TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
BattleBots The school battle.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Informatie- avond groep 6
Actieonderzoek instructietafel.
moderniseren van het curriculum.
Werken met de Stercollecties
Kennismanagement & Sociale media
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De Moderne Onderwijsmedia
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Customize!.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
Bijeenkomst September 2015
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Ict-zaken in het mbo John Hanswijk, Kennisnet Over tabletgebruik, mobile devices en digitale middelen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Les 1 Huiswerk was: HST 9 helemaal af.. HST 10 aan de PC Om meer op eigen tempo te kunnen werken, gaan we HST 10 zelfstandig aan de computer maken. Je.
Docentvaardigheden ICT
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Ouderinformatie avond
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
ICT als didactisch middel
Differentiatie in de klas
Stichting Praktijkleren
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom

Opbouw bijeenkomsten uur uur uur tot uur Kennisblok (30) doe je thuis Flipping the classroom Vaardigheidsblok (30) Tools lummeltijd Kennisblok (25) Maken van les. Vaardigheidsblok (25) WIKIWIJS Ontwerpblok (45) Hoe gaan we het didactisch inzetten? Stappen doorlopen Delen /discussie (15)Terugblik en vooruitblik (10)

Waarom Flipping the Classroom? Eenvoudige toepassingen maken het mogelijk om klassikale instructie vast te leggen op video of in een animatie. Maar waarom zou je dit willen? Want… het kost veel extra tijd; de les moet anders ingericht worden; hoe weet ik of de leerlingen de stof überhaupt wel tot zich nemen?

Waarom Flipping the Classroom? Flipping the Classroom kan helpen bij het inrichten van: Gedifferentieerd onderwijs; Onderwijs op eigen tempo en tijdstip; Klassikaal onderwijs waarin het werken aan opdrachten, projecten en samenwerking centraal staat; Het is de start van een nieuwe manier van onderwijs geven. Maar het werkt alleen indien er een goed didactisch model aan ten grondslag ligt.

EEN GOEDE START MAKEN he Classroom is veelr dan alleen video’s ter vervanging van klassikale instructie. Twee aspecten: De video’s die de voornaamste theorie van de lessen bevatten; En herinrichting van de vrijgekomen lestijd.

Een goede start maken Beantwoord eens de volgende vragen: Is het opgenomen materiaal extra of als vervanging van de instructie? Hoe weet je of een leerling de instructie überhaupt wel volgt/snapt? Is het mogelijk om de lesinhoud te vertalen naar een video? Deze zaken hoeven niet per definitie een belemmering te vormen, maar hier moet wel vooraf over nagedacht worden.

Didactiek & differentiatie Technologie kan in dit geval bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs anytime anywhere. Het videoaspect van Flipping the Classroom: Bewezen meerwaarde van voordeel bij het kunnen controleren van tempo en frequentie; Stimulans om vaker en meer materiaal te bekijken waar interesse in is; Positieve reacties leerlingen door aansluiten bij hun leefwereld.

Didactiek & differentiatie In de klas kan de vrijgekomen tijd effectief gebruikt worden om bijvoorbeeld: Extra instructie/coaching groep Metacognitieve vaardigheden te oefenen; Leerlingen samen te laten werken aan opdrachten;

Welke tools? Screenr (voor lessen ICT) YouTube kanaal (met filmpjes) Present.me Ipad apps (explain everything)

I-nspireren met de nieuwe media! De vele componenten van kennisnet.

I-nspireren met de nieuwe media! De vele componenten van kennisnet. - de vier in balans monitor - kennisnet dossiers - onderzoek - conferenties - links (bv. Wiki) - video-uitzendingen - Kids-site (flash!!!)

De vier in balans

I-nspireren met de nieuwe media! De vele componenten van Vives. - Tijdschrift (maandblad) - Nieuws - Tips & Trucs (website) - Linkbibliotheek (jaarlijkse uitgave & website) meer dan 1500 links!! - Eduware (educatieve software-recensies) - Agenda (onderwijsevenementen)

I-Doen Neem een Vives en ga naar vakweblinks PO Bekijk welke link bij uw didactiek in de klas van waarde kan zijn. Koppel dit terug via besloten groep facebook of google P

I-DOverleggen Ieder tweetal geeft kort weer wat zijn bevindingen zijn van de weblink!

Pauze

Zelfstandig werken/oefenen!? Leiden of begeleiden. Aansturen op eigen cognitie. Kind ‘eigen’ oplossingsstrategieën. Voordoen of meedoen. Laat ze eens uitleggen.

Overleggen Weekplanning Pagina 89

Autisme en media Kinderen met een beperking (algemeen) hebben veel aan (betrouwbare) software tools. De computer is te vertrouwen. De computer is sociaal ongecompliceerd. De computer is veilig (in eigen omgeving). De computer is geduldig. De computer is consistent.

Speciale sociale media

Uitwerken van onderzoeksvraag.

Studietraject Evaluatie formulier via Welearn Volgende bijeenkomst communicatie