Cultuur en Thamen. Vragen vanuit het MD welke beschrijving past het best bij mijn school? om welk leiderschap vraagt deze schoolcultuur? om welke leiderschapsontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
Respectvolle bejegening
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Hogescholen in Dialoog
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Leidinggeven en coachen
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Wat willen we vandaag doen?
Een theoretische verkenning
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
CanDo Coaching.
Morele ontwikkeling en opvoeding
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Personeelsessie LOKO.
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?

Geïntegreerde schoolverbetering
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Welkom ik maak me sterk.
Niets is wat het lijkt.
Beroepshouding en beroepscode
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
ZESC – Situationeel leiderschap
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Een vergadering organiseren
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Introductie Engaging Dynamics
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
5 valkuilen & Tips.
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Heb jij ballen voor scrummen?
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Cultuur en Thamen

Vragen vanuit het MD welke beschrijving past het best bij mijn school? om welk leiderschap vraagt deze schoolcultuur? om welke leiderschapsontwikkeling vraagt dit?

Cultuurtype wordt bepaald door: dominante kenmerken of uitstraling de leiding van de organisatie personeelsmanagement het bindmiddel van de organisatie strategische accenten succes-criteria Als 6 deelfactoren alle dezelfde dominante cultuur hebben = congruent profiel Incongruente profielen kunnen een uiting zijn van innerlijk conflict, tegenstrijdigheden en kunnen veel energie kosten.

Dominante kenmerken Thamen Thamen heeft een familiecultuur/gezellig Thamen is sterk leerling/zorg gericht kent vele activiteiten voor leerlingen is sterk naar binnen gericht Is hierarchisch kent 6 teamleiders met soms 6 eilandjes heeft docentennet een grote inzet en betrokkenheid heeft ook “moppercultuur”

Personeelsmanagement is ondersteunend aan de teamleiders is in ontwikkeling: van personeelsmanagement naar H&M kent een goede samenwerking en sfeer met andere geledingen goede sfeer tussen de partijen

Bindmiddel van de organisatie zorg voor de leerling gezelligheidcollegialiteit teams georganiseerde activiteiten voor de leerling het onderwijs

Strategische accenten menselijke ontwikkeling en scholing vertrouwen en openheid participatieveiligheid

Succescriteria betrokkenheid ontvankelijkheid voor behoefte van de leerling willen veranderen, waar nodig innovatief en toonaangevend weten wat de visie van de school inhoudt en ook nastreven

Grote diversiteit in subculturen kan leiden tot: onderhandelen, spanningen, conflicten, discussies enzovoorts. De vraag is: hoe zit dit bij Thamen?

Subculturen Thamen 6 teams nog te grote onderlinge verschillen in: afspraken, leidinggeven teamleiders die al jaren bij Thamen werken en 2 nieuwkomers: opnieuw afstemmen oude docenten die het “vroeger”beter vonden wij en zij cultuur: wijzen naar het management en Iris de ene teamleider kiest minder voor confrontatie dan de andere

Test Marjolijn

TEST TON

Leunen op improvisatie Adhocratie is een: Een manier van sturing, waarbij men zich niet baseert op beleid, maar op hetgeen zich zoal aan gebeurtenissen voordoet; Een benaming (geïntroduceerd door Alvin Toffler) ter aanduiding van kleine, flexibele projectteams of -groepen, die bij hun werkzaamheden vrijelijk de grenzen tussen de afdelingen van een organisatie kunnen overschrijden en die sterk uitvoeringsgericht zijn. Ook wel: een aanduiding voor een organisatie, die sterk leunt op improvisatie

Een transparante cultuur een cultuur waarin het niet bedreigend is te praten over wat je als medewerker wilt in je werk, welke ambitie je hebt, hoe je privé en werk wilt combineren, welke stappen je in de toekomst wilt gaan zetten, binnen dan wel buiten de huidige organisatie en wat je daarvoor nodig hebt om dat te bereiken. een cultuur waarbinnen het als stimulerend ervaren wordt dat de werkgever in gesprek gaat met zijn medewerker over; wat de organisatie verwacht van hem/haar, zijn/haar functioneren en zijn/haar verdere ontwikkelingen

Organisatiecultuur van Thamen is niet congruent. Daarvoor moet in de dimensies organisatiekenmerken, leiding van de organisatie, personeelsmanagement en strategische accenten eenduidigheid zijn. er is echter wel een grote mate van overeenstemming, juist ook waar die niet noodzakelijk is. de familiecultuur is landelijk bij het vmbo, dit zien we terug bij Thamen de teamleiders en de directeur streven naar transparantie

Leidinggeven van de teamleiders: De teamleiders moeten beschikken over authentiek leiderschap waardoor ze op basis van persoonlijke waarden en drijfveren hun eigen leiderschapskoers bepalen en zodoende in staat zijn hun medewerkers te inspireren tot een bewustwording- en ontwikkelingsproces, zowel op persoonlijk als bedrijfsniveau

Leiderschapsstijl Carl afspraak is afspraak: plichtsbewust structuur en organisatie in orde empathie tonen en ontvangen (Contact met collega’s en leerlingen) regie in handen volhoudend, doorzetter perfectionistisch rekening houden met de ander, vertrouwen geven betrokken

Ontwikkelpunten Carl steun en ondersteun ik accepteer van mezelf dat ik keuzes maak verantwoordelijkheid geven en dan loslaten maak me niet druk om zaken op zaken waar ik geen invloed op heb jouw probleem blijft jouw probleem maar coach hem naar de oplossing zonder dat jij het op gaat lossen. Hou de aap op de schouders van de ander. vertrouw op mijn gevoel. Sta 100% achter een beslissing. focussen op het hier en nu. positieve zaken gaan voor. meer-eisend zijn / goedgelovig

Leiderschapsstijl Jos begrip hebben en respect hebben voor iedereen. hard werken, verantwoording kunnen/durven dragen en nemen,rechtvaardigheid, discipline, orde, regelmaat, en grenzen stellen empathie, invoelen, weten wat er speelt bij de docent waarde leggen aan de relatie met de medewerker en dus zal hard confronteren niet snel gebruiken leidinggeven op maat leidinggeven is ook loslaten en delegeren. Beide aspecten zijn lastig voor mij. Ik worstel nog regelmatig met “zaken die niet of minder goed gaan”, waarbij ik dan tijdens het proces wel eens denk, had ik het zelf maar gedaan. Inschatten wat fout mag gaan en wat niet is van belang hierin. niets aan het toeval overlaten hoort ook bij bovenstaand proces

Ontwikkelpunten Jos -loslaten/delegeren -confronteren -regie durven loslaten -problemen laten bij de eigenaar en niet over willen nemen -niet te “vast blijven houden aan oude gewoonten” -standvastiger zijn/ niet te snel switchen

Leiderschapsstijl Ton directief minder consulterend creatief en inventief minder empatisch faciliterend relativerend innovatief leidingnemend

Ontwikkelpunten Ton van sturend naar inspirerend minder confronterend meer samenwerking zoeken empathie tonen ruimte geven aan anderen

Leiderschapsstijl Ibrahim veel eisend ook naar de omgeving toe behoedzaam open en flexibel bescheiden tolerant resultaatgericht vindt samenwerking erg belangrijk strategisch naar de team samenstelling

Ontwikkelpunten Ibrahim details los laten en focussen op grote lijnen minder berekenend zijn effectief met de tijd omgaan (de juiste dingen blijven doen) emoties onderdrukken beter expressief zijn

Leiderschapsstijl Marjolijn directief creatief coachend situationeel van autoritair naar stimulerend transparant resultaat gericht

Ontwikkelpunten Marjolijn Communicatie: te direct emoties onderdrukken : tot 10 tellen meer geduld hebben minder eisen van de ander

De gewenste leiderschapsstijl op Thamen 1 de teamleiders opereren niet als gedelegeerden van de directie, maar als echte leiders. Daarvoor is het noodzakelijk om verantwoordelijkheden te koppelen aan bevoegdheden. dit betekent ook dat teamleiders integraal leidinggeven en ten volle verantwoordelijk zijn. Zij kunnen niet afgeven op anderen, maar zullen er zelf voor staan. Leidinggevenden zijn zelf verantwoordelijk voor het uitdragen en realiseren van beleid teamleiders maken samen met hun teamplannen en leggen deze plannen voor aan de directeur. Dit betekent een hoge mate van teamwerk, participatie van alle betrokkenen en consensus

naast operationeel leidinggeven, zullen de leidinggevenden zich als coach naar hun medewerkers moeten opstellen. Leidinggevenden zijn inspirerend voor hun medewerkers om ze te stimuleren zich te blijven ontwikkelen. Zeker zo belangrijk is dat zij vertrouwen geven dit betekent ook dat zij lef moeten vertonen om eerlijk te zijn naar hun medewerkers in goede en in slechte situaties. Zij zullen de medewerkers recht in de ogen durven kijken en de waarheid willen zien en daar naar handelen het werk is het uitgangspunt, niet de medewerker. Leidinggevenden en medewerkers richten zich op het werk en op het beoogde resultaat leidinggevenden moeten beschikken over authentiek leiderschap waardoor ze op basis van persoonlijke waarden en drijfveren hun eigen leiderschapskoers bepalen en zodoende in staat zijn hun medewerkers te inspireren tot een bewustwording- en ontwikkelingsproces, zowel op persoonlijk als bedrijfsniveau De gewenste leiderschapsstijl op Thamen 2

Aandachtspunten: borduur voort op succeservaringen docenten moeten achter het idee staan en daarna moet het hun idee zijn. dwingen werkt niet geef verantwoordelijkheid jij bepaalt de dag en niet “de waan” situationeel management

Conclusie de leiding moet vernieuwingsgezind en risicobereid zijn. Deze stijl past in de adhocratische cultuur. In de huidige cultuur is er op sommige momenten te veel sprake van onderlinge teamcompetitie:”dit gebeurt nooit in mijn team, of mijn docenten willen allemaal wel”. het ouderwets leidinggeven waaronder wordt verstaan het richting bepalen en risicobereid zijn past in de een mix van familiecultuur en adhocratie. conclusie: familiecultuur (al aanwezig) en daarnaast meer gericht op adhocratie: durf te improviseren!

Gevolg : de dynamiek wordt ontwikkeld nieuw werkmilieu,waarin veilig risico kan worden genomen aandragen van alternatieven wordt gestimuleerd; fouten maken mag! verandering is geen uitzondering,maar regel, de school wordt flexibel en aanpassingsgericht. ruimte voor nieuwe ideeën Thamen wordt een organisatie die vooruit kijkt

Slot Thamen is in ontwikkeling……. op weg naar een werkzaam evenwicht tussen anarchie en planning en control ……… en dat doen we zo slecht nog niet!