Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Erkenningsaanvraag CZO
Advertisements

Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
NVAG Registratie, herregistratie, herintreden, zijinstromen en regulier vervolg opleiden. P.C. Rasch, arts M&G, secretaris RGS.
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Samenwerking werkveld - HAN
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
(G)een kwestie van knippen en plakken?
NVAG (Her)registratie arts, profielarts, arts M&G
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Een regionaal team een taak
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Kwaliteitsprofielen.
Inleiding Landelijk platform
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Een gezonde (arbeids)markt voor medisch specialisten (i.o.) Doelmatig en goed opleiden met het oog op de zorgvraag BOLS Invitational Conference 2015.
Kwaliteitsinstrumenten
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Achtergrond  Ongeveer 6000 AIOS in Nederland ( MS)  27 specialismen DJO + LVAG = De Jonge Specialist.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
“Mastering your future” 24 oktober 2015 Victor Slenter, arts M&G Basisarts, en dan…. 1.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Informatie bijeenkomst toewijzing instroomplaatsen arts M&G 27 april 2011.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg november 2012.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
Opleidingsfonds en Toewijzen van Opleidingsplaatsen Teach the AIOS, 17 september 2008 E.A. van der Veen, Voorzitter CBOG.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
Opleiden voor de toekomst
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Regelgeving.
Private Kwaliteitborging
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
OPENING CONGRES INDIVIDUALISERING OPLEIDINGSDUUR
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Transcript van de presentatie:

Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014

KAMG AJN FMG NVAG NVDG NVFG NVMM VAGZ VIA VIZ sib VVAK VvAwT Jeugdartsen Forensisch artsen Artsen beleid, management, onderzoek Donorartsen Farmaceutisch artsen Medisch milieukundigen Medisch adviseurs zorgverzekeraar Artsen Indicatie & Advies Artsen Infectieziektebestrijding Vertrouwensartsen Artsen Tuberculosebestrijding

Ontwikkelingen opleidingen sociale geneeskunde 1. Modernisering medische vervolgopleidingen: Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde 2. Integraal opleidingsplan arts M&G 3. Individualisering opleidingsduur

1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Aanleiding Verouderd handboek sociale geneeskunde Ervaren knelpunten in de kwaliteit van de opleiding van artsen M&G (incl. profiel) Bijzondere kenmerken opleiden van artsen in de in publieke gezondheidszorg: - opleidingsklimaat - beperkte financiering - duaal opleiden

1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Gezamenlijk project van NVAB, NVVG en KAMG (opdrachtgever) Uitgevoerd in het kader van MMV (opdrachtnemer) Onder leiding/toezicht van stuurgroep (opleidingsinstituten, praktijkopleiders, CGS en RGS) => 3 Deelprojecten -> projectgroepen

1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde 3 Deelprojecten: 1. Visie op kwaliteit en besturingsmodellen - voor- en nadelen van huidige wijze van opleiden in sociale geneeskunde - voor- en nadelen van opleiden van huisartsen en medisch specialisten  Visiedocument (vastgesteld)  K.O.E.R.S (in ontwikkeling)

K.O.E.R.S = Kwaliteitsvisie Opleidingen En Raamplan Sociale Geneeskunde  Kader voor de 3 landelijke opleidingsplannen  Vervanging Handboek sociale geneeskunde  Systeem van interne en externe kwaliteitsborging:  Gelaagd toezicht RGS  Duidelijke rollen van alle actoren  Cyclisch: waarborgen kwaliteit en actualiteit Status: werkdocument

1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde 3 Deelprojecten: 2. Kwaliteitskader instituten en inrichtingen 3. Kwaliteitskader opleiders Eerste concepten: normen en indicatoren Laatste versie: facetten en voorbeelden Geen afvinklijst -> maar aspecten die de kwaliteit van opleiden borgen

1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Kernvragen aan Actoren: Aios – Instituut – Inrichting - Opleiders - Regionale opleidingsgroep op de volgende Kwaliteitsdomeinen: - Visie en kwaliteitsbeleid - Academisch niveau - Opleidingsprogramma - Leeromgeving en begeleiding - Toetsing, beoordeling en resultaten - Management, staf en organisatie.

1. Project kwaliteitsborging opleidingen sociale geneeskunde Afronding = 1 e kwartaal 2015 Daarna:  invitational / raadpleging veld  consequenties regelgeving?  pilot kwaliteitscyclus en kwaliteitskader

2. Integraal opleidingsplan arts M&G Aanleiding Position Paper KAMG  meer integrale benadering van de opleiding arts M&G als specialisme  minder versnippering en geen losse opleidingen  actueel: opzet en eindtermen ->  Prioriteit Consilium KAMG 2014 en 2015 met onderwijskundige ondersteuning  Landelijk opleidingsplan arts M&G als bedoeld en passend binnen KOERS

3. Individualisering opleidingsduur Consequentie: - minimale duur is 1 jaar - in profielopleiding wel verkorting mogelijk - voor volledige opleiding geldt 4 jaar: -> wel meer spreiding van opleiding mogelijk - voor zij-instromers geldt al een individueel opleidingsplan - NSPOH werkt aan explicitering van vrijstellingen en individualisering opleidingsduur. -> 2015 ontwikkel/proefjaar