Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Ontwerpprojecten In de praktijk
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Studietaak De studietaak staat centraal
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Transdisciplinaire projecten
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
Dat zouden we vaker moeten doen…
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
De lerarenopleider gepositioneerd
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Project Proceshuis Road show
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Lancering Traject
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Praktijkervaring en reflectie
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Krimp als motor voor beweging
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Het zorgcontinuüm.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Van zorgen voor naar zorgen dat…
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde
Masterclass voor lerarenopleiders
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Product van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
De druppel die de emmer doet overlopen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme

Overzicht Kadering Methodologie Resultaten Doelen van het OPO

Kadering Leerlingen S.O.  STEM-vakken: abstract en weinig toepasbaar  Geen relaties tussen de verschillende STEM-disciplines  Te weinig ervaring in creatief oplossen van multidisciplinaire problemen Leerkrachten  Te weinig linken tussen verschillende STEM-disciplines  Focus te veel op specifieke leerinhouden

Kadering  Gevolgen:  Nut van STEM niet erkend door leerlingen  Te weinig STEM-geschoolden  Maatregelen:  STEM-actieplan (2012)  STEM-kader (2015)  Scholen richten STEM in  Probleem lerarenopleiding: aspirant-leraren niet voorbereid

Doel Ontwikkeling van een didactiektraject als OPO Voorbereiden van aspirant-leraren in STEM-disciplines:  Motiverende en uitdagende lesaanpak  In een multidisciplinaire context Onderzoeksvraag: Welke doelen schuiven ervaringsdeskundigen en aspirant-leraren naar voor bij de ontwikkeling van de multidisciplinair STEM- didactiektraject?

Methode  Ontwikkeling enquête voor bepaling doelen OPO:  Cruciale kenmerken STEM-leerkracht  Huidige en ideale aanpak STEM-vakken: STEM-aspecten bepaald uit literatuur  Noodzaak en mogelijkheden van een didactiektraject met een geïntegreerde STEM-aanpak  Deelnemers enquête:  25 ervaren leerkrachten wiskunde/wetenschappen en lerarenopleiders  53 aspirant-leraren bachelor secundair onderwijs in een STEM- discipline

Resultaten ErvaringsdeskundigenAspirant-leraren N= 25N=53 Cruciale kenmerken van een STEM-leerkracht

Aanwezigheid van STEM-aspecten in secundair onderwijs STEM-professional

Noodzaak en mogelijkheden van een multidisciplinair STEM- vak

Doelen van het OPO  Doel 1 Aspirant-leraren kunnen het STEM-lerarenprofiel onderscheiden van het algemeen lerarenprofiel  Doel 2 Aspirant-leraren zijn zich bewust van de tekortkomingen van de huidige aanpak  Doel 3 Aspirant-leraren maken kennis met en erkennen de kwaliteit van goede praktijkvoorbeelden voor multidisciplinair STEM-onderwijs waar ‘inquiry based learning’ centraal staat  Doel 4 Aspirant-leraren zijn in staat om relevante STEM-aspecten te implementeren in een verscheidenheid van contexten.

Beoogd doel Activiteiten Module 1DOEL 1  Invullen enquête  Confrontatie met en discussie over resultaten van enquête  Situatieschets van het STEM-onderwijs in Vlaanderen met observatie in STEM-school Module 2DOEL 2 Opdracht rond het verkennen van de specifieke STEM-deelaspecten in lessen en modules: confrontatie met tekortkomingen van de huidige aanpak a.h.v. een lessenreeks uitgewerkt door een aspirant leraar confrontatie met de ideale aanpak a.h.v. multidisciplinaire module ontwikkeld door interdisciplinaire teams confrontatie met de huidige aanpak a.h.v. observaties in stage Module 3DOEL 3  Bespreken van de specifieke STEM-aspecten in onderzochte multidisciplinaire modules.  Opdracht rond het oplossen van multidisciplinaire problemen: confrontatie met het verschil tussen een probleem en een oefening confrontatie met het verschil tussen het aanreiken van een oplossingsstrategie en het stimuleren om een oplossingsmethode zelf te bedenken aan de hand van voorbeeldproblemen en metacognitie vragenlijst

Beoogd doel Activiteiten Module 4DOEL 3  Van probleemstelling naar uitdagende lessen: lesaanpak met bestaande leer(werk-) boeken lesaanpak met eigen ontwikkeld materiaal  Analyse van gebruikte specifieke STEM-aspecten tijdens het oplossen van multidisciplinaire problemen Module 5 DOEL 3 DOEL 4  Blended literatuuropdracht a.h.v. relevante artikels met ondersteunende focusvragen rond: inzichten in de didactiek/didactische vernieuwing voorgesteld in het artikel implementatiemogelijkheden inzien binnen eigen lespraktijk  Uitwisseling van inzichten en concrete vertaling naar eigen lessenreeks(en): Wat neem je mee uit dit didactiektraject? Hoe implementeer je dit duurzaam in je eigen lespraktijk? Module 6Doel 4  Verwerking van de opgedane inzichten in de lespraktijk: individuele lessen tijdens stage lessenreeks uitgewerkt door een multidisciplinair team in het kader van een afstudeeronderzoek  Supervisie - en begeleidingssessie

Inhoud

Organisatie a.Geen enkele student schreef zich in voor keuze-OPO ‘problemen oplossen in een multidisciplinaire context’ b.Ingekort traject gekoppeld aan afstudeeronderzoek Voor studenten met relevant STEM afstudeeronderzoek, 4 contactmomenten Opportuniteit: implementatiemogelijkheden Beperkingen: Geen evaluatie Oppervlakkigheid bij uitvoering opdrachten (owv tijd en ontbreken evaluatiekader) Betrokkenheid eerder beperkt

Ervaringen Juiste niveau gevonden voor studenten:  uitdagend genoeg maar wel haalbaar  uitwerken en begeleiden van volwaardige interdisciplinaire STEM- projecten is geen competentie van een beginnende leerkracht: Eigen vakgebied als STEM-vak met interdisciplinaire elementen benaderen is al uitdaging Met ervaring en bijscholing ruimte om interdisciplinair in een team aan de slag te gaan Onze indruk ivm verandering van mindset ondanks beperkte tijd  Besef dat het niet gaat om handboeken of lessen op zich  Erkenning van interdisciplinariteit in STEM-didactiek na 3 sessies, eerste sessie weigerachtig  Meer vernieuwende, open visie in afstudeeronderzoek Koppeling afstudeeronderzoek aan inhoudelijke sessies is efficiënter dan aparte coaching/afspraak met promotor.