Functiemix GMR Woensdag 20 januari 2010
Proces tot nu mrt mrt jun jun GMR Ondersteuning P&O GMR- vergadering Beloningscafé okt Thema bijeenkomst opties: - onderscheid - teambeloning onvoldoende draagvlak experiment teambeloning functiemix dienstbaar aan goed onderwijs feb feb Plenum jan. 2010
Proces vastgestelde meetbare schoolcriteria keuze onderscheid maken ja / nee keuze optie keuze passend instrument uitwerking door P&O keuze procedure benoemen / solliciteren Start benoemingen Energielevel
dienstbaar aan de kwaliteit van onderwijs;dienstbaar aan de kwaliteit van onderwijs; het gaat om de goede leerkracht;het gaat om de goede leerkracht; het team is belanghebbend;het team is belanghebbend; gezamenlijke verantwoordelijkheid (team, directie en MR);gezamenlijke verantwoordelijkheid (team, directie en MR); we maken de wet toepasbaar;we maken de wet toepasbaar; het is lastig.het is lastig. Uitgangspunten
- Wil je onderscheid maken? - Waarop wil je onderscheid maken? - Hoe ga je onderscheid maken? 3 basisvragen
Keuzeopties voor scholen Geen functiemix Geen functiemix; wel teambeloning functiemix o.b.v. vaardigheden functiemix o.b.v. resultaten functiemix o.b.v. verantwoordelijk - heden en taken
Afwegingen: geen middelen vanuit de overheid niet volgen van CAO-PO (risico) geen onderscheid concurrentiepositie t.o.v. andere scholen geen tijdsinvestering Geen gebruik functiemix
Afwegingen: geen middelen vanuit de overheid niet volgen CAO-PO (risico) geen onderscheid concurrentiepositie gewaarborgd? bekostiging uit eigen middelen het gehele team (OP + OOP) kan erop vooruitgaan risico bestaat van 'meeliften' Geen functiemix, wel teambeloning
Afwegingen: CAO-PO wordt gevolgd kwaliteiten worden gewaardeerd beoordelen en normeren er ontstaat onderscheid LB is een benoeming (lastig omkeerbaar) Functiemix o.b.v. vaardigheden
Functiemix o.b.v. resultaten Afwegingen: CAO-PO wordt gevolgd resultaten worden gewaardeerd normeren en meten er ontstaat onderscheid LB is een benoeming (lastig omkeerbaar) 'creatief boekhouden'
Afwegingen: CAO-PO wordt gevolgd taken en verantwoordelijkheden worden gewaardeerd / genormeerd/ beoordeeld vastleggen van taken en verantwoordelijkheden er ontstaat onderscheid LB is een benoeming (lastig omkeerbaar) vertaalbaar naar buiten de klas (extra kosten) Functiemix o.b.v. taken en verantwoordelijkheden
Hoe beter je weet wat je wilt waarderen, hoe beter je in staat bent de juiste methoden en instrumenten te kiezen. Keuze passend bij de eigen schoolKeuze passend bij de eigen school Betrokkenheid teamBetrokkenheid team Instrument is niet leidendInstrument is niet leidend Vervolg
MR als gesprekspartner
Gezamenlijk belang -School heeft een goede MR nodig -SKPO heeft goede MR en GMR nodig -Serieuze gesprekspartner / horizontale verantwoording
Hoe kunnen we dit realiseren? Wat als dit niet goed gaat? Wat wordt verwacht van directie / MR / SKPO
Individuele klachtenregeling -Klacht serieus nemen -Intentie om het samen op te lossen -Als dit niet lukt ondersteuning van het naast hogere niveau
Proces -Gesprek in GMR en MR -Plenum -Bundeling en terugkoppeling