Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
NME en EDO: iets anders of tweemaal hetzelfde? NME = natuur- en milieueducatie milieueducatie environmental education EDO = Educatie voor duurzame ontwikkeling leren voor duurzaamheid Over NME en EDO 2
NME Natuur- en milieueducatie heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt 3 Over NME en EDO
1 Natuureducatie Ontstaat eind 19de- begin 20ste eeuw Doel: mens en natuur opnieuw dichter bij elkaar brengen 4 Over NME en EDO Leo Michel Thiery ( )
2 Natuurbeschermingseducatie Ontstaat midden 20ste eeuw Gedragen door natuurbehoudsorganisaties Conservation education 5 Over NME en EDO
3 Natuur- en milieueducatie Ontstaat vanaf jaren 70 van 20ste eeuw Gedragen door nieuwe sociale bewegingen Environmental education 6 Over NME en EDO
De N en M van NME NME is ontstaan uit liefde voor de natuur en angst voor vervuiling (overige) natuur mens natuur milieu NME bestaans- voorwaarde positieve en negatieve invloed 7 Over NME en EDO
4 Sociaal-ecologische educatie (Broens 1991) het ‘NME- wiel’ NATUUR milieuproblemen MAAT- SCHAP- PIJ MAAT- SCHAP- PIJ oplossingen maatschappelijke voorwaarden maatschappelijke voorwaarden MAAT- SCHAP- PIJ MAAT- SCHAP- PIJ NATUUR NATUUR ecologische voorwaarden ecologische voorwaarden Handvest van Belgrado 1975 (UNESCO): to foster clear awareness of and concern about economic, social, political and ecological inter- dependence in urban and rural areas. 8 Over NME en EDO
EDO Definitie? LNE: een sociaal leerproces i.f.v. een duurzamere samenleving CVN: mensen meer betrokken maken bij natuur en milieu, binnen de maatschappelijke context van het streven naar duurzame ontwikkeling 9 Over NME en EDO
DO: 3 componenten – 2 dimensies planet people profit Is het economisch haalbaar? Is het sociaal rechtvaardig? Is het ecologisch verantwoord? Voor altijd? Voor iedereen? 10 Over NME en EDO
‘Hoofd – hand – hart’ binnen EDO Kennen van complexe structuren en processen systeemdenken Kunnen verantwoordelijkheid opnemen actiegerichtheid Willen verantwoordelijkheid opnemen waardenvorming 11 Over NME en EDO
De ‘klant’ van EDO… … verwerpt kennis om de kennis … wil zelf aan de slag … wil rechtstreeks beleven EDO moet breken met de sterke kennisgerichtheid die veel NME kenmerkt 12 Over NME en EDO
EDO vergt: Nieuwe partners Nieuwe doelgroepen Nieuwe inhouden Nieuwe methodieken Een nieuwe organisatie… 13 Over NME en EDO
De stap van ‘goede NME’ naar EDO is klein en een logische verdere stap in de ontwikkeling van NME MAAR: De ‘oude’ vormen van NME blijven hun belang behouden, in een juiste context vb. > natuurbeleving bij kinderen > natuurkennis in natuurbehoudsorganisaties 14 Over NME en EDO
EDO is van iedereen! De ‘kompasnaaldjes’ worden gericht. 15 Over NME en EDO