TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom
Opbouw bijeenkomsten uur uur uur tot uur Kennisblok (30) doe je thuis Flipping the classroom Vaardigheidsblok (30) Tools lummeltijd Kennisblok (25) Maken van les. Vaardigheidsblok (25) WIKIWIJS Ontwerpblok (45) Hoe gaan we het didactisch inzetten? Stappen doorlopen Delen /discussie (15)Terugblik en vooruitblik (10)
Waarom Flipping the Classroom? Eenvoudige toepassingen maken het mogelijk om klassikale instructie vast te leggen op video of in een animatie. Maar waarom zou je dit willen? Want… het kost veel extra tijd; de les moet anders ingericht worden; hoe weet ik of de leerlingen de stof überhaupt wel tot zich nemen?
Waarom Flipping the Classroom? Flipping the Classroom kan helpen bij het inrichten van: Gedifferentieerd onderwijs; Onderwijs op eigen tempo en tijdstip; Klassikaal onderwijs waarin het werken aan opdrachten, projecten en samenwerking centraal staat; Het is de start van een nieuwe manier van onderwijs geven. Maar het werkt alleen indien er een goed didactisch model aan ten grondslag ligt.
EEN GOEDE START MAKEN he Classroom is veelr dan alleen video’s ter vervanging van klassikale instructie. Twee aspecten: De video’s die de voornaamste theorie van de lessen bevatten; En herinrichting van de vrijgekomen lestijd.
Een goede start maken Beantwoord eens de volgende vragen: Is het opgenomen materiaal extra of als vervanging van de instructie? Hoe weet je of een leerling de instructie überhaupt wel volgt/snapt? Is het mogelijk om de lesinhoud te vertalen naar een video? Deze zaken hoeven niet per definitie een belemmering te vormen, maar hier moet wel vooraf over nagedacht worden.
Didactiek & differentiatie Technologie kan in dit geval bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs anytime anywhere. Het videoaspect van Flipping the Classroom: Bewezen meerwaarde van voordeel bij het kunnen controleren van tempo en frequentie; Stimulans om vaker en meer materiaal te bekijken waar interesse in is; Positieve reacties leerlingen door aansluiten bij hun leefwereld.
Didactiek & differentiatie In de klas kan de vrijgekomen tijd effectief gebruikt worden om bijvoorbeeld: Extra instructie/coaching groep Metacognitieve vaardigheden te oefenen; Leerlingen samen te laten werken aan opdrachten;
Welke tools? Screenr (voor lessen ICT) YouTube kanaal (met filmpjes) Present.me Ipad apps (explain everything)
I-nspireren met de nieuwe media! De vele componenten van kennisnet.
I-nspireren met de nieuwe media! De vele componenten van kennisnet. - de vier in balans monitor - kennisnet dossiers - onderzoek - conferenties - links (bv. Wiki) - video-uitzendingen - Kids-site (flash!!!)
De vier in balans
I-nspireren met de nieuwe media! De vele componenten van Vives. - Tijdschrift (maandblad) - Nieuws - Tips & Trucs (website) - Linkbibliotheek (jaarlijkse uitgave & website) meer dan 1500 links!! - Eduware (educatieve software-recensies) - Agenda (onderwijsevenementen)
I-Doen Neem een Vives en ga naar vakweblinks PO Bekijk welke link bij uw didactiek in de klas van waarde kan zijn. Koppel dit terug via besloten groep facebook of google P
I-DOverleggen Ieder tweetal geeft kort weer wat zijn bevindingen zijn van de weblink!
Pauze
Zelfstandig werken/oefenen!? Leiden of begeleiden. Aansturen op eigen cognitie. Kind ‘eigen’ oplossingsstrategieën. Voordoen of meedoen. Laat ze eens uitleggen.
Overleggen Weekplanning Pagina 89
Autisme en media Kinderen met een beperking (algemeen) hebben veel aan (betrouwbare) software tools. De computer is te vertrouwen. De computer is sociaal ongecompliceerd. De computer is veilig (in eigen omgeving). De computer is geduldig. De computer is consistent.
Speciale sociale media
Uitwerken van onderzoeksvraag.
Studietraject Evaluatie formulier via Welearn Volgende bijeenkomst communicatie