Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica in balans.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
Hulpmiddelen.
Het Assink Lyceum.
DYSLEXIE VOORLICHTING
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Allochtonen in het hoger onderwijs
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Welkom op de informatieavond
Vergoedingsregeling dyslexie
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Verlengde Instructie Groepen 3.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Hoogbegaafdheid en dyslexie
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Stappenplan Samenvatten
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
Een prachtige kans voor uw kinderen
STICORDI.
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
ALGEMEEN Werkdagen Kim en Shanta (7a), Hester en Judith (7b) Stagiair maandag en dinsdag Kim en Shanta Tijden Klassendienst Weektaak Zelfstandig werken.
Specifiek Diagnostisch Protocol Lees- en spellingproblemen en dyslexie.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Informatieavond groep 6. Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken Het onderwijs in groep 6 Het programma Overige.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
W ELKOM ! Informatieavond groep Arissa Dingen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
SWV Slinge-Berkel Woensdag 9 november 2016
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
SWV Slinge-Berkel Woensdag 8 november 2017
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Aanpak van laaggeletterdheid
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Doubleren.
Doubleren.
Strabrecht college Dyslexie.
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Transcript van de presentatie:

dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius

Wat is dyslexie?

Dyslexie; meer dan problemen met spellen en lezen.  Begrijpend lezen lage leestempo geen automatisering van leesvaardigheid  Vreemde talen beginnende lees en schrijfmoeilijkheden duiken weer op  Sociale en emotionele moeilijkheden faalangst, lage zelfbeeld, schaamte  Andere moeilijkheden teksten schrijven, rekenen, gepaste woorden oproepen…

Hoe wordt de diagnose gesteld? 1.Criterium van de achterstand: De vaardigheden van lezen en schrijven ligt beduidend lager dan verwacht wordt 2. Criterium van de hardnekkigheid of didactische resistentie: Het probleem blijft bestaan ook wanneer voorzien wordt van oefening en aangepaste remediërende omstandigheden (STN2008)

Oorzaken dyslexie Biologisch niveau Cognitief niveau gedrag : lezen en spellen omgeving

Tips voor aanpak : RRemediëring Logopedisten en orthopedagogen zijn specialisten in remediërende instructie en oefening voor mensen met dyslexie. IInzet van compenserende soft- en hardware Ondersteuning lezen ovov oorleessoftware Ondersteuning spellen en schrijven oToT ekstverwerkers, woordvoorspelling, Voorleessoftware, Spraakherkenningssoftware, digitaal notitietoestel (diginoter).

 Structureren van de leerstof Mindmapping Memoriseren Overhoorprogramma’s

Tips voor aanpak : CCompenserende onderwijs- en examenfaciliteiten kopies van notities van medestudenten of docenten beschikbaar stellen; digitale bestanden van cursusmateriaal beschikbaar stellen; het gebruik van een laptop toelaten; de examenvragen voorlezen; het schriftelijk examen mondeling toelichten; de duur van het examen verlengen; spellingfouten niet scoren als spelling geen curriculumonderdeel is.

De problematiek van dyslexie kreeg recent aandacht in de onderwijscontext, maar nog niet genoeg in de arbeidscontext. Een cruciale nood blijft om algemene selectieprocedures om te vormen zodat ze toegankelijk zijn voor personen met dyslexie.

Zijn er nu meer mensen met dyslexie dan vroeger?  Vanaf de jaren ’90 is de maatschappelijke belangstelling voor het domein van de leerstoornissen sterk gegroeid.  Binnen het onderwijs is er een trend tot inclusie: voorheen werden kinderen met moeilijkheden vlugger doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs. voorheen werden kinderen met moeilijkheden vlugger doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs.  3 à 8% van het Nederlandse Taalgebied heeft te maken met dyslexie