Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind” door: Anje de Vries ADV
Kennismaking en beginsituatie vaststellen Voorstellen – “rugzak” - boerenverstand - ieder kind verdient het om gezien te worden - alles hangt met alles samen - zorg goed voor jezelf Beginsituatie Wat doe je op dit moment aan talentontwikkeling? Hoe bewust ben jij dagelijks opzoek naar het talent in ieder kind/mens? ADV
Verwachtingen afstemmen Wat mag je verwachten van deze workshop (doelen afstemmen) Waarom is er al die aandacht voor talentontwikkeling? Wat verstaan we onder talentontwikkeling ? Belangstelling als basis voor het ontdekken van talenten. Belemmerende factoren m.b.t. talentontwikkeling – onderwijs belemmerende factoren m.b.t. talentonderwijs - leerlingen De praktijk ADV
VRAGEN
VRAGEN
Why Er is een toenemende behoefte (21e eeuw) aan slimme, vaardige, innovatieve, creatieve mensen Vraag van de overheid: onderwijs help ons hierbij! ADV
21e eeuw ADV
What Opdracht vanuit de overheid: Onderwijs richt je op talentontwikkeling van kinderen motto: “ Ieder kind haalt het beste uit zichzelf “ Kinderen laten uitblinken in 1 of meerdere vakgebieden Kinderen ontwikkelen zichzelf maar hebben leveranciers nodig De school, de leerkracht is een belangrijke leverancier ADV
De Basis voor talentontwikkeling (wet van de wederkerigheid) ‘Geen prestatie zonder relatie’ Belangstelling = ABC geven Sympathie = krediet opbouwen Vertrouwen = fouten mogen maken succes = mogen/ kunnen presteren ADV
Belangstelling moet je organiseren Ontmoetingsmomenten creëren gericht op: - wat denken, vinden en voelen kinderen - welke wensen en verwachtingen hebben kinderen bijvoorbeeld door: - Coöperatieve werkvormen in teams (groepjes) - Coachen van leerlingen – voortgangsgesprekken - Gouden gesprekken met ouders – ouders vertellen ADV
Talentenontwikkeling Verstand en intellectuele vermogens staan in onze cultuur voor succes. Vermogen tot verlangen , geduld, vastberadenheid en vertrouwen spelen uiteindelijk een grotere rol bij het behalen van succes. Verveeld en rusteloos sluit de hersenen af! ADV
Talentenontwikkeling drie factoren Aanleg Oefening Doorzettingsvermogen ADV
VRAGEN
Belemmeringen onderwijs Slimme kinderen komen er wel. Ze krijgen meer van hetzelfde te doen en dus loont presteren niet! Achter storend gedrag wordt zelden ‘miskent talent’ gezocht. De leeromgeving en de vakken zijn niet inspirerend en uitdagend genoeg. Doel van opbrengstgericht werken wordt niet gezien als “uit laten blinken in vakken” maar als werken met groepsplannen. Vakken als techniek, sport, creativiteit, muziek worden gezien als ‘erbij vakken’. ADV
Belemmeringen onderwijs Onderwijs is niet of te weinig gericht op praktische vaardigheden. Jongens (talenten) worden hierdoor vaak over onvoldoende gezien. School wordt gezien als een vast systeem waaraan leerlingen zich moeten aanpassen (leerstof- jaargroepen). Het gemiddelde niveau van de groep geeft het les tempo aan. Het hart van de leerkracht ligt bij de zorg-leerlingen. Aandacht gaat vooral uit naar waar een kind niet goed in is. ADV
Belemmeringen leerlingen Fixed mindset - kinderen die denken: je kunt het of je kunt het niet als je iets niet kunt ben je er te dom voor - oefenen en doorzetten is zinloos Groei mindset – kinderen die denken: als je iets niet kunt, kun je dat leren oefening baart kunst doorzetten helpt Vroeg signalering is van groot belang! ADV
leren is een werkwoord Leren is een werkwoord en kennis, inzicht en vaardigheden zijn het resultaat van dit werkwoord. Ontwikkelen is een werkwoord en zichtbare talenten zijn het resultaat van dit werkwoord. Is dat wat het kind doet ook waar het van houdt? Zo niet, dan is dat het antwoord op de vraag waarom het kind nooit een talent zal worden. ADV
Onderwijs en talentontwikkeling Visie Belang Plan Middelen Competenties Verandering Belang Plan Middelen Competenties Verwarring Visie Plan Middelen Competenties Weerstand Visie Belang Middelen Competenties Chaos Belang en Competenties zijn twee belangrijke pijlers Visie Belang Plan Competenties Frustratie Visie Belang Plan Middelen Angst 18
VRAGEN