsomgeving - 29 juni
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
Gemeente Leidschendam-Voorburg Woonoord Duivenvoorde: Henk van Veen.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Voorontwerpbestemmingsplan “Stationskwartier” Welkom op deze informatieavond Woensdag 11 september 2013.
Informatieavond 19 april 2010
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Bewonersavond 28 aug “Project 59”. Bewonersavond 28 aug Toekomst van het wonen -Comfortabele woningen -Woningen zien er goed uit -Technisch.
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
1 Gorinchem bouwt aan onderwijs Presentatie strategische keuzes onderwijshuisvesting 2 februari 2010.
CENTRUMPLAN EIJSDEN COMMISSIE GRONDGEBIEDZAKEN 20 NOVEMBER 2012.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren 16 november 2009 Werksessie bewoners Ruimtelijke Kwaliteit.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Discussienota Bouwgrondprijs voorbereidende raadsvergadering 22 juni 2010.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Dordrecht Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Welkom tijdens de inloopmarkt Nieuwbouw Bergerhof 13 januari 2009.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 27 januari 2010.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Herstructurering Sluispolder West en de Binnenstad Informatiebijeenkomst 1 oktober 2014.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
Het Parkeren Uitgelicht Modellenstudie Koningshoek Themaraad Maassluis 27 oktober 2009 Deel 2.
Egalisatiereserve Parkeren Rekenmodel & Toekomstbeeld 23 juni 2015.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
-- (Presentatie start om uur) -- Herstructurering Vlietlocatie e.o. en Sluispolder West Informatiebijeenkomst 6 oktober 2014.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Herontwikkeling Jan Verswollezone Peter Vuijk, projectleider 22 oktober 2008.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
28 september Terugblik op vorige avond 2.Stand van zaken (grondaankoop en onderzoeken) 3.Wat stellen wij voor  Hoofdstructuur/kader  Thematiek.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Informatieavond Badhuisplein
Tijdelijke woningen gemeente Leiden
Informatiebijeenkomst
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
ONTWIKKELINGSPLANOLOGIE
Herinrichting Stationsstraat en omgeving
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Nationaal Parkeercongres 2017
Wheermolen-Oost Sloop-nieuwbouw 1.
Groot Onderhoud Noordkade
Vakgroep rioleringen en bestratingen
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Toelichting stand van zaken Harnehal
Bertine Schouten-Willemsen Contractmanager aardgasvrij Nijmegen
RAAMOVEREENKOMST PRESTATIEAFSPRAKEN
Transcript van de presentatie:

Het Parkeren Uitgelicht Modellenstudie Koningshoek Themaraad Maassluis 27 oktober 2009 Deel 1

Presentatie verkeer en parkeren 1.Gemeente: het parkeren in de modellenstudie 2.ASR: korte toelichting “Lentemodel” 3.ASR: uitkomsten verkeersonderzoek van Goudappel/Coffeng 4.ASR: presentatie gebouwde parkeeroplossingen 5.debat

Waarom? Betere voorzieningen voor de burgers Meer werkgelegenheid De koopkracht van Maassluis in Maasluis houden Er is voldoende ruimte Er is voldoende ontwikkelkracht

Motie 13 mei 2008 zorg te dragen voor zo volledig mogelijke informatie zodat integrale besluitvorming in de raad kan plaatsvinden voor het einde van 2008; varianten te ontwikkelen waarin op- en aanmerkingen, waaronder ook kritische op- en aanmerkingen, van winkeliers, burgers, de Klankbordgroep en de raad verwerkt en waartussen de raad kan kiezen

RIB 1 juli 2008 Modellenstudie om antwoord te geven op de raadsvragen: Effect van verdiept of gebouwd parkeren Effect van betaald of onbetaald parkeren Effect van parkeerregulering Financieringsruimte voor het parkeren vanuit de huuropbrengsten Variatie in woningbouw Variatie in commercieel programma Effect van OZB verhoging

Advies KBG omwonenden 7 juli 2008 Parkeerregulering gratis Renovatie optie meenemen Twijfels over de omvang plan Twijfels over de parkeernorm Overdekt winkelcentrum Uiverlaan: massaliteit Botter: expeditie en bouwhoogte Boeier/Drijver: parkeerdek Meer groen Aandacht voor leefbaarheid en veiligheid

Advies Winkeliersvereniging 7 juli 2008 Voorkeur voor niet overdekt winkelen Spreiding van parkeerplaatsen Routing winkels: haltermodel en dubbelzijdigheid Beperken omvang tijdelijke huisvesting Beperken van de bouwtijd Betere betrokkenheid

Modellenstudie 0. Huidig model: plan dat uitgebreid in de voorinspraak is geweest 1.Kleinschalig model: kleine uitbreiding en renovatie 2.Verbeterd model: meer gebouwd parkeren en minder druk op de omgeving 3.Halfverdiept model 4.Ondergronds model

Vergelijking programma 0. Bestaande model 1. Kleinschalig model 2. Verbeterd model 3. en 4. Halfverdiept ondergronds parkeren woningen winkels

0. Huidig model Dit model dient als referentie.

1. Kleinschalig model Dit model is gebaseerd op de suggesties van leden van de klankbordgroep omwonenden.

2. Verbeterd model Het verbeterd huidig model is een reactie op de inspraak

3. en 4. Halfverdiept en ondergronds model Parkeren onder de winkels. Woningen op de winkels.

Uitgangspunten exploitatie Koningshoek Kosten: boekwaarde bestaande winkelcentrum investeringen sloop, nieuwbouw en infra kosten gemeente (grond, apparaat, etc.) Opbrengsten: winkelverhuur woningbouw parkeren te verdelen in: a. bezoekers b. bewoners c. abonnementen

Uitgangspunten Parkeerexploitatie Parkeernormen Maassluis verdeeld naar functies (wonen, detailhandel, etc.) Bezettingsgraden parkeerplaatsen verdeeld naar functies (wonen, detailhandel, etc.) verdeeld naar dagdeel/week (weekmarkt, koopavond, zondag, etc.) verdeeld naar winkelbezoekers, werkers, bewoners

Uitgangspunten Parkeerexploitatie Modellen 2, 3 en 4 Bezoekers: € 1,19 /uur incl. BTW – € tot € per jaar aan omzet Abonnement: € / jaar / incl BTW – Winkeliers, ambtenaren, werkers (20%) Bewonersplaats:€ incl. BTW – Verkoop bij koopwoning of beleggershuur

Uitgangspunten Parkeerexploitatie vervolg Exploitatielasten gebouwd parkeren € 600,-/per parkeerplaats/jaar -verlichting, ventilatie, schoonhouden, bewaking, kaartverkoop, afschrijving Model 1 Geen opbrengsten, lage kosten (verharding en verlichting)

Modelvergelijking saldo resultaat totale exploitatie 1. Kleinschalig model 2. Verbeterd model 3. Halfverdiept 4. Ondergronds Saldo Onbetaald parkeren Saldo Betaald parkeren Verschil P exploitatie Bedragen in mln € Bij onbetaald parkeren ook geen opbrengsten uit bewonersplaatsen en abonnementen

Parkeren bezoekers Eerste uur gratis = 65% verlies = 30% omzetderving uit bezoekersparkeren (€ ,- a € ,- per jaar) = 65% verslechtering van het resultaat Brief Winkeliers: drempel verlagen met acties (nog geen garantie voor € 4 a ,-) Eerste drie uur gratis = onbetaald parkeren

Parkeren omwonenden Parkeervergunningen: Aantal rond Koningshoek: 0 – 500 huishoudens Mogelijk alleen overlast tijdens winkelpieken Maatwerk voor de directe omgeving Minimale kosten voor de omwonenden: verplichte leges van € 15,67/jaar/prijspeil 2009 Etten-Leur: “alleen als meerderheid in straat dat wil”

Koningshoek Maassluis Take Hannessen – Ontwikkelingsmanager Winkelprojecten het Lentemodel parkeren en verkeer - quick scan Goudappel Coffeng architectuur parkeergarage

Verbeteringen geen gestapeld parkeren gestapeld parkeren + winkels gestapeld parkeren + winkels + woningen bouwhoogten sterk gereduceerd geen parkeren op dak Algemeen: van circa 300 naar 150 woningen lagere hoogten en minder massa optimalere orientatie meer kleinere woningen voor startersmarkt meer kwaliteit winkelgebied diversiteit winkelgebied

Kwaliteit routing: “winkel 8” dubbelzijdig bewinkelen verdeling supermarkten verdeling parkeervoorzieningen