Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

KINDERUITSPRAKEN enter.
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Brieven thema eten & drinken correctie. correctie brieven  Het meest ben ik erop benieuwd hoe zal onze Tsjechische voeding je smaken.
Kerstviering kleuterbouw
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
Neem een hond!!. •Zoek je iemand, die je krant brengt zonder eerst de sportpagina er uit te scheuren
I love you.
Over consumenten, gedrag en marketing
Woorden en tijd.....
EEN BEETJE WINTER geschreven: Paul Stewart en Chris Riddell.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Godsdienst.
Stepping Stones II Chapter 6 Grammar.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Nieuwe buren deel 1 Gemaakt door; Aquinnah, Cédrick, Peter, Sarah Niveau 7.
TIEN DINGEN DIE EEN ENGEL JE ZAL VRAGEN OP DIE DAG:
THEMA VOOR VANAVOND: GESTOLEN GOED GELD & GOED HEMELS GOED
Moeten: must, have (got) to, should, should have
Afscheid van een vriend
Les 17 deel 1a Welke Psalm ken jij uit je hoofd?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Inleiding taalwetenschap
Help, ik heb hulp nodig!. Help, ik heb hulp nodig!
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 3
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
Een klein gebaar Een glas melk Op een dag, toen een een arme jongen huis aan huis kleding probeerde te verkopen om zijn studie te kunnen betalen realiseerde.
TIEN DINGEN DIE GOD NIET ZAL
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Vriendschap boven alles. Gemaakt door: Marte en Annelore.
Dit is verbazingwekkend nauwkeurig!!!
Het was in de tweede wereldoorlog.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Een Belgische moeder schreef eens een brief aan haar zoon die bij het leger diende. Beste Peter, Ik schrijf je deze brief om je te laten weten dat ik je.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 2.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 2

Mededelingen / Nestor Inmiddels zijn 102 (van 135) studenten op de Nestorsite geweest. Kijk naar de berichten op het V&A Forum (op het Discussion Board). Haal eventuele achterstand bij discussies en quizzes gauw in!

Overzicht Hoorcollege 2 Samenhang (coherentie en cohesie) cohesieve middelen, tekstuele inferenties Communicatie als samenwerking interactiepatronen, Gricean maxims, implicatures

Cohesie (Halliday & Hasan) cohesieve middelen = elementen die verwijzen naar een ander element in de tekst anaforen (voornaamwoorden, bepaald lidwoord) connectieven (voegwoorden, bijwoorden) lexicale cohesie (herhaling)

Tekstuele inferenties 1: ‘bridging inferences’ Jan haalde de picknickspullen uit de auto. Het bier was warm. Inferentie: ‘het bier’ zat met de picknickspullen in de auto The baby cried. The mommy picked it up. Inferentie: ‘the mommy’ is de moeder van de baby en ze neemt hem op omdat die huilt

Tekstuele inferenties 2: ‘scripts’ en plannen Jan had honger. Hij ging naar de KPN-site en zocht het nummer van zijn favoriete Chinees. Benodigde ‘script’-kennis om dit tekstje te begrijpen: eten telefonisch bestellen, bijv. bij Chinese restaurants telefoonnummers op het Web vinden Benodigde kennis over plannen van personages wie honger heeft, zal iets doen om aan eten te komen om iets van iemand te krijgen, moet je eerst in contact komen...

Context en Coherentie A:Ik heb een 14-jarige zoon, B:Da’s prima. A:en ik heb ook een hond. B:O, ‘t spijt me. Harvey Sacks

Enkele interpretaties van “Weet jij hoe laat het is?” verzoek“Zeg mij hoe laat het is.” voorstel“Laten we maar gauw naar huis gaan.” verwijt“Je bent te laat!” argument“[Je mag nu niet meer naar buiten.] Het is te laat.” vraag“Kun jij de klok al lezen?”

Samenwerkingsbeginsel H. Paul Grice (1975) Maak je gespreksbijdrage zo dat die, op de plaats waar je hem uit, voldoet aan de (impliciet of expliciet) overeengekomen doelen van het gesprek waaraan je deelneemt.

Zeggen en impliceren A:I'm out of petrol. B:There is a garage around the corner. A zegt iets over benzine (“I” is de auto !) en impliceert een vraag naar een benzinestation B zegt iets over een benzinestation en impliceert dat zijn informatie een oplossing biedt (dus o.m. dat het benzinestation naar zijn beste weten ook open is)

De “Gricean conversational maxims” (H. Paul Grice 1975) Maxim of quantityzeg niet te weinig en niet te veel Maxim of qualityzeg niets waarvan je zelf denkt of weet dat het onjuist is of waarvoor je geen onderbouwing hebt Maxim of relationwees relevant Maxim of mannervermijd “obscuur”, onduidelijk taalgebruik vermijd ambiguïteit vermijd onnodig uitwijden (“be brief”) wees ordelijk, enz.

Drie soorten implicatures Conventional implicature De meeste studenten hebben de opdracht op tijd gemaakt. [=niet alle studenten] Generalized conversational implicature Jan liep een huis binnen. [=niet zijn huis] Conversational implicature (in context te begrijpen; ‘petrol’-voorbeeld)

‘Flouting implicature’ (Grice) (implicature door bewuste schending van een maxime) A flouting implicature is a conversational implicature based on an addressee’s assumption that the speaker is deliberately breaking (flouting) a conversational maxim while still being cooperative. A: Let's get the kids something. B: Okay, but I veto I-C-E C-R-E-A-M-S.

Schendingen van de maximes (voorbeelden van Levinson 1983) A: Can you tell me the time? B: Well, the milkman has come. A: Tehran's in Turkey, isn't it, teacher? B: And London's in Armenia, I suppose. Miss Singer produced a series of sounds corresponding closely to the score of an aria from '"Rigoletto."