De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
Advertisements

Analyse van incidenten
Regio ….. Werkafspraken patiëntgerichte samenwerking.
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Wat is BUDDYZORG LIMBURG ?
Voorstellen.
Veranderingen in rol Familieraden
SGJ Christelijke Jeugdzorg
Nieuwe Wmo – Platform VO
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
JAARVERSLAG 2003 Ombudsman Jean Dreezen. 2 Wat is een klacht in het ZOL? Klacht =… iedere uiting van ongenoegen of ontevredenheid omtrent het zorgproces.
Welkom.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
GGZ in de huisartsenpraktijk
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
De mammacareverpleegkundigen
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
Over de schotten heen kijken!

De (T)OR en de bestuurder
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
MANTELZORGCOACH.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Onafhankelijk Gefinancierd door de provincies, stadsprovincies, ministerie voor jeugdzorgPlus en landelijk werkende instellingen LJ&R en WSG Wet op de.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Medisch Maatschappelijk Werk Onderdeel van de dialyse afdeling van het Máxima Medisch Centrum- locatie Veldhoven. Pre-dialyse cursus april 2003.
Rianne Ronden, Huisarts
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Vrijwilligersbeleid & Mantelzorg voorlichtingsavond 19 september 2007 Hans Hoes.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015
DAG TEGEN KANKER OP 18 SEPTEMBER 2014 Aandacht voor mensen met kanker in ons ziekenhuis.
Presentatie voor de gemeenteraad van Delft Door: Janneke Dekker en Hans Oosterveer 19 maart 2010.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
CONCEPT!.
Krimp als motor voor beweging
Prof. Em Psychiatrie Paul Cosyns UA
Sociaal Juridische Dienstverlening
Vierde overlegtafel LVB contractverlenging 2017
Themabijeenkomst verwanten
Klachtencommissariaat Enschede
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
POGGL Themadag 11 november 2014
S. Baré Sociaal verpleegkundige UZ Brussel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Klachtencommissariaat Enschede
Workshop Wie heeft welke rol?
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje… Madelon Hengeveld Klachtenfunctionaris Alrijne ziekenhuis Bestuurslid VKIG

Madelon Hengeveld mei 2016

Doel van de wet Openheid Madelon Hengeveld mei 2016

Informele laagdrempelige afhandeling (bemiddeling/snel oplossen) Doel van de wet Informele laagdrempelige afhandeling (bemiddeling/snel oplossen) Madelon Hengeveld mei 2016

Kwaliteitsverbetering Doel van de wet Ervan leren Kwaliteitsverbetering Madelon Hengeveld mei 2016

zorginstelling dient te beschikken over: een eigen schriftelijk goedgekeurde klachtenregeling (01.01.2017) een klachtenfunctionaris (01.01.2016) voor de informele afhandeling. Madelon Hengeveld mei 2016

de klachtenfunctionaris is er voor… de ‘klager’ (patiënt, familie, vertegenwoordiger) de aangeklaagde (zorgverlener) de instelling/zorgaanbieder Madelon Hengeveld mei 2016

In het midden… Klachtenfunctionaris en klager Opvang; luisteren, doelen achterhalen Informatie & advies: mogelijkheden, evt. verwijzen Bijstand; begeleiding en steun Bemiddeling in klacht Adviseren t.a.v. doorverwijzing (extern) Zo nodig ondersteunen (extern) Klachtenfunctionaris en aangeklaagde Advies; niet alleen reactief, maar ook proactief Procesbegeleiding en voortgangsbewaking Begeleiding bijzondere situaties (tuchtzaak, calamiteit) Madelon Hengeveld 2016

input Q zorginstelling Iedere klacht is maatwerk input Q zorginstelling Madelon Hengeveld mei 2016

klachtenfunctionaris & instelling/zorgaanbieder Klachtenbehandeling; klachten serieus nemen Klachtenanalyse; signaleren van knelpunten (jaarverslag) Klachtenmanagement; advies en aanbevelingen RvB klachtenvoorlichting en –scholing (ter preventie) met als doel: kwaliteitsverbetering van zorg en dienstverlening Madelon Hengeveld mei 2016

De klachtenfunctionaris is een goed uitgeruste gesprekspartner voor vele spelers in het veld. Madelon Hengeveld mei 2016

beroepsprofiel Opvang – luisteren, doelen achterhalen Informatie en advies – klachtmogelijkheden, evt. verwijzing Bijstand – aan klager en aangeklaagde/andere betrokkenen Bemiddeling Procesbegeleiding en voortgangsbewaking Begeleiding in bijzondere situaties (calamiteiten) Voorlichting/ scholing klachten Signalering en advies – kwaliteitsverbetering van zorg Advies en beleidsontwikkeling - klachtenmanagement Madelon Hengeveld mei 2016

klacht niet opgelost? klager is niet tevreden Madelon Hengeveld mei 2016

als de afhandeling niet slaagt… Raad van Bestuur (formele afhandeling) “oordeel” (= bevredigende oplossing) maatregelen en resultaten zo nodig m.b.v. klachtenadviescommissie 6+4? Madelon Hengeveld mei 2016

Klacht Claim Tuchtklacht Ander loket Geschil Civiele IGZ Madelon Hengeveld mei 2016

Klachtenfunctionaris en kwaliteit Benodigdheden voor het perfecte plaatje… Madelon Hengeveld mei 2016

het perfecte plaatje voor ons Erkenning door de wet Onafhankelijke, neutrale positie Ruimte voor maatwerk Madelon Hengeveld mei 2016

Dank voor uw aandacht! Nog vragen? Madelon Hengeveld mei 2016

teer