Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
De kinderen stellen zich graag aan u voor.
Uitslag enquête over online pesten
Dag 10. Dag 10 Dag 10 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Daar ben ik weer. Oh jongens en meisjes…het is toch niet te geloven. Wederom gaat er van.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Greet Magneet, uitvindster en wetenschapster.
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:

Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Iedereen gebruikt social media.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
DE ICT-VERHUIZING BELANGRIJK OM TE WETEN. UPDATE
Digitalisering Les 3: wat betekent de digitalisering van de maatschappij voor onze doelgroepen?
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Social media: Digitaal gereedschap om samenwerking te ondersteunen Adri Verhoosel, Leer- en innovatiecentrum.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Levensboek – levensverhaal
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Maak je website beter vindbaar!
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Beleid en regelgeving Les 2.
Wat gaan we vandaag doen?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Media is er altijd en overal
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Media is er altijd en overal
Huisvesting en Hygiëne
DA dag april 2016.
Media is er altijd en overal
Sociale media Gemaakt door: latoya van hoogenhuizen Docent:E.louisse
Eenzaamheid, welzijn en zorg
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Big Data.
Big Data.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Oude foto’s Op de volgende pagina’s vind je foto’s van verschillende mensen. Waar wonen/ werken zij? Klik verder om erachter te komen!
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Buurt-apps Mediabegrip week 2-3.
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid

Huiswerk vorige week  De oudere cliënt en de digitale media  Interview een persoon boven de 65 over zijn computer en internetgebruik. Waarvoor gebruikt hij het? Wat ziet hij als voordelen, wat vindt hij moeilijk etc.  Of interview iemand over waarom iemand het niet gebruikt..

Ouderen en digitalisering  Wat is jullie ervaring hierbij?  Voor ouderen is het moeilijk om de ontwikkelingen van de digitale media bij te houden. Aan de andere kant kunnen deze middelen de ouderen heel veel voordelen geven. Veel ouderen zijn alleen en en de media zijn een goed tijdverdrijf en kunnen ook eenzaamheid verminderen.

Voor- en nadelen  Bespreek de voor- en nadelen van de digitale media voor ouderen. In de volgende teksten staat hierover het een en ander. Maak een lijst met voordelen en nadelen en mogelijke toepassingen voor ouderen  _en_ouderen _en_ouderen  online/ouderen.html online/ouderen.html

filmpjes  Meneer Strubbe deel 1   De oude computer  Meneer Strubbe deel 2   De ipad  ouderen op sociale media:  

Levenboeken Wat is een levensboek, wat is de meerwaarde?  digitaal levensboek maken.. interactief schilderij  agenda/hva-nieuws/content/2015/10/magisch- interactief-schilderij.html agenda/hva-nieuws/content/2015/10/magisch- interactief-schilderij.html  schilderij-MIS schilderij-MIS

zoek  Zoek eens een geweldige app of andere tool voor ouderen, die ze kunnen gebruiken, die echt een aanvulling is voor hun leven. B.v. op:

Cases Bespreek in groepjes de verschillende cases  Les 4 Casus 1 Mevrouw Jansen van 85 woont nog zelfstandig maar is slecht ter been.Haar kinderen zijn erg met haar begaan maar wonen allemaal ver weg en hebben het druk met hun werk.. Twee keer in de week gaat zij naar de dagopvang. De andere dagen heeft zij weinig activiteiten en voelt ze zich eenzaam. Van haar dochter heeft zij een IPad gekregen en inmiddels heeft ze ook WIFI in huis. Ze heeft alleen geen idee hoe de IPad werkt en wat ze ermee kan. Aan jou is gevraagd om samen met haar de IPad in te richten en samen activiteiten te bedenken die ze ermee kan doen en waar ze de IPad voor kan gebruiken. Wat kun je zoal bedenken? Les 4 Casus 2 Meneer Dekker 83 jaar, heeft een gekregen van zijn bank. Daarin werd hem gevraagd te klikken op een link en zijn gegevens door te geven. Gelukkig vroeg hij jou om hulp. Jij keek met hem mee en vertrouwde het niet helemaal. Het bleek een fishing mail te zijn. Op de afdeling besluiten jullie voor de bewoners een voorlichting te organiseren over veilig internet gebruik. Wat moet er allemaal aan de orde komen?

Huiswerk  Afmaken van de casus!