Voortgang project rechtmatigheid Rekeningcie. d.d. 2 september 2005 T. Schulpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visitatiecommissie Waterketen
Advertisements

Netwerk informatie managers bijeenkomst, 13 februari 2014.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Onderdelen: Waddenzee en Noordzeekustzone
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Gemeenteraad gemeente Gorinchem Accountantscontrole juni 2008 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus Peter Oostveen.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Template Status Voortgang rapportage
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Bijeenkomst vermindering regeldruk.
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
ESF voorlichtingsbijeenkomst
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014
Informatiemanagement
6 stappen in Risico management
Aanvraag transformatie- en innovatieplannen SW-bedrijf
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
Rechtmatigheid en verantwoording na de Hervorming Langdurige Zorg (HLZ) Pieter Hooftman Ministerie van VWS Welkom bij deze workshop “Rechtmatigheid en.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Delft Presentatie: Hanneke Koenen Commissie R & A
Vennootschapsbelasting Stavaza en eerste beeld Bas Burger (Dordrecht) Timon Jagers (PWC)
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
InspirerenIntermediërenOrganiserenVerbeeldenAfstemmenStructurerenOnderbouwenBorgenBeleggen Informatiemanagement Architectuur Governance.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Prioritering, fasering en risico's (majeure) stedelijke ontwikkelingsprojecten Datum: 6 september 2010 Randprogramma Stedelijke Commissie 6 september 2010.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Informatiebijeenkomst Arbeidsmarktregio’s 27 juni 2013 Programmaperiode ESF Natalie Koot, projectleider ESF 2020.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
“De vereniging zijn we samen, samen zetten we de koers uit!” ALV WELKOM Extra Algemene ledenvergadering.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Aanpak project “Woningcorporaties” Commissie Communicatie Standaards 2 december 2013.
Digitale Risico Inventarisatie & Evaluatie
Financiële rechtmatigheid
Controles in de GGZ LVVP Ledenvergadering 17 juni 2015
In Control Statement (ICS)
In Control in het Sociaal Domein Met best practices!
ESF-ondersteuning voor bedrijven
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Beleidsplan Participatiewet
Risicoanalyse … waarom?
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Federaal agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Studie Richtsnoeren Bestuurlijke Dwangsom
Risicoanalyse … waarom?
Herijking verordening vrijwilligers Jeugd en Jongerenwerk
Now, for tomorrow De rechtmatigheidsverantwoording in aantocht
Risicoanalyse … waarom?
Onderzoek naar de procedure maatschappelijke noodzaak
Transcript van de presentatie:

Voortgang project rechtmatigheid Rekeningcie. d.d. 2 september 2005 T. Schulpen

IInhoud presentatie Doel project Aanpak & voortgang Risico’s & wat helpt

II Doel a.Volledig en voldoende specifiek normenkader 2005 zodanig dat accountant tot rechtmatigheidsoordeel 2005 kan komen b.Goedkeurende accountantsverklaring op onderdeel rechtmatigheid over boekjaar 2006

IIIAanpak & planning Fase 1: planning a.Opstellen normenkader 2005: gereed 1 september, vaststelling PS december

b. Screenen interne regelgeving op onderdelen - actualiteit - naleefbaarheid - hardheidsclausules - misbruik en oneigenlijk gebruik bepalingen

* Screening PS verordeningen 1 september, PS besluit december *Screening GS verordeningen 1 december, GS besluit december

Fase 2: a.Vertaling van interne en externe regelgeving naar processen / proces update (voor ). Prioritering o.b.v. risicoinventarisatie b.Hierbij onderkennen risico’s en treffen beheersmaatregelen voor rechtmatig handelen (voor )

Fase 3: verrichten interne controle om rechtmatig handelen aan te tonen a.2005: risicoinventarisatie (sept), hierop afgestemde interne controles (okt/dec  feb) b.2006 ev: permanente activiteit op basis van uitkomsten fase 2 en hierop te baseren intern controleplan

Fase 4: borgen van bereikte resultaten in fasen 1 t/m 3 (permanente activiteit)

IIIVoortgang Fase 1a: normenkader -gereed: * van 151 naar 354 ! * grote inzet bedrijfsbureau’s, middelen en Ernst en Young - aangereikt aan Deloitte voor beoordeling

Fase 1b: screenen interne regelgeving -PS gereed -GS loopt: - ontzettend veel (181) = risico - organisatorische maatregelen & - prioritering obv risicoinventarisatie

Fase 2: vertaling regelgeving in processen: gestart - bedrijfsbureau’s gestart met inventarisatie processen en maken plannen van aanpak

Fase 3 (I.C.) en 4 (borging): nog niet aan de orde

IV Risico’s en wat helpt Risico’s: a.Gigantische omvang regelgeving b.Jaar 2005 = lopend jaar (onomkeerbaarheid)

Wat helpt: a.Normenkader 2005/2006 v.w.b. interne regelgeving beperken tot: 1. Voorwaardencriterium - doelgroep - hoogte - duur

2. Begrotingscriterium 3. M en O criterium

En nog niet: Voorwaardencriterium: -termijnen -administratieve bepalingen -bevoegheden -bewijsstukken

b. Hardheidsclausule en het op basis hiervan achteraf kunnen repareren -zowel op basis van uitkomsten IC -als op basis van controle accountant

Hartelijk dank voor uw komst