Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Study into the Implementation of the Guideline for the Multidisciplinary treatment of Anxiety disorders SIGMA Maarten van Dijk (ADAPT - expertise.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Reflectievaardigheden en instrumenten
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De zelfbeoordelingstest
CENTRAAL of MARGINAAL? Routine monitoring en feedback zijn een must: juist bij complexe problematiek 21 december 2007 Anton Hafkenscheid.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Routine Outcome Monitoring
Psychotherapie vanuit meervoudig perspectief 3 maart 2008 RINO Zuid Nederland Eindhoven Anton Hafkenscheid.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Narcisme en zinervarng
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
RSV op school Jan Van Parijs.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Reflectie.
Autismespectrumstoornis
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
ROUTINE PROCESS MONITORING de ROM van de toekomst?
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Het begrijpen van eetstoornissen
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Inleiding Het doel is het onderzoeken van de effectiviteit en de haalbaarheid van het invoeren van FIT-Stroke in een eerstelijns fysiotherapie- praktijk.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Doelrealisatie in de praktijk
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Introductie Arjan van der Weijde Innohealth BV.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Disclosure belangen NHG spreker
Persoonsgerichte zorg
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Zorgpad Stervensfase Zorg en Kwaliteit van leven in de stervensfase
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Jan Schuling Henkjan Gebben Floor Haaijer-Ruskamp
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Disclosure belangen NHG spreker
Mijn Positieve Gezondheid
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Transcript van de presentatie:

Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief gedragstherapeut VGCt HSK Utrecht

Overzicht  Korte uitleg cliëntfeedback  Implementatie van cliëntfeedback in onderzoek  Samenhang tussen factoren en implementatie

Verbeterpunten behandelingen  Drop out: 5-30% 1  5-10% cliënten verslechtert 2  Therapeuten herkennen deze cliënten niet 3 1. Zorgbalans Lambert, Hansen & Forman, Hannan et al., 2005

Feedback systeem  Barry Duncan en Scott Miller Monitoren behandeluitkomsten: Outcome Rating Scale (ORS) Therapeutische relatie evalueren: Session Rating Scale (SRS)

Outcome Rating Scale: Hoe gaat het met u? Individueel (persoonlijk welbevinden) I X I Relationeel (familie, intieme vrienden) I X I Sociaal (werk, opleiding, sociale contacten) I X I Algeheel (algemeen welbevinden) I X I Institute for the Study of Therapeutic Change © 2000, Scott D. Miller, Barry L. Duncan, & Lynn Johnson vertaling V.4.0: Frank Asmus, Mark Crouzen & Flip Jan van Oenen Hoe is het met u gegaan de afgelopen week, of sinds het laatste behandelcontact - inclusief vandaag -? Zet op elke lijn een kruisje. Links is ‘laag’ en rechts is ‘hoog’. 5,4 cm 6,5 cm 3,6 cm 6,1 cm + Totaal 21,6

Ik voelde me gehoord, begrepen en gerespecteerd. Ik voelde me niet gehoord, begrepen en gerespecteerd. We hebben gewerkt of gepraat over de dingen waaraan ik wilde werken of waarover ik wilde praten. We hebben niet gewerkt of gepraat over de dingen waaraan ik wilde werken of waarover ik wilde praten. Over het geheel genomen vond ik het behandelcontact van vandaag in orde. Er miste iets in het behandelcontact vandaag. De manier van werken van mijn behandelaar paste goed bij mij. De manier van werken van mijn behandelaar paste niet goed bij mij. Session Rating Scale: Hoe vond u de bijeenkomst? Relatie I X I Doelen en Onderwerpen I X I Aanpak en/of Werkwijze I X I Algeheel I X -----I Institute for the Study of Therapeutic Change © 2000, Scott D. Miller, Barry L. Duncan, & Lynn Johnson vertaling V.4.0: Frank Asmus, Mark Crouzen & Flip Jan van Oenen Zet op elke lijn een kruisje bij de beschrijving die het beste past bij uw gevoel. 8,9 cm 8,1 cm 7,4 cm 8,3 cm + Totaal 32,7

Effectiviteit feedbacksysteem

Vragen  Hoe goed wordt cliëntfeedback toegepast?  Welke factoren spelen hierin een rol?  Welke maatregelen hebben wel of niet geholpen en wat zou anders moeten?

Toepassing feedbacksysteem Toepassing N Percentage 1. Slecht 15949,2 % 2. Goed 16450,8 % Tabel 1. Kwaliteit toepassing cliëntfeedback in conditie 2

Resultaten inventarisatie Utrecht A’foortZwolleGroningenHoogeveen 1. Slecht 42 % 69 % 54 % 58 % 18 % 2. Goed 58 % 31 % 46 % 42 % 82 % Tabel 2. Kwaliteit toepassing cliëntfeedback per vestiging De verschillen tussen de vestigingen blijken significant  2 (4) = 27.89, p <.001

Maatregelen  Extra werkoverleg  Managers op de hoogte gesteld  Vragenlijst/ interview bij therapeuten  Effect: geen significante verbetering

Effect maatregelen Groningen VóórNa A’foort VóórNa 1. Slecht 59 %56 %74 %64 % 2. Goed 41 %44 %26 %36 % Wel verbetering, maar niet significant  2 (1) = 0,03, p> 0.05 en  2 (1) = 1,57, p> 0.05 Tabel 3. Kwaliteit toepassing cliëntfeedback voor en na maatregelen

Implementatievragenlijst  Naar van Rebergen et al (2001) en Van Dijk et al (2008)  Theorie van planmatig handelen: Intentie Doelgericht handelen  Vijf subschalen 1. Kennis 2. Houding 3. Sociale druk 4. Ervaren controle 5. Daadwerkelijke intentie

Resultaten vragenlijst Gemiddelde Min.Max.SD Kennis Houding Sociale druk Controle Intentie Tabel 4. Gemiddelde scores op de implementatievragenlijst

Samenhang factoren en toepassing Tabel 5. Resultaten logistische regressie Note: R 2 =.09 (Hosmer & Lemeshow),.12 (Cox & Snell),.16 (Nagelkerke). Model  2 (4)= 30.88, p< 0.01 B (SE)Sig.Odds Ratio Kennis0.56 (0.14) Houding (item 3) 0.57 (0.22) Controle (item 8) (0.34) Controle (item 9) 0.43 (0.20)

Vragen t.a.v. implementatie (1)  Hoe goed wordt cliëntfeedback toegepast? In bijna de helft van de gevallen niet goed  Welke factoren spelen hierin een rol? - Kennis (met name frequentie van toepassing) - Een positieve houding - Werk ernaar kunnen inrichten

 Welke maatregelen hebben wel of niet geholpen en wat zou anders moeten? Maatregelen waren gericht op sociale druk en positieve houding, maar onvoldoende op training en het kunnen inpassen in werkzaamheden. Vragen t.a.v. implementatie (2)

Kwaliteit toepassing en behandelresultaat Toepassing feedback NAfname klachten volgens SCL Slecht 4542 punten 2. Goed 5062 punten Verschil is significant: t (93)= -2.38, p< 0.05 Tabel 4. Gemiddelde scores op de implementatievragenlijst

Conclusies implementatie cliëntfeedback  Controle op toepassing belangrijk!  Aansluiten bij behoefte van therapeuten  Oefening baart kunst  Vervolg studie: bij welke cliënten slechte toepassing? Effect kwaliteit van toepassing op behandelresultaat “ Het is niet genoeg, te weten, men moet ook toepassen; het is niet genoeg, te willen, men moet ook handelen.” Goethe