Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
OUDERINFORMATIEAVOND
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Samenwerkingsverband VO 23-02
POVO Procedure de Schakel
Van harte welkom namens
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Wat is passend onderwijs?
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
De weg van de leerling met specifieke
Instrumenten en voorzieningen
Naar het voortgezet onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Havo 1 keuzes voor het tweede leerjaar Basisarrangement Technasium Kunst en cultuur.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Workshop 3 LWOO en Praktijkonderwijs Maggy van Kooten Zorgcoördinator VMBO en PRO 7 september 2016.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Determinatie tweede klassen LWOO,VMBO, VMBO/HAVO
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Dick Pardon.
Informatiemiddag PO-VO
Informatie-avond voor Ouders
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Kiezen voor keuzedelen
WELKOM.
Informatie-avond voor Ouders
Informatie voor ouders groep 8 over:
Thuiszitters weer terug naar school
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
WELKOM.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
PO VO traject in vogelvlucht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Dick Pardon.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
WELKOM.
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Het Spaarne College vmbo/mavo
Transcript van de presentatie:

nieuw onderwijsconcept en plaatsing

Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met een variabele duur van 4 weken tot 4 jaar. 3. AVR/ De Linie en toeleverende scholen: maken Resultaatafspraken. 4. Integreren Rebound/Doorstart. 5. We denken na over een nieuwe naam.

Kenschets van de doelgroep  multi-problematiek, zowel internaliserend als externaliserend  ook in de thuissituatie zal vaak sprake zijn van een ondersteuningsbehoefte  extra begeleiding nodig op :  leren leren  leren plannen  wegwerken van leerachterstanden  sociaal-emotioneel functioneren.

 Op basis van nader te bepalen criteria.  Ondersteuningsbehoefte boven begeleidingsmogelijkheden VO.  Niet plaatsbaar in VSO. Voor deze leerlingen wordt bij SWV een arrangement aangevraagd.

- Alle niveaus: Basis, Kader en TL - In – en uitstroom mogelijk in leerjaar 1,2, 3 en 4 - Leerwerktraject in klas 3 en 4 - Ontwikkelperspectiefplan (OPP) per leerling - Flexibele uitstroom aan de hand van OPP - Inspelen op begeleidingsbehoefte van de leerling - Kleine klassen.

 Er zijn flexibele trajecten variërend van 4 weken tot 4 jaar waarbij het OPP, wat periodiek wordt geëvalueerd, leidend is.

Bij de toelating in leerjaar 1 is sprake van 3 mogelijkheden:  1)Aan het begin van het schooljaar – vanuit PO/PRO/VO/VSO  -School voor VO vraagt arrangement aan bij het SWV  -SWV kent arrangement toe  -Indien arrangement plaatsing op De Linie inhoudt: resultaat- en evaluatieafspraken  2)Tijdens het schooljaar – vanuit VO/PRO  -School voor VO vraagt arrangement aan bij het SWV  -SWV kent arrangement toe  -Indien arrangement plaatsing op De Linie inhoudt: resultaat- en evaluatieafspraken  3)Tijdens het schooljaar – vanuit VSO  -VSO school zoek moederschool  -School voor VO (moederschool) vraag arrangement aan)  -SWV kent arrangement toe  -Indien arrangement plaatsing op De Linie inhoudt: resultaat- en evaluatieafspraken

 Onder instroom;  De leerling start in brugklas 1 en wordt na 1 of 2 jaar op eigen niveau geschakeld naar regulier VMBO, al dan niet met een arrangement  Zij-instromers; kunnen op elk moment, in elk leerjaar en op elk niveau starten en ook weer uitstromen Dit is afhankelijk van het OPP (ontwikkelingsperspectief)  Het nieuwe onderwijsconcept maakt de flexibilisering qua instroom, uitstroom en plaatsing mogelijk

 Aanbod in de bovenbouw ;  Anna de Linie biedt de mogelijkheid een diploma te halen voor leerlingen die zeer intensieve begeleiding nodig hebben in eindexamentraject  Nu nog één profiel; in de toekomst keuze uit meerdere profielen  Leerlingen stromen door vanuit de onderbouw, daarnaast staat de bovenbouw open voor zij-instromers  Sinds de invoering van het 4-jarig traject heeft de Linie 100% geslaagden

 Kortdurend intensief traject:  Naast genoemde trajecten komt er een voorziening voor leerlingen, die tijdelijk in een voorziening met intensieve begeleiding geplaatst moeten worden.  De flexibilisering van in- en uitstroom én het didactisch concept maakt dit mogelijk.  Deze leerlingen zullen ingeschreven blijven op de eigen school en een kort traject binnen de Linie kunnen volgen.  De plaatsing van deze leerlingen zal beoordeeld worden door de commissie Extra Steun.  Bijvoorbeeld: Rebound, Opstaptraject voor thuiszitters, Diagnostische plaatsing.

 Interne veranderingen;  Klassen indelen op begeleidingsbehoefte onder verantwoordelijkheid van een basis-docent  De basis-docent begeleidt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen  De leerlingen krijgen de kernvakken aangeboden door een vakdocent, in niveaugroepen  Er wordt gebruik gemaakt van het directe instructiemodel  Deze veranderingen zijn schooljaar ingezet