Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014
KAMG AJN FMG NVAG NVDG NVFG NVMM VAGZ VIA VIZ sib VVAK VvAwT Jeugdartsen Forensisch artsen Artsen beleid, management, onderzoek Donorartsen Farmaceutisch artsen Medisch milieukundigen Medisch adviseurs zorgverzekeraar Artsen Indicatie & Advies Artsen Infectieziektebestrijding Vertrouwensartsen Artsen Tuberculosebestrijding
Ontwikkelingen opleidingen sociale geneeskunde 1. Modernisering medische vervolgopleidingen: Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde 2. Integraal opleidingsplan arts M&G 3. Individualisering opleidingsduur
1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Aanleiding Verouderd handboek sociale geneeskunde Ervaren knelpunten in de kwaliteit van de opleiding van artsen M&G (incl. profiel) Bijzondere kenmerken opleiden van artsen in de in publieke gezondheidszorg: - opleidingsklimaat - beperkte financiering - duaal opleiden
1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Gezamenlijk project van NVAB, NVVG en KAMG (opdrachtgever) Uitgevoerd in het kader van MMV (opdrachtnemer) Onder leiding/toezicht van stuurgroep (opleidingsinstituten, praktijkopleiders, CGS en RGS) => 3 Deelprojecten -> projectgroepen
1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde 3 Deelprojecten: 1. Visie op kwaliteit en besturingsmodellen - voor- en nadelen van huidige wijze van opleiden in sociale geneeskunde - voor- en nadelen van opleiden van huisartsen en medisch specialisten Visiedocument (vastgesteld) K.O.E.R.S (in ontwikkeling)
K.O.E.R.S = Kwaliteitsvisie Opleidingen En Raamplan Sociale Geneeskunde Kader voor de 3 landelijke opleidingsplannen Vervanging Handboek sociale geneeskunde Systeem van interne en externe kwaliteitsborging: Gelaagd toezicht RGS Duidelijke rollen van alle actoren Cyclisch: waarborgen kwaliteit en actualiteit Status: werkdocument
1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde 3 Deelprojecten: 2. Kwaliteitskader instituten en inrichtingen 3. Kwaliteitskader opleiders Eerste concepten: normen en indicatoren Laatste versie: facetten en voorbeelden Geen afvinklijst -> maar aspecten die de kwaliteit van opleiden borgen
1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Kernvragen aan Actoren: Aios – Instituut – Inrichting - Opleiders - Regionale opleidingsgroep op de volgende Kwaliteitsdomeinen: - Visie en kwaliteitsbeleid - Academisch niveau - Opleidingsprogramma - Leeromgeving en begeleiding - Toetsing, beoordeling en resultaten - Management, staf en organisatie.
1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Afronding = 1 e kwartaal 2015 Daarna: invitational / raadpleging veld consequenties regelgeving? pilot kwaliteitscyclus en kwaliteitskader
2. Integraal opleidingsplan arts M&G Aanleiding Position Paper KAMG meer integrale benadering van de opleiding arts M&G als specialisme minder versnippering en geen losse opleidingen actueel: opzet en eindtermen -> Prioriteit Consilium KAMG 2014 en 2015 met onderwijskundige ondersteuning Landelijk opleidingsplan arts M&G als bedoeld en passend binnen KOERS
3. Individualisering opleidingsduur Consequentie: - minimale duur is 1 jaar - in profielopleiding wel verkorting mogelijk - voor volledige opleiding geldt 4 jaar: -> wel meer spreiding van opleiding mogelijk - voor zij-instromers geldt al een individueel opleidingsplan - NSPOH werkt aan explicitering van vrijstellingen en individualisering opleidingsduur. -> 2015 ontwikkel/proefjaar