Gedicteerde chronologische modellen. Chronologie in het vroegste geschie- denisonderwijs in de Zuidelijke Nederlanden Matthias Meirlaen Studiedag lerarenopleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Romantiek en realisme 12 vwo.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
De Nieuwe Tijd HISTORIA 4.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Hoofdstuk 6 Democratisering
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 2: Verloop van.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Over verlichte denkers en hun ideeën
De Verlichting.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Tijd van Pruiken en Revoluties
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Tijd van Pruiken en Revoluties
De 19e eeuw Nederland.
Nederlandse literatuur
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
La littérature du 19eme siècle
Wetenschappelijke revolutie
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18de eeuw
Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak,
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
H2 Pruiken en revoluties§2.3 Revolutie in Frankrijk Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18 de eeuw en waarom waren zij ontevreden? Waarom.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
H8.3 Burgers aan de macht: Frankrijk
Historische overzicht Franse Revolutie De gevolgen van de Franse Revolutie.
Revoluties in Europa. Doelen van dit blok Je leert waarom het Franse volk in 1789 in opstand kwam. Je leert hoe de bestorming van Bastille verliep. Je.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Literatuurgeschiedenis
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties Paragraaf 8.3 Burgers aan de macht.
Een tijdlijn maken met ICT
Revolutie in Nederland
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Catharina de Grote ( ) en de Russische verlichting
Verlichting V5.
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
H8.2 Vorsten met Verlichte ideeën
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Het belang van wetenschapsarchieven voor wetenschapshistorisch onderzoek, en vice versa Geert Vanpaemel Brains in Boxes. Onderzoeksarchieven bewaard.
Geschiedenis 3de jaar.
Hier begint de nieuwe tijd
Transcript van de presentatie:

Gedicteerde chronologische modellen. Chronologie in het vroegste geschie- denisonderwijs in de Zuidelijke Nederlanden Matthias Meirlaen Studiedag lerarenopleiding 6 maart 2012

Inleiding Historische lezing  Denken over chronologie even oud als geschiedenisonderwijs Doctoraatsonderzoek : nationale onderwijshervormingen  1777: Theresiaanse hervorming (MT)  1795: Écoles centrales (FR)  1802: Lycées & écoles secondaires (Napoleon)  1817: Algemeen reglement op inrigting der Athenaea en Kollegien (VKN)  1830: Vrijheid van onderwijs  1850: °moderne humaniora

Inleiding Hervormingen van de klassieke humaniora: Querelle des anciens et modernes 3 aandachtspunten: ideeën, verhalen & praktijken  Bronnen: curricula, rondzendbrieven, verslagen van vergaderingen, handboeken, examenprogramma’s, inspectieverslagen, schoolschriften, brieven van leraren, etc. Welke rol voor chronologie?

Hervormingen op particulier initiatief Eerste gesch.ond. = chronologisch ond.  Prinsenonderricht: chronologische dynastieke geschiedenis  Frankrijk: elitaire pensionaten (cf. Buffier)  Zuidelijke Nederlanden: Heilig Drievuldigheidscollege, ‘Historia et Chronologia’ + tijdrekenkundige tabellen Sinds renaissance chronologie populair  Clerici & theologen  16 e eeuw: antiquarische belangstelling ‘Ogen van de geschiedenis’ cf. Lokale & provinciale geschiedenissen

Hervormingen op particulier initiatief Bijvak  ± half uur per week  Nuttige & aangename afwisseling  Algemeen kader voor beter begrip klassieke literatuur

Hervormingen op particulier initiatief Guillaume Marcel, Tablettes chronologiques (Amsterdam, 1686).

Verlichte kritiek Gebrek aan inzichten, verbanden, causaliteit en beschouwing  Samenhangend (vooruitgangs)verhaal  Onderscheid belangrijke en onbelangrijke zaken  Oorzaken & gevolgen: ook klimatologische omstandigheden, economische ontwikkelingen en ‘karakter’ van volkeren Inspiratie voor Theresiaanse hervorming (1777) Cf. Des Roches: ‘Door het geheugen naar het voorbeeld van Claude Buffier met zeshonderd data en tweeduizend eigennamen vol te laden, doen de leerlingen geen kennis over de geschiedenis op.’

Theresiaanse onderwijshervorming Maar: geschiedenis wel chronologische logica  Voltaire  Des Roches: data in marge Praktijken  Examenvragen naar data (feitelijkheden; levensbeschrijvingen)  Chronologische modellen  Tijdsgebrek: 2x halfuur/week  Dicteren

Theresiaanse onderwijshervorming Schriftje vaderlandse geschiedenis college Poperinge, in: ARA, Koninklijke Commissie der Studiën, nr. 27B.

Revolutie: radicale toepassing? Revolutie: reactie tegen chronologische modellen  Radicale identificatie verlichtingsdenken  Breuk klassieke humaniora  Geschiedenis hoofdvak  Kritisch denken: ontmaskeren bijgeloof & vooroordelen Reflectie over voortgang van beschaving  Ontwikkeling religie, wetgeving, zeden, kunst, wetenschap  Letourneux: ‘L’adulation pour les rois et les hommes puissans, le dédain pour les classes laborieuses, souillent la plupart de nos histoires prétendues nationales’  Chronologie enkel ter inleiding

Revolutie: radicale toepassing? Examenprogramma Koninklijk college Herve Uit: ARA, Koninklijke Commissie der Studiën, nr. 28B.

Revolutie: radicale toepassing? Examenprogramma centrale school Brussel Uit: Stadsarchief Brussel, Openbaar onderwijs, I nr. 07.

Revolutie: radicale toepassing? Praktijken?  Zeer filosofisch tot louter onderwijs in chronologie  Cf. Joseph Outin: ‘imprimer dans la mémoire avec ordre et clarté, les événemens tout anciens que nouveaux, leurs époques, leurs acteurs et les lieux qui en ont été le théatre.’

Napoleontische hervorming Afschaffing écoles centrales  Herstel klassieke humaniora  Militair-politieke feitengeschiedenis  Tablettes chronologiques Diverse praktijk  Chronologie  Lectuur historische teksten  Beschavingsgeschiedenis

Napoleontische hervorming Antoine Sérieys, Tablettes chronologiques à l’usage du Prytanée français (Parijs, 1813).

Post-Napoleontische periode Voorname positie chronologie  Handboeken: chronologische & dynastieke logica  Wel aandacht voor zeden, religie, handel, kunsten, etc. Diverse praktijk  Chronologische modellen  Beschavingsgeschiedenis

Post-Napoleontische periode ‘De weg dien wij bij het onderwijs der Geschiedenis zullen volgen, is deze. Eerst zullen wij den leerling met de Aardrijkskunde van dat volk bekend maken. Deze inleidings-kennis moet hij zoo leeren dat hij elke merkwaardige plaats, rivier, berg, enz. vlug opnoemen, en terstond op de kaart aanwijzen kan. Aan iedere den merkwaardige plaatsen, wordt zooveel mogelijk de herinnering eener vermaarde daadzaak verbonden. Vervolgens moeten zij de handleiding, de tijdvakken en de voornaamste gebeurtenissen van elk tijdvak bijvoorbeeld uit de Romeinsche Geschiedenis het getal en de namen der koningen met het jaar hunner regering enz. stiptelijk in het geheugen prenten, en eerst nadat deze grondslagen gelegd zijn, nadat de leerling zulk een cadre van de geschiedenis in het geheugen heeft, zal men dien door breedvoeriger verklaringen aanvullen. Te dien einde zal de Leeraar eerst langzaam en duidelijk uit het Handboek een gedeelte van een tijdvak voorlezen; vervolgens hunne oplettendheid op de bijzonderste gebeurtenissen vestigen, en hun dan, door herhaalde voorlezing van hetzelfde, de gelegenheid verschaffen van dat op te teekenen, wat zij noodig achten voor hun geheugen te bewaren.’ (Antonius Speyers, 1830)

Conclusie Dominante rol chronologie Rol van chronologie bevraagd  Belang causaliteit & algemene beschouwingen  1840: opnieuw debat Spanningen voorschriften vs. praktijk  Verlichte denkers  Leraren