Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Rekenproblemen en Dyscalculie
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Drieslag functioneel rekenen
Collectief portfolio groep 3
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Geletterdheid….. Wat is dat?
Welkom op de informatieavond van groep 7
Taalbeleid.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Informatie- avond groep 6
Rekenbeleid
Interpreteren van data
Visie: rapport en portfolio
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Effectief rekenonderwijs
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Communicatie met ouders
Onderzoek doen een methodische aanpak
Informatieavond groep 4
Beschouwing – De Laatste Tips
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Wiki praktijk Interculturele misverstanden in de klas en hoe ze te vermijden.
Wiki Interculturele communicatie Toepassen van de theorie naar de praktijk Groep: Incuco.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Wiki praktijk Toepassen van de theorie. Gedrag van leerlingen leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd,
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Grafiek van lineaire formule
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon

Taal in de rekenles - Voorstellen -Programma van de middag

Wandel-wissel-uit  Waar denk je aan bij taal in de rekenles?  Besteed je bewust aandacht aan taal in de rekenles?  Wat verwacht je van deze middag?

Voorgeschiedenis taal in de rekenles  Netwerk rekencoördinatoren  Van intervisie naar doelgerichte bijeenkomsten  Scholing  Oefenen oefenen en nog eens oefenen……

Taal in de rekenles Achtergrond en theorie Twee functies van taal in de klas:  Sociale functie: communicatie en samen leren  Individuele functie: “tool” om mee te denken (Vygotsky, 1986)

Taal bij rekenen-wiskunde is nodig om te kunnen begrijpen: – Geschreven taal (methodes, websites en toetsen) – Mondelinge taal (wat de leerkracht en de andere leerlingen zeggen)..... te kunnen spreken en schrijven: – Spreken: meedoen in de reken-wiskundeles – Schrijven: wiskundige notaties te kunnen maken; strategieën te kunnen verwoorden Dus: voor alle leerlingen is aandacht voor de ‘taal van het vak’ essentieel om toegang te krijgen tot rekenen-wiskunde

In de praktijk………………… - besteden docenten weinig aandacht aan vaktalige kernbegrippen; - hanteren docenten vaak hetzelfde patroon in klassikale interactie; Leraar:Hoe zwaar is oom Kees als hij 30 jaar is? Leerling: 80 kilo Leraar: Prima Zo missen docenten vaak kansen voor feedback op taal. Uit onderzoek: o.a. Docenten in meertalige klassen zijn geneigd taal te versimpelen of vermijden (Van den Boer, 2003).

‘Scaffolding’ van taal Betekent letterlijk: In de steigers zetten

Woorden en formuleringen Woorden - Vakwoorden: verhouding, tabel, horizontale as, milliliter, kilogram - Schooltaalwoorden: toename, patroon, geleidelijk, aflezen - Dagelijkse woorden: parket, ingrediënten, voorrijdkosten, tussen de middag. Formuleringen  Als je de ene term verdubbelt, moet je de ander halveren (bij vermenigvuldigen)  Eén op de vier, één per vier, één staat tot vier, één van de vier (bij verhoudingen)  De grafiek stijgt; dat betekent dat het aantal fietsers toeneemt (bij grafieken)  De prijs is het aantal uren plus de voorrijdkosten (bij formules)

Repertoire scaffolding-strategieën voor de leerkracht...  Herformuleren van leerling uitingen (gesproken of geschreven) [In reactie op ‘de grafiek gaat gewoon steeds een beetje omhoog’:] “Inderdaad, de grafiek stijgt geleidelijk.”  Verwijzen naar of herinneren aan structuur kenmerken van het genre: “Hoeveel stukjes van de grafiek gaan we beschrijven?”  Verwijzen naar of herinneren aan talige kenmerken van het genre “Is het bij 25 en 30 jaar wordt hij steeds dikker?”

Vervolg Repertoire scaffolding- strategieën voor de leerkracht...  Vragen om gesproken of geschreven taal te verbeteren “Hoe kunnen we dat preciezer zeggen?”  Correcte, voorbeeldmatige taaluitingen van leerlingen herhalen of de kwaliteit ervan benoemen “Inderdaad, de grafiek blijft constant. Dat is mooie rekentaal.”  Leerlingen vragen of aanmoedigen om zelfstandig taal in het beoogde genre te produceren “En nou mag je zelf dat laatste stukje van de grafiek beschrijven!”

Voorbeeldopgave Werkvorm: Placemat Welke rekentaal kom je tegen in de opgave? Wat vinden leerlingen mogelijk lastig in deze opgave?

-Welke taaldoelen zou je willen stellen ? -Dit betekent: welke taal wil je dat de kinderen leren begrijpen, vervolgens leren beheersen en tenslotte leren toepassen

Condities creëren voor scaffolding van taal  Aandacht besteden aan interactienormen  Leerlingen voldoende denktijd geven  Leerlingen aanmoedigen tot taalproductie  Luisteren naar de kwaliteit van talige uitingen

Samengevat In dit filmpje wordt alles nog eens op een rijtje gezet. Scaffolding taal in de rekenles

Hoe brengen we dit in de praktijk?  Samen een les voorbereiden met lesvoorbereidingsformulier

Vragen? Om mee te nemen:  Artikel  Rekentaalkaart  Lesvoorbereidingsformulier