Drenthe: natuurlijk gezond!
2 Gastlessen op pabo’s Martin Katoele Soc. verpleegkundige MMK GGD Drenthe
3 Opzet presentatie Aanleiding 1 e contacten pabo (plan van aanpak / stappenplan) Opzet gastles Gastles zelf vragen
4 Aanleiding Eendagsmethode Raadsbijeenkomst e contacten met pabo’s in Assen en Meppel
5 Voorbereiding Bij het 1 e contactmoment met opleidingscoördinator: Uitleg geven over het waarom van de gastles Planning maken gastlessen met opleidingscoördinator
6 Opzet gastles Houdt de gastles interactief!! Uitdelen rode en groene kaarten per student + groepsindeling CO2 logger vóór gastles installeren in het lokaal gastles Eventueel stageopdracht meegeven
7 Gastles zelf Stellingen bespreken (niet te veel) (10 minuten) Enkele foto’s buiten of binnen(10 minuten) Stukje theorie over het nut van goede ventilatie(15 minuten) Uitdelen praktijkvragen + Atal ventilight meegeven (30 minuten) Terugkoppeling praktijkvragen en uitlezen CO2 logger (30 minuten) (Eventueel) stageopdracht uitdelen. Evaluatie( 5 minuten)
8 Voorbeeld van een stelling Je zet een (kiep)raam in een lokaal pas open wanneer het bedompt gaat ruiken Groen: eens Rood: oneens
9 Voorbeeld van een casus Basisschool “De Bloem” heeft een nieuw gebouw gekregen en het schoolbestuur heeft jullie gevraagd na te denken over de inrichting van de nieuwe lokalen en daarover advies te geven Welke adviezen kun je het schoolbestuur geven over: de opstelling van tafels en stoelen in de groepen wat zou er op de betonnen vloer moeten komen te liggen en waarom deze keuze. Keuze tussen open kasten of kasten die met schuifdeurtjes te sluiten zijn Welke zonnewering zouden jullie kiezen? (screens/ uitvalschermen/ luxaflex/ rolgordijnen of helemaal geen zonnewering)
10 Meer info: E-learning module (in ontwikkeling door GGD Den Haag) Filmp binnenmilieu (in ontwikkeling) “Teach the teacher" pakket (Frans Duijm)
11 Vragen??