Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
‘t Schrijverke Zoetermeer
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Woord van Leven Mei 2011.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Pass’t Montessorionderwijs ?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Het begint bij het jonge kind
Presentatie Executieve functies
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Kwaliteit van de hulpverlening
Welkom ik maak me sterk.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Loopbaancompetenties
Van rapport naar portfolio
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Profiel van een plusleerling
Samenlevingsschool / KC
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind” door: Anje de Vries ADV

Kennismaking en beginsituatie vaststellen Voorstellen – “rugzak” - boerenverstand - ieder kind verdient het om gezien te worden - alles hangt met alles samen - zorg goed voor jezelf Beginsituatie Wat doe je op dit moment aan talentontwikkeling? Hoe bewust ben jij dagelijks opzoek naar het talent in ieder kind/mens? ADV

Verwachtingen afstemmen Wat mag je verwachten van deze workshop (doelen afstemmen) Waarom is er al die aandacht voor talentontwikkeling? Wat verstaan we onder talentontwikkeling ? Belangstelling als basis voor het ontdekken van talenten. Belemmerende factoren m.b.t. talentontwikkeling – onderwijs belemmerende factoren m.b.t. talentonderwijs - leerlingen De praktijk ADV

VRAGEN

VRAGEN

Why Er is een toenemende behoefte (21e eeuw) aan slimme, vaardige, innovatieve, creatieve mensen Vraag van de overheid: onderwijs help ons hierbij! ADV

21e eeuw ADV

What Opdracht vanuit de overheid: Onderwijs richt je op talentontwikkeling van kinderen motto: “ Ieder kind haalt het beste uit zichzelf “ Kinderen laten uitblinken in 1 of meerdere vakgebieden Kinderen ontwikkelen zichzelf maar hebben leveranciers nodig De school, de leerkracht is een belangrijke leverancier ADV

De Basis voor talentontwikkeling (wet van de wederkerigheid) ‘Geen prestatie zonder relatie’ Belangstelling = ABC geven Sympathie = krediet opbouwen Vertrouwen = fouten mogen maken succes = mogen/ kunnen presteren ADV

Belangstelling moet je organiseren Ontmoetingsmomenten creëren gericht op: - wat denken, vinden en voelen kinderen - welke wensen en verwachtingen hebben kinderen bijvoorbeeld door: - Coöperatieve werkvormen in teams (groepjes) - Coachen van leerlingen – voortgangsgesprekken - Gouden gesprekken met ouders – ouders vertellen ADV

Talentenontwikkeling Verstand en intellectuele vermogens staan in onze cultuur voor succes. Vermogen tot verlangen , geduld, vastberadenheid en vertrouwen spelen uiteindelijk een grotere rol bij het behalen van succes. Verveeld en rusteloos sluit de hersenen af! ADV

Talentenontwikkeling drie factoren Aanleg Oefening Doorzettingsvermogen ADV

VRAGEN

Belemmeringen onderwijs Slimme kinderen komen er wel. Ze krijgen meer van hetzelfde te doen en dus loont presteren niet! Achter storend gedrag wordt zelden ‘miskent talent’ gezocht. De leeromgeving en de vakken zijn niet inspirerend en uitdagend genoeg. Doel van opbrengstgericht werken wordt niet gezien als “uit laten blinken in vakken” maar als werken met groepsplannen. Vakken als techniek, sport, creativiteit, muziek worden gezien als ‘erbij vakken’. ADV

Belemmeringen onderwijs Onderwijs is niet of te weinig gericht op praktische vaardigheden. Jongens (talenten) worden hierdoor vaak over onvoldoende gezien. School wordt gezien als een vast systeem waaraan leerlingen zich moeten aanpassen (leerstof- jaargroepen). Het gemiddelde niveau van de groep geeft het les tempo aan. Het hart van de leerkracht ligt bij de zorg-leerlingen. Aandacht gaat vooral uit naar waar een kind niet goed in is. ADV

Belemmeringen leerlingen Fixed mindset - kinderen die denken: je kunt het of je kunt het niet als je iets niet kunt ben je er te dom voor - oefenen en doorzetten is zinloos Groei mindset – kinderen die denken: als je iets niet kunt, kun je dat leren oefening baart kunst doorzetten helpt Vroeg signalering is van groot belang! ADV

leren is een werkwoord Leren is een werkwoord en kennis, inzicht en vaardigheden zijn het resultaat van dit werkwoord. Ontwikkelen is een werkwoord en zichtbare talenten zijn het resultaat van dit werkwoord. Is dat wat het kind doet ook waar het van houdt? Zo niet, dan is dat het antwoord op de vraag waarom het kind nooit een talent zal worden. ADV

Onderwijs en talentontwikkeling Visie Belang Plan Middelen Competenties Verandering Belang Plan Middelen Competenties Verwarring Visie Plan Middelen Competenties Weerstand Visie Belang Middelen Competenties Chaos Belang en Competenties zijn twee belangrijke pijlers Visie Belang Plan Competenties Frustratie Visie Belang Plan Middelen Angst 18

VRAGEN