“School als ontwikkelplek” Uit krachtig meesterschap en AB bijeenkomsten ROC Nijmegen Door M. Straatmans
Wat hebben we aangeboden 1
Wat hebben we aangeboden 2
WPB/ SPD: waar is behoefte aan: totaal
docentenrol in het ROC Bron: krachtig meesterschap dec 2012
Leerpalet (Noij en Kengen)
Generatiemanagement Verschillende generaties op de werkvloer, werkt dat? Verschillende generaties Generatie G Generatie B Generatie X Generatie Y Grenzeloze generatie
Kenmerken generatie B (1946 – 1964) 50 / 60 jaar Baby boomers gericht op samenwerking en consensus ‘workaholic’ generatie focus op economische welvaart en sociale status / wereldverbeteraar streven werkzekerheid na Uit: AB-bijeenkomst donderdag 21 april 2011, Karin Derksen Pauline Jagtman
Kenmerken generatie X (1965 – 1977) 40 jaar minder loyaal tegenover de werkgever minder werkzekerheid flexibiliteit op het werk kans om nieuwe technologieën te gebruiken Uit: AB-bijeenkomst donderdag 21 april 2011, Karin Derksen Pauline Jagtman
Kenmerken generatie Y (1978 – 1988) 30 jaar wil continu leren / geen job voor het leven job met verantwoordelijkheid / samenwerken werk en privé goed combineren job op eigen manier invullen Uit: AB-bijeenkomst donderdag 21 april 2011, Karin Derksen Pauline Jagtman
Kenmerken net- generatie (1989 – nu) 20 jaar Netwerk als lifestyle: elke plek potentiele leerplek Echt en virtueel door elkaar Multitasking Instant generation “twitch and speed” “It has to happen now” eigen volgorde Nieuwe taal Techniek als lucht Zelfsturing geeft zelfvertrouwen Meerdere identiteiten Samenwerken Bron: Veen 2a Touch screen generation:
Werken in de toekomst Professional 3.0 Veeleisend en productief Hoge verwachtingen van leidinggevenden en omgeving Beschikken over enorme hoeveelheid informatie Willen afwisseling, vrijheid, zelfstandigheid Gebruiken netwerken die ‘wij’ niet kennen