KLIMAX Integratie van duurzame ontwikkeling in de curricula.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie Natuur en Landschap Goeree-Overflakkee
Advertisements

Workshop 7 Rens. OGW = CS(P)E-SE
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
HoekscheWaardDuurzaam
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Opleiding en de Onderwijs Advies Commissie Introductie door Joost de Jong Week
Ecosystemen Hoofdstuk 3.
In een loofbos is er een grote biodiversiteit
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Jaarrapport Gelijke kansen en diversiteit in de Vlaamse overheid Dienst Emancipatiezaken.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Kleine tuinen geen tuin geveltuin buurttuinen meerwaarden ecologie leefbaarheid sociaal platteland  stad individu  publieke ruimte Velt Eetbaar Kortrijk.
Voordat we naar huis gaan. op weg naar een zieke smurf.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Basisstof 1: Invloeden uit het milieu Basisstof 2: Voedselrelaties
Met de Kennisbasis in zee!
Voorlichting Systeemintegratie Samen innoveren voor een duurzame én betrouwbare energievoorziening Utrecht, 6 juli 2015 Jörg Gigler.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Ecologie.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer: de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk Prof.dr. Hens Runhaar, buitengewoon hoogleraar Beheer van biodiversiteit.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Ecologie Thema1.
KEYPORT 2020 SYMPOSIUM 21 april Van Houtum Opgericht 1935 Omzet € 65 miljoen Aantal medewerkers200 Locatiekantoor en 2 fabrieken.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
VOORLICHTING HTL3A. VOORLICHTING HTL3A door decaan, mentor en teamleider Programma: Informatie vernieuwing vmbo door decaan, mentor en teamleider.
Urban Smart Farm Planten, vissen en schaaldieren kweken in de stad Intensief maar duurzaam Hi-tech + natuurlijke productiemehoden Gezonde, duurzame.
In aanloop naar een roadmap Resource Efficiency CCIM Resource Efficiency CCIM stakeholder’s meeting 5 juli 2011 Jorn Verbeeck.
Voedselketen Consument 1e orde Consument 2e orde Consument 3e orde
‘INNOVATIE’.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Samen eten Nectar 2.4 Blz 47 tb.
Wie eet en wie wordt gegeten?
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Duurzaamheid voedselketen.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
België in transitie: de federale actie Federaal milieurapport
Kadernota sociaal domein
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Dit zijn de ergste jeukwoorden in het duurzame transitiegebeuren
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Energiezorg in het kader van de MJA-3
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Voedselketen Consument 1e orde Consument 2e orde Consument 3e orde
Workshop videobegeleiding
Biologie als basis voor leven
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Voedselketen Consument 1e orde Consument 2e orde Consument 3e orde
Transcript van de presentatie:

KLIMAX Integratie van duurzame ontwikkeling in de curricula

3

4

5 Vernieuwende didactiek Taalbeleid Educatie voor duurzame ontwikkeling Educatie voor duurzame ontwikkeling vakoverschrijdend Relatie met mentoren verbeteren: dienstverlening

Educapoles Class zero emmision ! capoles.org/nl 6 Vernieuwende didactiek; op zoek! Natuureducatieve centra: de Bourgoyen, de Kaaihoeve, de Vroente, de Nachtegaal

Vakoverschrijdende collega’s, op zoek! 7 economie Biologie Aardrijks -kunde EDO

8 Workshop Dienst- verlening Vernieuwen de didactiek Taalbeleid studenten kunnen een workshop bedenken, uitwerken en organiseren in het kader van duurzame ontwikkeling.

9 Biologie biodiversiteit voedselweb Aardrijksk unde klimaat voedselkilometers economie Levenscyclus analyse jeans Cradle to cradle

10 Confronteren Informeren Discussiëren Responsabiliseren HOE? ACTIE

Het klimaat en onze voeding? Wat hebben ze gemeen? Resultaat aardrijkskunde 11

g CO 2 / ton. km Tonnage:3,5 ton max 150 ton max ton

Wat is cradle to cradle? 13 Resultaat economie Wat is de levenscyclus van een jeans?

14

Resultaat biologie 15 Waarom is biodiversiteit zo belangrijk? Hoe kan de mens de biodiversiteit veranderen?

Producenten Consumenten 1 e orde Consumenten 2 e orde Consumenten 3 e orde De trofische niveau’s

17

Red de biodiversiteit!