nieuw onderwijsconcept en plaatsing
Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met een variabele duur van 4 weken tot 4 jaar. 3. AVR/ De Linie en toeleverende scholen: maken Resultaatafspraken. 4. Integreren Rebound/Doorstart. 5. We denken na over een nieuwe naam.
Kenschets van de doelgroep multi-problematiek, zowel internaliserend als externaliserend ook in de thuissituatie zal vaak sprake zijn van een ondersteuningsbehoefte extra begeleiding nodig op : leren leren leren plannen wegwerken van leerachterstanden sociaal-emotioneel functioneren.
Op basis van nader te bepalen criteria. Ondersteuningsbehoefte boven begeleidingsmogelijkheden VO. Niet plaatsbaar in VSO. Voor deze leerlingen wordt bij SWV een arrangement aangevraagd.
- Alle niveaus: Basis, Kader en TL - In – en uitstroom mogelijk in leerjaar 1,2, 3 en 4 - Leerwerktraject in klas 3 en 4 - Ontwikkelperspectiefplan (OPP) per leerling - Flexibele uitstroom aan de hand van OPP - Inspelen op begeleidingsbehoefte van de leerling - Kleine klassen.
Er zijn flexibele trajecten variërend van 4 weken tot 4 jaar waarbij het OPP, wat periodiek wordt geëvalueerd, leidend is.
Bij de toelating in leerjaar 1 is sprake van 3 mogelijkheden: 1)Aan het begin van het schooljaar – vanuit PO/PRO/VO/VSO -School voor VO vraagt arrangement aan bij het SWV -SWV kent arrangement toe -Indien arrangement plaatsing op De Linie inhoudt: resultaat- en evaluatieafspraken 2)Tijdens het schooljaar – vanuit VO/PRO -School voor VO vraagt arrangement aan bij het SWV -SWV kent arrangement toe -Indien arrangement plaatsing op De Linie inhoudt: resultaat- en evaluatieafspraken 3)Tijdens het schooljaar – vanuit VSO -VSO school zoek moederschool -School voor VO (moederschool) vraag arrangement aan) -SWV kent arrangement toe -Indien arrangement plaatsing op De Linie inhoudt: resultaat- en evaluatieafspraken
Onder instroom; De leerling start in brugklas 1 en wordt na 1 of 2 jaar op eigen niveau geschakeld naar regulier VMBO, al dan niet met een arrangement Zij-instromers; kunnen op elk moment, in elk leerjaar en op elk niveau starten en ook weer uitstromen Dit is afhankelijk van het OPP (ontwikkelingsperspectief) Het nieuwe onderwijsconcept maakt de flexibilisering qua instroom, uitstroom en plaatsing mogelijk
Aanbod in de bovenbouw ; Anna de Linie biedt de mogelijkheid een diploma te halen voor leerlingen die zeer intensieve begeleiding nodig hebben in eindexamentraject Nu nog één profiel; in de toekomst keuze uit meerdere profielen Leerlingen stromen door vanuit de onderbouw, daarnaast staat de bovenbouw open voor zij-instromers Sinds de invoering van het 4-jarig traject heeft de Linie 100% geslaagden
Kortdurend intensief traject: Naast genoemde trajecten komt er een voorziening voor leerlingen, die tijdelijk in een voorziening met intensieve begeleiding geplaatst moeten worden. De flexibilisering van in- en uitstroom én het didactisch concept maakt dit mogelijk. Deze leerlingen zullen ingeschreven blijven op de eigen school en een kort traject binnen de Linie kunnen volgen. De plaatsing van deze leerlingen zal beoordeeld worden door de commissie Extra Steun. Bijvoorbeeld: Rebound, Opstaptraject voor thuiszitters, Diagnostische plaatsing.
Interne veranderingen; Klassen indelen op begeleidingsbehoefte onder verantwoordelijkheid van een basis-docent De basis-docent begeleidt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen De leerlingen krijgen de kernvakken aangeboden door een vakdocent, in niveaugroepen Er wordt gebruik gemaakt van het directe instructiemodel Deze veranderingen zijn schooljaar ingezet