welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’
Doel van de avond Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden In gesprek over voorkeursmodel van het team: voor- en nadelen voor kinderen, ouders en school Wat vindt u, ouders, belangrijk?
programma Wat is de aanleiding van deze avond Welke verschillende modellen zijn er? Gast: Piet de Jongh – directeur basischool het Telraam in Oeffelt Toelichting proces de Schelven en uitleg schoolcafé door MR Koffie /thee Schoolcafé afronden schoolcafé en hoe verder
Waarom ‘ andere tijden’ Al decennia lang dezelfde tijden uit gewoonte Maatschappij is sterk veranderd Zijn de huidige schooltijden het beste voor de kinderen van nu? Wat betekenen andere schooltijden voor kinderen, ouders en leerkrachten?
Welke modellen zijn er? Vijf-gelijke-dagenmodel Bioritme model 7 tot 7 –model Het continurooster
Vijf-gelijke-dagenmodel Tijd: van 8.30 tot ± uur Korte middagpauze lunch met leerkrachten in de klas 5 identieke schooldagen Geen aparte tussenschoolse opvang
Bioritme model Leren volgens bioritme: leren en presteren repeteren en verwerken Langere opvang tussen de middag, korte naschoolse opvang Leerkrachten gebruiken middagpauze voor voorbereiding, vergadering en bijscholing
7 tot 7- model Openingstijden van 7.00 tot uur Aaneengesloten programma’s zonder pauzes Geen vaste vrije middagen Het hele jaar open Onderwijs en opvang worden afgewisseld in een integraal programma Leerkrachten en leidsters als een groot team
Het continurooster Tijd: van 8.30 tot ± uur Vier dagen korte middagpauze Woensdagmiddag vrij Geen aparte tussenschoolse opvang iets langere naschoolse opvang Lunch met leerkrachten in de klas.
Andere tijden op De Schelven?! Team: voorkeur voor 5-gelijke-dagenmodel Betere dagindeling voor de leerlingen Effectieve besteding van de lestijd Rust en regelmaat voor kinderen De kinderen hebben alle dagen na school veel speeltijd. Opvang beter te organiseren en te verdelen over de 5 dagen.
Ervaringen van Piet de Jongh Waarom en hoe zijn jullie op het Telraam tot ‘andere tijden’ gekomen? Welke keuzes zijn er op het Telraam gemaakt? Hoe werkt het in de praktijk? Wat zijn de ervaringen? Vragen aan Piet.
Andere Tijden: de marsroute Friederieke Alink Eline Philips Oudergeleding MR
Vervolgproces Mei:Schoolcafé Mei/juni:Vragen verzamelen via formulieren en Eind juni:Verslag met vragen en antwoorden in de postvakjes en aug/sept:Uitwerken voorstel ± oktober: 2 e infoavond: presentatie voorstel November: enquête onder ouders Nov/dec:besluit: mening ouders bepaalt besluit MR Aug ‘14:bij positief besluit Andere Tijden vanaf
Schoolcafé 6 groepen op kleur ingedeeld 6 tafels en gespreksleiders 6 thema’s: Voordelen voor de kinderen Nadelen voor de kinderen Voordelen voor de ouders Nadelen voor de ouders Voordelen voor het onderwijs Nadelen voor het onderwijs
Schoolcafé - Gespreksleider vat bijdrage vorige groep samen - Vul aan op vorige groep(en) - voor- of nadelen in midden blad plaatsen - Bijbehorende vragen/opmerkingen/argumenten aan randen 1 e ronde: 15 minuten2 e ronde: 10 minuten 3 e ronde: 10 minuten4 e ronde: 10 minuten S.v.p. snel wisselen tussen rondes!
Vragen? Doe uw vragenformulier in de brievenbus (ook na vandaag), of stel uw vraag via mail: