Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Didiclass - beginnen met
Lesgeven en begeleiden
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Social work Week 2.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
28 januari 2016 Digitale verzuimregistratie!. Registratie naar situatie Situatie 1 : AVO onderbouw In de onderbouw is er sprake van homogene groepen waardoor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Uitgave juni ’16 ©KNHB 28 januari 2012 Opleiding Clubscheidsrechter Plus (CS+)
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Anders kijken, anders doen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Het loopbaangesprek.
Begeleiding bij Werkplekleren
Beeldcommunicatie in de GGZ
Bijeenkomst startende mentoren
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Vilans binnen de huisartsenzorg, HAP en MBO
Transcript van de presentatie:

Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek

Wat gaan we doen? Welkom, inleiding, aanleiding Voorstel & motivatie Beelden & ervaringen delen Acties & afspraken Afronding

Beelden bespreken & ervaringen delen: Ervaringen van de student via de beelden Ervaringen docent (enkele voorbeelden): -levert inzicht in eigen basiscommunicatie en vooral oog leren hebben voor het effect ervan (meer dan bezig zijn met gespreksvaardigheden, écht benieuwd zijn en écht afstemmen) -van probleemgericht en adviserend naar zoeken naar mogelijkheden en aandacht voor wat aanwezig is -ontwikkelingsgericht/vraag-/oplossings- (bewust van eigen norm en gericht op wat de situatie, de interactie vraagt om de ontwikkeling te kunnen ondersteunen van client, kind, leerling, ouder, professional) -Verbinden theorie uit verschillende leerjaren

Acties door samenwerking: Plannen basisboek/gedegen literatuur Scholing/borging kwaliteit docenten Feedback over en weer en dus ontwikkelkansen Certificaat voor de student

De module en de samenwerkingscondities/-afspraken (1): Op dit moment heeft AIT de volgende voorwaarden opgesteld om in aanmerking te komen voor een certificaat vanuit de Hogeschool: Op inhoud: min. theoretische achtergrond (geschiedenis, uitgangspunten, kern, werkwijze, theoretische onderbouwing) micro-analyse (op minimaal cluster 1 en 2 en maximaal op cluster door beschrijven, patroon herkennen en betekenis geven) selectie maken (op basis van hulpvraag/doel/theorie-uitgangspunten vht/vib) maken van een opname (technisch filmen/doelgericht en hulpvraaggericht/uitgangspunten-theorie van vht/vib in acht nemend) review op eigen basiscommunicatie (of 100% gesuperviseerd en gericht op een aantal elementen zodat de kwetbaarheid/kracht van de beelden worden beperkt)

De module en de samenwerkingscondities/-afspraken (2): Op docent: vht/vib opgeleid of minimaal introductiecursus voor docenten gevolgd waarbij de docent heeft laten zien de theorie te kennen, adhv theorie een selectie te kunnen maken van beelden en hier een micro- analyse op kan maken, via een review de werkwijze kan laten zien. scholing via intern contactpersoon die contact onderhoud met AIT zodat nieuwe ontwikkelingen gevolgd worden over en weer. Dit contact kan ook een gezamenlijk contactmoment zijn met andere Hogescholen.

De module en de samenwerkingscondities/-afspraken (3): Praktisch (per jaar opnieuw contact): Gebruik maken van de algemene literatuur van AIT Per jaar aangeven hoeveel studenten, welke docenten lesgeven (mini databank) Per jaar curriculum/studentenhandleiding sturen naar AIT Per jaar aanvraag certificaat voor studenten aan AIT. AIT stuurt de digitale versie en de HS verzorgt zelf uitgave en stuurt AIT een lijst met de namen van de studenten van dat jaar die een certificaat hebben ontvangen. -Daarmee kunnen studenten de opleiding VHT of VIB starten zonder de introductie te volgen.

En nu? Acties? Vragen? Vervolg? Opmerkingen? Afsluiten! DANK!