Grote Europese roman Koen Peeters
Koen Peeters (1959) geboren in Turnhout (Antwerpen) studeerde communicatie- wetenschappen en antropologie kernredacteur van DW B woont in Leuven
Het oeuvre Conversaties met K. (1988) debuut Bezoek onze kelders (1991) De postbode (1993) Het is niet ernstig, mon amour (1995) Bellevue/Schoonzicht, of De nieuwe kunst van het wandelen (1997) Acacialaan (2001) Fijne Motoriek (2005) poëziedebuut Grote Europese roman (2007) De Bloemen (2009)
Prijzen 1991 nominatie voor NCR Literatuurprijs 1994 AT&T literair prijs voor De Postbode 1995 Prijs Provincie Vlaams-Brabant voor Het is niet ernstig, mon amour 2001 Acacialaan genomineerd voor de AKO Literatuurprijs 2008 Grote Europese roman stond op de shortlist van Libris 2010 F. Bordewijk-prijs voor De bloemen
Grote Europese roman Great American Novel (Norman Mailer, Tom Wolfe of Jonathan Franzen) Primo Levi - elk hoofdstuk van zijn boek vernoemt naar een element uit het periodiek systeem Koen Peeters - elke stad als het ware ‘een chemisch element in een vernuftig Brussels systeem’ ‘Ik heb gegoogeld, die bestaat nog niet.’
36 hoofdstukken genoemd naar de Europese hoofdsteden Opdracht – „Ik zou graag de schoonheid van adminisstratie beschrijven, de erotiek van het zakenleven in Brussel. Samen met u, en op Europese wijze.“ Envoi – „Ik moet dringend naar buiten, het werk is af. Ik wil graag op beschaafde wijze met vogels praten. (...) Ze zijn de echte internationalen, de handelsreizigers, de vertegenwoordigers. Een mens kan daar veel van leren: het vogelperspectief, het reizen om te leren, de moeilijke deugd van het vroeg-uit-de-veren, en de wetenschap dat de beste zanger het mooiste wijfje krijgt. Ja toch?“ werd vertaald naar het Sloveens, Italiaans, Bulgaars en Hongaars in het Tsjechisch alleen een fragment – het tijdschrift Plav no. 3, 2009 (Martina Loučková)
Stijl en taal ironisch, hoewel er in zijn boeken ook plaats is voor weemoed, nostalgie, melancholie het argon van de businesswereld: KISS- keep it simple and stupid search and replace, e-auction, e-procurement, request for information, request for proposal, request for citation, natural born leadership „Seks is mijn individueelste expressie van mijn algemeeste emotie.“
Het verhaal Robin (hoofdpersonage) kreeg een opdracht van zijn werkgever Theo Marchand om de nieuwe markt te verkennen, om een succesvolle marketingstrategie te ontwikkelen de wereld van de marketing en reclame Robin schrijft gesprekjes op in zijn Moleskineschriftje (‘Groot Europees Schriftje’) - ontmoetingen, woorden, atmosferen, de dingen die hem opvallen het verhaal houdt echter niet altijd direct verband met de stad waarnaar een hoofdstuk genoemd is
Thema’s vragen gesteld over de taalbarrières de verhoudingen tussen werkgevers en werknemers ambtelijke niveau van Europa - geen plaats voor echte emoties het verglijden van de tijd of het Europese verleden de essentie van Europa
Literaire kritiek Dirk Leyman: „Grote Europese roman is een wonderlijke en grillige Europese legpuzzel, een literair Monopoly waar je dagenlang aan de slag mee blijft. Een boek met de kleine glans van weemoed en banaal geluk, subtiel aangeblazen door de grote adem van de geschiedenis.“ Erwin Timmissen: „Met dit melancholisch verhaal is Koen Peeters er met brio in geslaagd om zijn uitgangspunt – de Europese tijdsgeest te vatten via het leven van gewone mensen – in de praktijk om te zetten. De ‘Grote Europese roman’ is een machtige totaalroman vol scherpe analyses en treffende beelden, een begeesterend boek dat na het dichtklappen nog dagenlang door je hoofd blijft spoken.“
Pieter Steinz: „Een kniesoor zal opmerken dat je met Google niet alles vindt; is Oorlog en vrede geen Grote Europese Roman, of Middlemarch, of Het proces, of De ontdekking van de hemel? Maar het zij Peeters vergeven. Het is goed dat een schrijver van ná de Europese eenwording – jaargang 1959 – zich waagt aan een roman die tijdsbeeld en zielespiegel van ons continent wil zijn.” Bob Hopman: „De Grote Europese Roman is uiteindelijk niet een boek met levensbeschouwelijke passages geworden van het formaat van Primo Levi’s werk, noch biedt het een alomvattend beeld van de geschiedenis van de Europeaan, zoals de schrijver aanvankelijk beweert na te streven. Hieruit blijkt dat hij inderdaad de lat voor zichzelf iets te hoog heeft gelegd, en dat de roman niet zoiets groots is geworden als de auteur doet verwachten is een tegenvaller.“
Terug naar de wereld: proza verschillende stemmen aan het woord -? die verschillende visies op een zaak vertegenwoordigen, vaak zelfs tegenstrijdige visies zelden moralistisch minder belangrijk is wie de auteur van een tekst is niet lineair verteld, flashbacks of herinneringen
Bronnen Hugo Bousset, "De lichtheid van kilo's boeken", in DBNL, (geraadpleegd op ) Dirk Leyman, "'Grote Europese roman' (Koen Peeters)", in De Morgen, online , roman-Koen-Peeters.dhtml, (geraadpleegd op ) roman-Koen-Peeters.dhtml Erwin Tommissen, "Koen Peeters, 'Grote Europese roman' (2007), Alle Menschen werden Brüder? ", in Cutting Edge, online , (geraadpleegd op ) Pieter Steinz, "Ieder voor zich, en voor zijn pc, In zijn zevende roman zoekt Koen Peeters naar de essentie van Europa", in De NRC, online , (geraadpleegd op ) Bob Hopman, " Zoektocht naar orde in een chaotisch werelddeel", in Recensie web, online , (geraadpleegd op ) Anne Brumagne, "Koen Peeters schrijft Grote Europese Roman", in Brussels Nieuws, online , (geraadpleegd op )