Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnenisolatie van bestaande buitenmuren
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
….een korte presentatie
Innovaties in bestuurlijke arrangementen voor de waardering van water 29 september 2006 Prof. Dr. J.J. Bouma Wetenschappelijk Directeur LmW |
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Profielwerkstuk maken
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
MVO en public relations
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Beleidsinformatie Jeugd
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Kenmerk:18 juni 2015 ONDERZOEKSDATA ONDERZOCHT Datamanagement bij Avans Hogeschool Marjon Warmerdam Marijke Rinkel.
Door: Stefan Eijdenberg, Timo Kubbinga, Jasper Cox en Renzo van der Loo.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Pascal van Schajik.  2s&feature=related 2s&feature=related.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Duurzame ontwikkeling
Zonnecellen op water Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame.
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Laagveengebied Groningen
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
Agenda Welkom en opening Waar staan we nu
‘Ontwikkelen doen we samen’
Het BSc Honours Programme
Nadere uitleg gewenst()
Kwaliteit van leven en gezondheid
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Het BSc Honours Programme
Voor meer begrip en minder ergernissen!
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’

1. Hypothese 2. Data 3. Conclusie 4. Paradigma 5. Twijfel 6. Schoonheid 7. Sympathie 8. Belief Is er een visie die structuur en houvast geeft? 8 Wetenschappelijke accenten Wat zijn de meest actuele feiten? Welke conclusies zijn van belang? Welke kaders worden in de praktijk gebruikt? Welke kritische vragen brengen ons verder? Wat raakt ons en doet er echt toe? Wat zijn belangrijke trends en ontwikkelingen? Welke overtuigingen spelen een rol?

Kwelderlandbouw Hypothese Hoe past kwelderlandbouw in een visie op ‘building with nature’? Is er een achterliggende visie? Wat zijn de uitgangspunten? Waarom is de visie van belang? Wetenschappelijke accent: THEMA 1

Dynamiek estuarium DATA Hoe passen nieuw strand en kwelders in een dynamisch estuarium? Wat is de actuele stand van zaken over dit thema? Zijn er nieuwe ontwikkelingen? Internationale vergelijking Wetenschappelijke accent: THEMA 2

Technische basis of bias? Conclusie Natuurontwikkeling is meer dan techniek, welke oplossingen zijn ‘natuurlijk’? Hoe hangen verschillende inzichten met elkaar samen? Welke conclusies zijn mogelijk? Wetenschappelijke accent: THEMA 3

Duurzame werkgelegenheid Paradigma Welk werk kan er, naast de strandtent, nog meer ontstaan? Welk perspectief is gehanteerd? Wat zijn de kenmerken van dit kader? Welke andere kaders zijn interessant? Wetenschappelijke accent: THEMA 4

Biomimicry Twijfel Hoe voorkom je dat building with nature een leeg begrip wordt? Hoe gaat iets in de praktijk werken? Welke neveneffecten kunnen ontstaan? Wat zijn de ethische aspecten? Wetenschappelijke accent: THEMA 5

Cradle to cradle Esthetica Is asfaltering te voorkomen? Welke natuurlijke materialen zijn geschikt? Wat zijn individuele afwegingen die mensen maken? Welke intuïties spelen hierbij een rol? Wat raakt mensen? Wetenschappelijke accent: THEMA 6

Natuur en kunst Reflectie Welke kunst past bij ‘building with nature’? Wat zijn belangrijke trends en ontwikkelingen? Wat verrast ons en waarom? Waar willen we meer over weten? Wetenschappelijke accent: THEMA 7

Groningen en de zee Beliefs Hoe beleven we de zee? Wat hebben we daar voor over? Welke overtuigingen spelen een rol? Waar komen deze vandaan? Hoe kunnen we deze in perspectief plaatsen? Wetenschappelijke accent: THEMA 8

Kompas voor De toekomst

Algemene conclusie Project Marconi is niet zonder meer een voorbeeld van Building with Nature Diverse kansen aanwezig om het project ook op lange termijn duurzaam te laten zijn Buiding with nature vraagt om een kritisch opbouwend perspectief; tevredenheid wordt snel gezapig