Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: Blz. 80 en 81
3.1.3: Plaats van de artikelgroepen Je kunt artikelgroepen op 2 manieren plaatsen: - Gecombineerd - Gescheiden
Combinatieplaatsing Hier worden artikelgroepen die verwant zijn elkaar gecombineerd gepresenteerd (ze hebben iets met elkaar te maken). Zoals: - Rug aan rug plaatsing (ships en (fris) drank) - Nabuurplaatsing - Contraplaatsing
Gescheiden plaatsing De winkelier kiest voor deze manier van presenteren als er geen verwantschap bestaat. Bijvoorbeeld: - Diefstal gevoelige artikelen (batterijen achter de kassa) - Artikelen die veel verkocht worden - Imagoverhogende artikelen - Artikelen van de bedieningsafdeling
Verwantschap 3 Assortimentsverwantschappen - Consumptie verwantschap - Koopverwantschap - Productie verwantschap
Consumptieverwantschap Artikelen die in dezelfde behoefte voorzien. Ook wel gebruiksverwantschap genoemd. Deze artikelen hebben een consumptieverwantschap en vullen elkaar aan!
Artikelen die elkaar aanvullen noemen we complementaire artikelen. Een artikel die een ander artikel kan vervangen noem je een substitutie artikel
Koopverwantschap De artikelen zo neerzetten dat de klant ze makkelijk kan pakken of bekijken. Je kijkt naar het koopgedrag van de klant. In een supermarkt hebben de klanten haast en bij een kledingwinkel moet de klant geholpen worden hoe het artikel gedragen kan worden.
Productieverwantschap Producten bij elkaar plaatsen die ongeveer op dezelfde manier geproduceerd worden.
Overige verwantschappen Prijsverwantschap Kleurverwantschap Stijlverwantschap Themaverwantschap Maatverwantschap Leeftijdverwantschap Merkverwantschap