Café College Neerlands Diep 31 mei 2016 Integrale Veiligheid Grote infrastructurele projecten
31 mei Aspecten integrale veiligheid - Constructieve veiligheid - Arbo veiligheid - Bouwveiligheid - Spoorwegveiligheid - Verkeersveiligheid - Sociale veiligheid - Interne veiligheid - Externe veiligheid - Verschillende partijen en omgevingsfactoren Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Belangrijk is dat er van meet af aan overeenstemming is over beleid, doelstellingen en strategie m.b.t integrale veiligheid. Mensen denken verschillend over veiligheid: bouwers, gemeentes, RWS, ProRail. Waarbij er niet altijd voldoende naar elkaar geluisterd wordt, hetgeen ten koste gaat van de integraliteit. Met name in het eerste stadium, Ontwerp, dienen alle aspecten goed meegenomen worden en bij conflicten tegen elkaar afgewogen. Hierbij denken wij dat een ervaren veiligheidskundige onontbeerlijk is. Integrale veiligheid Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Busplein, beveiliging glasvloer en -wand 350 trains per day Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Onderhoud - Verlichting Packed station Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Onderhoud - verlichting Phoenixstraat Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Onderhoud - Glasbewassing Stationsplein Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Onderhoud – dak en gevel Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Bouw – op het dak Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Bouw – tunnel/ PSS Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei Bouw – tunnel/ PSS Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid
31 mei 2016Cafe college Neerlands Diep – Integrale veiligheid 12 1a. Stelling: (Integrale) Veiligheid heeft nog onvoldoende aandacht bij grote infrastructurele projecten. 1b. Vraag: Hoe gaan we hier verbetering in krijgen? 2a. Stelling: (Integrale) Veiligheid wordt te laat betrokken bij grote infrastructurele projecten. 2b. Vraag: Wie moeten gaan zorgen dat dit wel op tijd gebeurt? 3a. Stelling: Project directeuren/managers zijn zich niet bewust van hun wettelijke opdrachtgeversverant- woordelijkheid m.b.t. veiligheid. 3b. Vraag: Wat moeten we doen om dit bewustzijn op peil te krijgen?
31 mei 2016Gastcollege Project Management - TU Delft 13 4a. Stelling: De verantwoordelijkheid voor (integrale) veiligheid moet in de lijn liggen. 4b. Vraag: Wat is dan nog de rol van de veiligheidskundige? 5a. Stelling: Opdrachtnemers calculeren veiligheidskosten onvoldoende. 5b. Vraag: Hoe krijgen we dan toch voor elkaar dat de Opdrachtnemers volledig op veiligheid inzetten?
31 mei 2016Gastcollege Project Management - TU Delft 14 Conclusies op stellingen 1. Veiligheid heeft nog onvoldoende aandacht bij grote infrastructurele projecten. Hoe gaan we hier verbetering in krijgen? 2. Veiligheid wordt te laat betrokken bij grote infrastructurele projecten. Wie moeten gaan zorgen dat dit wel op tijd gebeurt? 3. Project directeuren/managers zijn zich niet bewust van hun wettelijke opdrachtgeversverantwoordelijkheid m.b.t. veiligheid. Wat moeten we doen om dit bewustzijn op peil te krijgen?
31 mei 2016Gastcollege Project Management - TU Delft 15 Conclusies op stellingen 4. De verantwoordelijkheid voor veiligheid moet in de lijn liggen. Wat is dan nog de rol van de veiligheidskundige? 5. Opdrachtnemers calculeren veiligheidskosten onvoldoende. Hoe krijgen we dan toch voor elkaar dat de Opdrachtnemers volledig op veiligheid inzetten?
31 mei 2016Gastcollege Project Management - TU Delft 16 Vragen ???