24/06/2008 1 Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
offshore-outsourcing (import)
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1.3 globalisering verovert de wereld
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Globalisering.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 3: De strijd om de poen
Internationale handel
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
gespannen arbeidsmarkt
Voorbereiding H14 Klas 4G.
Modellen VWO 6.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Markt ontwikkeling Verandering in de markt Energie besparing is leidend Comfort en totaal oplossing zijn gewenst Voortdurende technologische ontwikkeling.
Hoofdstuk 3: Aan het werk
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Loonkost, Concurrentievermogen en Werkgelegenheid: Een analyse met Belgische Bedrijfsgegevens Prof. Dr. Filip Abraham Prof. Dr. Joep Konings K.U.Leuven.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Westerse wereld.
Nike Supply Chain Management
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Hoe hoger de luchtvervuiling? Hoe hoger de bevolkingsdichtheid - verkeer - huisverwarming Hoe meer industrie.
Waar Niet waar Waar Niet waar, al na 3 minuten is het beter om de lichten uit te doen.

EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INDUSTRIE IN BELGIE.
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INDUSTRIE IN BELGIE.
Antwoorden herhalingsopgaven
Transformatie Een conceptueel kader STORE Joep Konings Tim Goesaert Stijn De Ruytter Jo Reynaerts EWI Focus: Meten van de Transformatie - Nulmeting 26/09/2012.
Regenten en vorsten H6.3 DE INTERNATIONALE HANDEL.
Transport & logistiek in West-Vlaanderen Heidi Hanssens – Sabine Traen 5/11/
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
12 acties voor de VOERTUIGINDUSTRIE 28 juni 2005.
SO terug.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig.
ICT: meer en beter. 1. De Belgische ICT-sector in 3 feiten n medewerkers =2,4% van alle Belgische werknemers n 4,25% van Belgisch B.B.P. in 2005.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Mechatronica in West-Vlaanderen Nele Depestel – Sabine Traen 6/11/
“DE ATTRACTIVITEIT EN HET TOEKOMSTIG PROFIEL VAN DE TECHNISCHE BACHELOROPLEIDINGEN” A GORIA V LAANDEREN - W ILSON D E P RIL VVKHO: “De versterking van.
1 De Nederlandse economie 3e kwartaal 2009 Michiel Vergeer.
Hoofdstuk 3 Globalisering van de economie.
3.1 PRODUCTIE.
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Belgische voorzitterschap 2010
Toelichting jaarrekening 2016
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Alles doen om de herwonnen groei te ondersteunen
Groei van ‘de onderneming’ …
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
1. Wat is economische groei?
Welkom Havo 5..
Verduurzaming van de leersector in Kanpur, India
15. Internationale factorbewegingen
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
De Circulaire Economie in Vlaanderen
Ondernemen voor de toekomst
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
Nederland en de rest van de wereld
1.1 Globalisering: one world?
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Machevo & Bulk in het cluster Partners voor een sterke sector!
Transcript van de presentatie:

24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller

24/06/ n 1. Agoria-sectoren in Vlaanderen n 2. Buitenlandse dochterondernemingen van Agoria-leden in Vlaanderen

24/06/ De technologische industrie in Vlaanderen

24/06/ De technologische industrie in Vlaanderen /2006 (%) Werkgelegenheid (werknemers) ,5% Leveringen (miljoen euro) ,9% (*) Investeringen (miljoen euro) ,9% (*) 5.7% in constante prijzen

24/06/ Export (%) Tewerkstelling (%)Investeringen (%)Toegevoegde waarde (%) De technologische industrie: 1/3 van de Vlaamse industrie (2007)

24/06/ n 1. Agoria-sectoren in Vlaanderen n 2. Buitenlandse dochterondernemingen van Agoria-leden in Vlaanderen

24/06/ Buitenlandse aanwezigheid Agoria- leden in Vlaanderen zet zich voort Aantal moedermaatschappijenAantal dochterondernemingen (rechter schaal)  Groei aantal moedermaatschappijen vergelijkbaar met tendens  Toename aantal dochterondernemingen van 7%, minder spectaculair als tussen 1999 en 2005

24/06/ Vlaamse Agoria-leden met dochterondernemingen doen het beter dan de andere inzake werkgelegenheid X 1000  Werkgelegenheid in de dochterondernemingen groeit met 14%  Werkgelegenheid in de moedermaatschappijen groeit met 6% terwijl in de bedrijven zonder filialen is er een daling van 0.5%

24/06/ Metalen & Materialen zijn het sterkst aanwezig in het buitenland DochtersMoeders % sector Werkgelegenheid van moederbedrijven In Vlaanderen/ sector* In filialen/ sector* Metalen en materialen %72%215% Mechanica %50%40% ICT Productie en diensten %26%23% Metaalproducten en kunststoffen %39%49% Elektro %19% Auto 33812%19%8% Totaal %34%44% * Totaal Agoria-leden

24/06/ Bekaert (M&M) Umicore (M&M) Barco (ICT)44 4. Heraeus Electro-Nite (Elek) Sarens (Montage & kranen)30 6. Telindus (ICT)27 7. Samsonite (Kunstst)26 8. LVD (Mec)25 9. Betafence (M&M) Reynaers Aluminium (MP)21 Hit Parade van de filialen 11. Punch (Mec) Métris (ICT) Picanol (Mec) Desmet-Ballestra (Mec) Zenitel (ICT) Arcomet (Montage & kranen) Jensen Group (Mec) Daikin (Mec) LMS (ICT) Vasco data Security (ICT)11 Aantal dochters 2007

24/06/ % van de Agoria-leden met buitenlandse filialen heeft minder dan 250 werknemers Grootte moeder- maatschappijen Moeder- maatschappijen Dochter- ondernemingen D/M aantal% van totaalaantal% van totaal < %11713%3 100 tot %29533%5 250 tot %16820% en + 129%30634%26  73% van de moederbedrijven telt minder dan 250 werknemers in België  Zij zijn goed voor 46% van de dochterondernemingen  De omvang van de groep (aantal dochterondernemingen) stijgt met de grootte van de moedermaatschappij

24/06/ Evolutie van het aantal filialen van Agoria- leden in Vlaanderen : Wereld Zuid-Am Noord-Amerika waaronder China Afrika C&O Europa West-Europa Azië

24/06/ Evolutie van het aantal filialen van Agoria- leden in Vlaanderen: Wereld n Sterkste toename aantal dochterondernemingen weer in Oost-Europa (+13%) en China (+18%) n Ook West-Europa heeft het goed gedaan met een groei van 7% n Azië zonder China zo goed als stabiel n Groei ook naar Zuid-Amerika en Afrika

24/06/ Evolutie van het aantal filialen van Agoria- leden in Vlaanderen: Europa Cz Sk Pol

24/06/ Activiteit van de dochterondernemingen

24/06/ Waarom dochterondernemingen oprichten ? Kostenbestparing: op arbeid, energie of fiscaliteit Toegang tot know-how : hooggeschoold personeel, betere technologie, enz.

24/06/ West-EuropaOost-Europa AmerikaAzië Waarom dochterondernemingen oprichten ?

24/06/ Waarom dochterondernemingen oprichten ? n Toegang tot lokale markt is prioritair waar ook ter wereld n In West-Europa en Amerika zijn uitbreiding productie gamma en know-how ook belangrijke doelstellingen n In Oost-Europa spelen kosten een belangrijkere rol dan in andere regio's n In Azië is bevoorrading ook significant

24/06/ Conclusies n De aanwezigheid in het buitenland blijft toenemen n Internationaal aanwezige bedrijven groeien sneller n Aanwezigheid op lokale markten is belangrijkste motivatie. In Oost-Europa speelt ook het aspect kostenbesparing. n Aanwezigheid in Oost- & Centraal-Europa en China groeit relatief het snelst