Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema 2.7 4 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
BattleBots The school battle.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Concept examenprogramma
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Bijeenkomst September 2015
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Thema Roos van Leary in de klas
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Financiële zelfredzaamheid
PABO 4 TMS BCDE model.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Ouders en school samen Maart 2016
Gepersonaliseerd leren
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Leerling- kenmerken Motivatie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016

Programma  Welkom, vragen & mededelingen  Motivatiebevorderend gedrag van leraren  Opdracht: motivatie in de praktijk  Evaluatie  Afsluiting

Welkom, vragen & mededelingen  Responsiecollege maandag 11 januari > in de collegezaal (E-116) > Padlet  Overzicht leerdoelen > wijziging leerdoelen thema motivatie  het begrip prestatiemotivatie toelichten.  het verschil uitleggen tussen positieve en negatieve faalangst.  Vragen?

Leerdoelen De student kan:  kenmerken van vier verschillende leeromgevingen benoemen (* veeleisende en inconsequente leeromgeving, permissieve leeromgeving, controlerende leeromgeving, motiverende leeromgeving).  voorbeelden geven van motivatiebevorderend leraargedrag.  uitleggen welke instructiegebonden- en persoonsgebonden factoren een rol spelen bij het vergroten van motivatie van leerlingen.  de instructiegebonden factoren met betrekking tot motivatie toepassen op een casus.

Motivatiebevorderend leraargedrag  Onderzoek naar de rol van leraren in relatie tot motivatiebevordering bij leerlingen is schaars  Leraarfactoren die op grond van onderzoek en/of theorie van invloed lijken te zijn op motivatie: > Persoonlijkheidgerelateerde factoren > Instructiegerelateerde factoren Bron: rapport 27 “leerlingen motiveren: een onderzoek naar de rol van leraren ”

Persoonlijkheidsfactoren  Factoren in de persoonlijkheid van leraren die hun opvattingen, houding en gedrag met betrekking tot lesgeven beïnvloeden en daarmee vorm en kleur geven aan hun professionele identiteit.  Persoonlijkheidsfactoren  Self-efficacy  Professionaliteit en motivatie

Persoonlijkheidsfactoren: self-efficacy ◦ Self-efficacy verwijst naar het vertrouwen dat individuen in zichzelf hebben over hun beïnvloedingsmogelijkheden in bepaalde situaties. ◦ Gerelateerd aan de beroepspraktijk van leraren: > het vertrouwen dat leraren in zichzelf hebben om bepaalde effecten bij leerlingen te bewerkstelligen door middel van hun eigen gedrag. ◦ Het effect van self-efficacy op de motivatie van leerlingen kan zowel direct als indirect verlopen.

Persoonlijkheidsfactoren: professionaliteit en motivatie ◦ Vermoedelijke relatie tussen motivatie van leraren en self-efficacy ◦ Naarmate leraren doelen en waarden van de school meer geïnternaliseerd hebben in hun eigen persoonlijke doelen blijken zij: ◦ hun werk meer als belangrijk en betekenisvol te beschouwen ◦ meer vertrouwen te hebben in hun professionele vaardigheden om het leren van leerlingen te beïnvloeden ◦ meer gericht te zijn op professioneel leren en onderwijsvernieuwing ◦ Vinden van een passende ‘fit’ > trial-and-error ◦ Belang van onderzoekende leraren

Instructiegerelateerde factoren  Instructiegerelateerde factoren: > Factoren in het lesgedrag van leraren. > Op grond van theoretische overwegingen, vooral omdat deze beogen tegemoet te komen aan de behoeften van autonomie, competentie en/of verbondenheid,  Viertal concepten over onderwijzen en leren  procesgeoriënteerde instructie  differentiatie,  verbinding met de leefwereld van leerlingen en  coöperatief leren  Betere aansluiting op de leerbehoeften van individuele leerlingen, op de motivatie van leerlingen en betere schoolresultaten

Motivatie in de praktijk Casus: “themabijeenkomsten periode 1 & 2” Centrale vraag: “hoe kan de motivatie van studenten voor de themabijeenkomsten vergroot worden?” Opbrengst: op basis van studentervaringen en ideeën de themabijeenkomsten doorontwikkelen Voorwaarden: -Thema’s gekoppeld aan generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleiding -Thema’s komen gedurende twee perioden aan bod

Opdracht: motivatie in de praktijk Opdracht: ontwerp met groepsgenoten de ideale opzet / inhoud van de themabijeenkomsten. Beschrijf de volgende onderdelen in de uitwerking: 1. Algemeen (aantal lessen / keuzes / inhoud / variatie docenten / etc.) 2. Koppeling instructiegerelateerde factoren  Procesgeoriënteerde instructie  Differentiatie  Verbinding met de leefwereld van leerlingen  Coöperatief leren Werk bovenstaande aspecten uit op A3 > wees zo concreet mogelijk (wat en waarom!)

Evaluatie 1.Wat is volgens jullie het belangrijkste aandachtspunt om motivatie van studenten voor het thema te vergroten? 2.Welk thema / welke bijeenkomst was voor jou het meest zinvol? 3.Overige tips?

Afsluiting  Periode 3 > start keuzethema’s op maandag 1 februari  Studiewijzer semester 2 volgt in de loop van januari  GKB kennistoets  Kans 1: 18 januari 2016  Kans 2: 27 januari 2016