Beleidsbemiddeling Een nieuwe tak van sport V M O - congres mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Advertisements

Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Asha Mithoe Regiocoördinator Alphen aan den Rijn
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Ede gemeente Platform milieuhandhaving grote gemeenten 23 november 2006 Ede Martien Meekes Vergunningen en Handhaving Juristenoverleg.
Maatschappelijk Aanbesteden
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Strategische samenwerking
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
4 jaar Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg evaluatie advies toekomstige samenwerking Evaluatie Commissie: Mr. Chris Rutten, Voorzitter Drs. Chris Wouters,
Mediation – Gezamenlijk tot een oplossing komen mr. Nancy Viellevoye
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Verbetering van de sportvisserij mogelijkheden (aantrekken van onroerend goed) Milan Scheurink & Ed Piek Sportvisserij Oost-Nederland 21 Mei 2013.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Informatieberaad zorg
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Conflictoplossers bouw, infra & vastgoed Geschil oplossen bij bouw-, infra en vastgoed gerelateerde zaken 27 mei 2014 Afdelingsvergadering Bouwend Nederland,
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Nukubu / Nimby De rol van de lastige burger en de lokale democratie Een verhaal van uit de basis.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij Pieter Rozema Projectadviseur.
Klankbordgroep Milieuklachten Woensdag 16 september 2015 Presentatie voor de Burenraad.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Klachtencommissariaat Enschede
Omgevingswet en omgevingsvisie
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Gezamenlijke aanpak van werk hoe doen we dat?
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
“bouwgeschillen oplossen”
Plaats, datum bijeenkomst
Juridische leemten rond de groene en blauwe ruimte
Governance model PGS nieuwe stijl
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Klachtencommissariaat Enschede
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Transcript van de presentatie:

Beleidsbemiddeling Een nieuwe tak van sport V M O - congres mei 2016

Wie ben ik? Aik Kramer (1980) Bestuursrecht-jurist Adviseur (o.a. BZK) Bemiddelaar (en ondersteuning van…) Daarnaast: jongerenparticipatie - online participatie-platforms 2

Presentatie Wat is beleidsbemiddeling? Voorbeelden van beleidsbemiddeling (NL en internationaal) Verschillen van beleidsbemiddeling met ‘reguliere’ mediation 3

Wat is beleidsbemiddeling? Bemiddeling toegespitst op complexe maatschappelijke conflicten en vastgelopen beleidskwesties (wicked problems). Andere namen: publieke mediation, kennis-mediation, mutual gains approach Remedial = (beleids)bemiddeling, beleidsmediation Pro-actief = (burger)participatie, uitonderhandelde regelgeving (neg-reg) Beleidsbemiddelaar heet vaak ‘onafhankelijk voorzitter’ of ‘procesbegeleider’ o.i.d. 4

Voorbeelden van wicked problems IJsselmeervisserij Ziekenhuis-metrolijn (Canada) Chelsea Charter (VS) Windmolen / AZC (NIMBY) Gebiedsontwikkeling Brownfield Openbare orde (bijvoorbeeld APV) etc. 5

Voorbeeld Metrolijn (Canada) Probleem:Nieuwe metrolijn in de buurt van ziekenhuis Ziekenhuis wil het tegenhouden i.v.m. MRI-apparatuur Bovengronds of ondergronds? Stappen in proces: -Inschakelen beleidsbemiddelaar -Stoppen discussie over effecten metrolijn -Inschakelen (externe) advies-organisatie -Conclusie: altijd effect -Nieuwe oplossing: loden muren 6

Wat is een wicked problem? Onduidelijkheid/onenigheid over wat precies het probleem is Onenigheid over wie verantwoordelijk is Multi-stakeholder (met ieder eigen belangen, rechten en waarden) Multi-domein (en meerdere bestuursorganen) Multi-niveau (verschillende bestuurslagen) Multi-probleem (problemen die elkaar ook bei ̈ nvloeden) Technische vragen (discussie) Onzekere uitkomsten van maatregelen (discussie) 7

Voorbeeld IJsselmeervisserij (1) Probleem: ecosysteem IJsselmeer aangetast door overbevissing Stakeholders: -Beroepsvisserij -EZ -Provincies: Friesland, Flevoland en N-H -Rijkswaterstaat -Sportvisserij NL -Stichting Het Blauwe Hart -Vogelbescherming -Verschillende gemeenten 8

Voorbeeld IJsselmeervisserij (2) Beleidsdomeinen: -Economie & milieu Niveaus: -Rijk, provincie, gemeente, uitvoerende instantie (Rijksw.) Meerdere problemen: -belangentegenstellingen & wantrouwen (rechtszaken) -tegenstrijdige wetgeving (NL & EU richtlijnen) -perspectief (verleden/toekomst) -discussie over oorzaken van veranderingen in het ecosysteem 9

BB, een vorm van mediation ●Onafhankelijke en neutrale bemiddelaar ●Autonomie partijen ●Begeleid onderhandelen ●Gericht op de toekomst ●Vaardigheden bemiddelaar ●Overeenstemming (consensus) 10

De houding van de beleidsbemiddelaar ●Actieve houding ●Proces-ontwerp ●Inhoudelijke expertise? Nodig vanwege grote groep stakeholders en complexiteit probleem Dit zijn eerste verschillen met ‘reguliere’ mediation 11

De stappen van beleidsbemiddeling 1.Conflictanalyse (individuele gesprekken) 2.Een gezamenlijk proces starten NB:Bestuurlijke kaders stellen 3.Het conflict met de partijen in kaart brengen 4.Brainstormen over oplossingen 5.Onderhandelen en besluitvorming (terugkoppeling met achterban) 6.Een overeenkomst sluiten Lijkt op ‘reguliere’ mediation... 12

Verschillen met ‘reguliere’ mediation ●Stakeholder-analyse aan het begin ●Individuele gesprekken aan het begin ●Bestuurlijke en juridische kaders (commitment bestuursorgaan) ●(Dienende) rol van experts - het voorkomen van een ‘rapportenstrijd’ ●Invloed van media (en afspraken daarover) ●Joint fact finding (samen antwoorden vinden op technische vragen) 13

Verschillen met ‘reguliere’ mediation (2) ●(Hulp bij) terugkoppeling naar achterban (i.p.v. mandaat) ●Meeste deelnemers zijn professionals (m.u.v. individuele burgers) ●Bemiddelaar als bliksemafleider (voorstellen doen, ook voor partijen) ●Langer traject (3 maanden tot 2 jaar) ●Resultaat in de vorm van advies aan bestuursorgaan, convenant of PPS 14

Voorbeeld: IJsselmeervisserij - proces Stappen IJsselmeervisserij (2 jaar): -Individuele gesprekken -Gezamenlijk doel/waarde: duurzaamheid -Kerngroep (eerst excl. EZ en Rijksw.) -Vertegenwoordigers ondersteunen in communicatie met achterban (o.a. tijd en hete kolen) -Denktank -Uitgebreid onderhandelingsproces -Opkomen tegen machtig EZ -Masterplan (met 3-jarig visserijverbod) 15

Voorbeeld: Chelsea Charter proces Probleem:Grootschalige corruptie, wantrouwen Compleet nieuwe gemeentelijke organisatie nodig Stappen proces: -Team van beleidsbemiddelaars -Verkennende interviews -45 ’Community meetings’ (inwoners als gespreksleiders): ideeën & bespreken -enquete, nieuwsbrief, publieke forums, tv-programma en telefonische hotline -Handvest opstellen -Draagvlak -Nieuw besef bij burgers over uitdagingen van openbaar bestuur 16

Enkele lessen van de beleidsbemiddelaar Van inhoud naar proces… Hoe complexer een situatie, hoe belangrijker het proces voor de uitkomst. Van verkokering naar integrale oplossingen... Mensen verzetten zich tegen een resultaat als het proces in hun ogen oneerlijk is geweest, ook als dat resultaat in hun voordeel is. Mensen accepteren een resultaat eerder als het proces in hun ogen eerlijk is geweest, ook als dat resultaat in hun nadeel is. 17

Boek 18