Afstudeerkring Effectief afstuderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Profielwerkstuk.
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Medmec 1 Herfst Les 5.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
MedMec01-2 Les schema per week
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
‘Van mini-PW naar PW en verder’
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Leerkring POW Fase 4.

Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Het Profielwerkstuk Havo
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Onderzoeksvaardigheden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Afstudeerkring Effectief afstuderen; een verantwoording van de methodiek
Anders kijken, anders doen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Keuzethema: differentiatie
Mijn visie op onderwijs
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
De start van werkplekleren 2a
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Afstudeerkring Effectief afstuderen Tom Zwolman Matthijs Hammer Patrick Witteveen Dominic Stremmelaar Tom Tijink

Programma Voorstelronde De afstudeerkring Wat is het en waarom van belang? Hoe ziet de invulling eruit? Inhoudelijk onderwerp: Probleemstelling Visualisering van het vraagstuk Best Practices

Voorstelronde

De afstudeerkring: Wat is het en waarom van belang? Effectief afstuderen, first time right uitvoeren: “Binnen 1 semester een kwalitatief goed (praktijk)onderzoek uitvoeren en rapporteren naar tevredenheid van student, bedrijfsbegeleider en Saxionbegeleider ”.

De afstudeerkring: Hoe ziet de invulling eruit? De ‘setting’ Max. 21 studenten Iedere student heeft 1 begeleider Per begeleider max. 7 studenten (‘collega’s’) Tijd, plaats en ‘kadans’ Communicatie Blackboard: inhoudelijke stukken De bijeenkomsten Voorbereiden Vrijdags om 12:00uur staat uitwerking op Blackboard Deel I : Waar staan we in het proces? (hele groep) Deel II: ingeleverde werk bespreken (in drie groepen) Deel III: Onderwerp volgende bijeenkomst toelichten en Best Practices delen (hele groep)

Deel I: Waar staan we in het proces?

Deel II: (Ingeleverde) werk bespreken Vraagstuk onderling bespreken door middel van visualisatie.

Deel III: Onderwerp volgende bijeenkomst Document: “Toelichting op het maken van een onderzoeksplan.pdf” Het onderzoeksplan bestaat uit de volgende onderdelen: 1. Document Onderzoeksplan (rapportage) 2. Probleemstelling 3. Inhoudelijke oriëntatie 4. Doelstelling 5. Onderzoeksvraag en deelvragen 6. Onderzoeksontwerp Volgende keer: De probleemstelling & inhoudelijke oriëntatie Inleveren: Donderdag vóór12:00uur op Blackboard

Rapportage Toelichting en best practices: 11 pagina’s is dus teveel Begin met de inhoudsopgave Het is een onderzoeksplan: je kunt dus afwijken, maar…communiceer! Inhoudelijke oriëntatie: begint (al) bij de probleemstelling Verwijs vanaf dag 1 volgens APA (beknopte handleiding bijvoorbeeld op http://itswww.uvt.nl/lis/es/apa/apa-handleiding.pdf en https://www.utwente.nl/psy/afstudeerweb/Formulieren/050426%20samenvatting%20APA/ )  voorbeeld volgende slide

Zo eenvoudig is het…

Probleemstelling (1/2) Toelichting en best practices: Bronvermelding ‘Trechter’ Gesprekken Interview, meerdere bronnen (mensen en data) Indicatie in getallen mogelijk? Externe ontwikkeling (mede) aanleiding voor het interne vraagstuk? Aanleiding te visualiseren? (trend, tabel)

Probleemstelling (2/2) Toelichting en best practices: Stel de vraag: “Wat zijn de consequenties als het vraagstuk net wordt opgepakt?”. Indicatie in getallen mogelijk? Afbakening: wat wordt opgeleverd? En waar levert dit een bijdrage aan?  in de doelstellingen komen we hierop terug

Inhoudelijke oriëntatie (1/2) Toelichting en best practices: Het wiel niet opnieuw uitvinden, kennisopbouw en praktische handvaten vinden. Vergelijkbaar onderzoek  theorie/model/methode  techniek “Er is geen vergelijkbaar onderzoek, want situatie is uniek”  kijk een niveau hoger. Inhoudelijke oriëntatie is geen apart hoofdstuk te zijn.

Inhoudelijke oriëntatie (2/2) Toelichting en best practices: Zoekstrategie ≠ literatuurlijst Definities: maak zelf een keuze en hou hier consequent aan vast “Labellen” van het vraagstuk  Kijk nog eens terug in het curriculum