Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Kwaliteit en onderwijstijd
situationeel leiderschap
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
De rekenkamer van Venlo
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Een continue verbeterende dienstverlening
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Taakinvulling door de rekenkamer
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Gedrag in organisaties, 10e editie
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Resultaten BPV-evaluatie
2. Eduscrum als activerende didactiek
Communicatie met ouders
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Loopbaanontwikkeling OOP
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Interne kwaliteitszorg NVAO
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Geïntegreerde schoolverbetering
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Informatiebijeenkomst subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen- Wittem, 20,21 en 22 april.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Nieuwe onderzoekskaders
Kennis delen.
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden

Verder bouwen op het accreditatiestelsel In het hoger onderwijs willen we toe naar een stelsel waar verdiend vertrouwen nog meer wordt beloond. Een instelling of opleiding die het goed doet, of zelfs excelleert, moet daar ook de vruchten van plukken. Maar, hoe doen we dat? Graag horen we de ideeën van jullie! Eerst schetsen we een beeld hoe tot het huidige stelsel zijn gekomen. 2

De ontwikkeling van het accreditatiestelsel Het begon met een visitatiestelsel (jaren tachtig/ begin jaren negentig) De Bolognaverklaring (1999) Invoering van het accreditatiestelsel (2002) 3

Positieve evaluaties “Opleidingen onder het niveau van basiskwaliteit zijn door de mand gevallen en de interne kwaliteitszorg heeft een forse impuls heeft gekregen.” “Het versterkt het vertrouwen in de Nederlandse graden.” “Het stelsel van kwaliteitsbewaking is goed uitgewerkt. De organisatie van accreditatieverlening is goed van de grond gekomen.” Toch ook kritische noten De lasten voor instellingen werden zwaarder. Het stelsel werd als te bureaucratisch ervaren. Te veel gericht op processen en procedures en te weinig op onderwijsinhoudelijke aspecten. Het stelsel zette onvoldoende aan tot verbetering. Accreditatie maakte de verschillen in kwaliteit weinig zichtbaar. 4

Invoering van het huidige stelsel (2011) Bij de invoering van het huidige stelsel zijn aanpassingen gedaan met als doel: Minder (administratieve) lasten voor de professional/instellingen en effectief ingrijpen wanneer dit nodig is. De stimulering van de kwaliteitscultuur (op instellingsniveau). Meer focus op kwaliteit, inhoud en resultaten van de opleiding. De inhoud van het onderwijs dient bij kwaliteitsbeoordeling centraal te staan (en niet het proces en randvoorwaarden). Het zichtbaar maken van verschillen in kwaliteit. Meer maatwerk in het stelsel. Behoud van externe onafhankelijke beoordeling van kwaliteit. Internationale acceptatie van het accreditatiestelsel. 5

Kenmerken van het accreditatiestelsel Om deze doelen te bereiken heeft het huidige accreditatiestelsel de volgende kenmerken: De instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) met de beperkte opleidingsbeoordeling. De NVAO kan opleidingen een verbeterperiode geven. Gedifferentieerde beoordeling: naast ‘voldoende’ en ‘onvoldoende’ ook ‘goed’ en ‘excellent’. 6

Het huidige stelsel is positief geëvalueerd Uit onderzoeken is gebleken dat het stelsel functioneert: “Het is een doeltreffend en krachtig stelsel.” Het aspect van peer reviews wordt nog steeds als zeer positief ervaren. Er is meer focus op kwaliteit en inhoud gekomen. 7

De kritiek richt zich voornamelijk op de (administratieve) lasten De voorgenomen lastenverlichting is niet gerealiseerd Foto: Niklas Bildhauer 8

Op naar het accreditatiestelsel 3.0 Internationaal onderzoek: Naar internationale tendensen. Naar beleidsontwikkelingen in stelsels van Vlaanderen, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken En specifiek hoe in deze landen wordt omgegaan met administratieve lasten. Welke lessen kunnen we leren van deze landen? 9

Gesprekken met ervaringsdeskundigen, u De komende maanden gaan we het land in om met betrokkenen te spreken over het accreditatiestelsel. Wat gaat er goed en wat kan er beter? De input wordt gebruikt bij de vormgeving van accreditatiestelsel 3.0 en mogelijk voor het doorvoeren van quick wins in het huidige stelsel. Ook zijn we benieuwd naar uw mening! De volgende stellingen leggen we aan u voor (de stellingen verkondigen niet de mening of het beleid van OCW). 10

Stelling 1 Nederland is klaar voor instellingsaccreditatie 11

Stelling 2 Accreditatie betekent verbetering én verantwoording 12

Stelling 3 Voor een forse lastenverlichting hoeft het accreditatiestelsel niet op de schop 13

Nog andere ideeën? Hoe kunnen we het accreditatiestelsel 3.0 vormgeven? Hoe kunnen we verdiend vertrouwen belonen? En waar liggen de mogelijkheden om lasten fors te verminderen? Contact: Sarah Morassi: Nathalie Oordt: 14