Afstudeerkring Effectief afstuderen Tom Zwolman Matthijs Hammer Patrick Witteveen Dominic Stremmelaar Tom Tijink
Programma Voorstelronde De afstudeerkring Wat is het en waarom van belang? Hoe ziet de invulling eruit? Inhoudelijk onderwerp: Probleemstelling Visualisering van het vraagstuk Best Practices
Voorstelronde
De afstudeerkring: Wat is het en waarom van belang? Effectief afstuderen, first time right uitvoeren: “Binnen 1 semester een kwalitatief goed (praktijk)onderzoek uitvoeren en rapporteren naar tevredenheid van student, bedrijfsbegeleider en Saxionbegeleider ”.
De afstudeerkring: Hoe ziet de invulling eruit? De ‘setting’ Max. 21 studenten Iedere student heeft 1 begeleider Per begeleider max. 7 studenten (‘collega’s’) Tijd, plaats en ‘kadans’ Communicatie Blackboard: inhoudelijke stukken De bijeenkomsten Voorbereiden Vrijdags om 12:00uur staat uitwerking op Blackboard Deel I : Waar staan we in het proces? (hele groep) Deel II: ingeleverde werk bespreken (in drie groepen) Deel III: Onderwerp volgende bijeenkomst toelichten en Best Practices delen (hele groep)
Deel I: Waar staan we in het proces?
Deel II: (Ingeleverde) werk bespreken Vraagstuk onderling bespreken door middel van visualisatie.
Deel III: Onderwerp volgende bijeenkomst Document: “Toelichting op het maken van een onderzoeksplan.pdf” Het onderzoeksplan bestaat uit de volgende onderdelen: 1. Document Onderzoeksplan (rapportage) 2. Probleemstelling 3. Inhoudelijke oriëntatie 4. Doelstelling 5. Onderzoeksvraag en deelvragen 6. Onderzoeksontwerp Volgende keer: De probleemstelling & inhoudelijke oriëntatie Inleveren: Donderdag vóór12:00uur op Blackboard
Rapportage Toelichting en best practices: 11 pagina’s is dus teveel Begin met de inhoudsopgave Het is een onderzoeksplan: je kunt dus afwijken, maar…communiceer! Inhoudelijke oriëntatie: begint (al) bij de probleemstelling Verwijs vanaf dag 1 volgens APA (beknopte handleiding bijvoorbeeld op http://itswww.uvt.nl/lis/es/apa/apa-handleiding.pdf en https://www.utwente.nl/psy/afstudeerweb/Formulieren/050426%20samenvatting%20APA/ ) voorbeeld volgende slide
Zo eenvoudig is het…
Probleemstelling (1/2) Toelichting en best practices: Bronvermelding ‘Trechter’ Gesprekken Interview, meerdere bronnen (mensen en data) Indicatie in getallen mogelijk? Externe ontwikkeling (mede) aanleiding voor het interne vraagstuk? Aanleiding te visualiseren? (trend, tabel)
Probleemstelling (2/2) Toelichting en best practices: Stel de vraag: “Wat zijn de consequenties als het vraagstuk net wordt opgepakt?”. Indicatie in getallen mogelijk? Afbakening: wat wordt opgeleverd? En waar levert dit een bijdrage aan? in de doelstellingen komen we hierop terug
Inhoudelijke oriëntatie (1/2) Toelichting en best practices: Het wiel niet opnieuw uitvinden, kennisopbouw en praktische handvaten vinden. Vergelijkbaar onderzoek theorie/model/methode techniek “Er is geen vergelijkbaar onderzoek, want situatie is uniek” kijk een niveau hoger. Inhoudelijke oriëntatie is geen apart hoofdstuk te zijn.
Inhoudelijke oriëntatie (2/2) Toelichting en best practices: Zoekstrategie ≠ literatuurlijst Definities: maak zelf een keuze en hou hier consequent aan vast “Labellen” van het vraagstuk Kijk nog eens terug in het curriculum