Drenthe: natuurlijk gezond!. 2 Gastlessen op pabo’s Martin Katoele Soc. verpleegkundige MMK GGD Drenthe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’ Merel Linthorst GGD Nederland 15 September.
Advertisements

Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie Ledenvergadering Rabobank
Restaurantje In de kleutergroepen maken we gebruik van het Restaurantje. De hulpjes zetten de bakken met eten en drinken op de restaurant tafel. Ze zetten.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Module 1 – Dag 1 Hallo.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Deel anders, mijn organisatie
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Welkom bij de cursus SketchUp 2014
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De Rooi Pannen Kick off LB Economische dimensie. Examinering Planning.
Welkom.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
MAVO VMBO basis VWO ? kgt HAVO Presentatie VO.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Werken met groepen jonge kinderen
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
De zomer komt eraan!. Hoog tijd om na te denken over wat je wil met je vakantie …
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
D E VOORBEREIDING Opzet gemaakt voor de implementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Facetbeleid in Den Haag Presentatie door Annamarike Boersma.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Implementatie VGV binnen gemeente Den Haag Erica Vlagsma Jeannette Jansen.
Curriculum Tinbergen Start September Leergang 2.1: Beginnend opleider Tinbergen OktoberBlok 1: Observatie SU, consulteren, Leergesprek, klinisch.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Profielkeuze Bovenbouw
Gezondheid & de Omgevingswet
Integratie IVH en JAT.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Keuzethema: differentiatie
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Gemeenteraadsverkiezingen
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Wat kan BECO betekenen De buurt verkennen
Les 4: Observeren Les 4:
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Hoe brengen we vraag en aanbod bijeen
Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
ADL Les 1.
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Universitaire Pabo van Amsterdam
Interactief presenteren - checklist

Transcript van de presentatie:

Drenthe: natuurlijk gezond!

2 Gastlessen op pabo’s Martin Katoele Soc. verpleegkundige MMK GGD Drenthe

3 Opzet presentatie Aanleiding 1 e contacten pabo (plan van aanpak / stappenplan) Opzet gastles Gastles zelf vragen

4 Aanleiding Eendagsmethode Raadsbijeenkomst e contacten met pabo’s in Assen en Meppel

5 Voorbereiding Bij het 1 e contactmoment met opleidingscoördinator: Uitleg geven over het waarom van de gastles Planning maken gastlessen met opleidingscoördinator

6 Opzet gastles Houdt de gastles interactief!! Uitdelen rode en groene kaarten per student + groepsindeling CO2 logger vóór gastles installeren in het lokaal gastles Eventueel stageopdracht meegeven

7 Gastles zelf Stellingen bespreken (niet te veel) (10 minuten) Enkele foto’s buiten of binnen(10 minuten) Stukje theorie over het nut van goede ventilatie(15 minuten) Uitdelen praktijkvragen + Atal ventilight meegeven (30 minuten) Terugkoppeling praktijkvragen en uitlezen CO2 logger (30 minuten) (Eventueel) stageopdracht uitdelen. Evaluatie( 5 minuten)

8 Voorbeeld van een stelling Je zet een (kiep)raam in een lokaal pas open wanneer het bedompt gaat ruiken Groen: eens Rood: oneens

9 Voorbeeld van een casus Basisschool “De Bloem” heeft een nieuw gebouw gekregen en het schoolbestuur heeft jullie gevraagd na te denken over de inrichting van de nieuwe lokalen en daarover advies te geven Welke adviezen kun je het schoolbestuur geven over: de opstelling van tafels en stoelen in de groepen wat zou er op de betonnen vloer moeten komen te liggen en waarom deze keuze. Keuze tussen open kasten of kasten die met schuifdeurtjes te sluiten zijn Welke zonnewering zouden jullie kiezen? (screens/ uitvalschermen/ luxaflex/ rolgordijnen of helemaal geen zonnewering)

10 Meer info: E-learning module (in ontwikkeling door GGD Den Haag) Filmp binnenmilieu (in ontwikkeling) “Teach the teacher" pakket (Frans Duijm)

11 Vragen??