De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Advertisements

Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Hogescholen in Dialoog
START DIA.
Krimpen met perspectief
Competentiegericht opleiden
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Preek thema: Zeker weten?.
Welkom Projectleidersbijeenkomst 6 september 2010
een sinterklaasliedje
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Handelingsplannen.
Curriculum Vitae dr.R.A. de Man
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Claire Nolte Bestuurslid De Jonge Specialist AIOS Anesthesiologie (AMC)
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Achtergrond  Ongeveer 6000 AIOS in Nederland ( MS)  27 specialismen DJO + LVAG = De Jonge Specialist.
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie TALENTEN EN INTERESSES.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Lesgeven in en over diversiteit
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Landelijk Platform GGz Digitale Zorg vanuit gebruikersperspectief Ambassadeurs Digitale Zorg & Marieke Haitsma (Landelijk Platform GGz)
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
Het opleidingsgesprek
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Individualisering en bedrijfsvoering; gaat dat samen? Lotte Rijksen Tiuri van Rossum.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Dagvoorzitter Albert Scherpbier 6 oktober 2016.
belangen sprekers (potentiële) belangenverstrengeling Geen
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Minder aios: Hoe lossen we dit samen op
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Anders werken met de Omgevingswet
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Handel in meisjes Talloze meisjes en jonge vrouwen werken in de gedwongen prostitutie Macht & kracht.
Brabant, vernieuwt samen
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opleiden voor de toekomst
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Spoolde Wijkdialoog 5 maart 2015 Welkom!
Monitoren Kwaliteit van opleiden
OPENING CONGRES INDIVIDUALISERING OPLEIDINGSDUUR
Samenwerking essentieel voor
Transcript van de presentatie:

De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok Reinier Hoff Jos Lips Dick Frijlink

Even voorstellen (2 min) Verwachtingen (5 min) Presentatie (5 min) Wat gaan we doen? Even voorstellen (2 min) Verwachtingen (5 min) Presentatie (5 min) Aan de slag (60 min) Casus (plenair) (10 min) Situaties (in groepjes)(25 min) Plenaire bespreking (25 min) Afsluiting

Even voorstellen Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer, aios gynaecologie (Erasmus MC) Thomas Schok, aios heelkunde (VieCuri mc en vice-vz van de Jonge Specialist) Reinier Hoff, opleider anesthesiologie (UMC Utrecht) Jos Lips, voormalig opleider en secretaris RGS Dick Frijlink, deelprojectleider RIO

Verwachtingen Voorafgaand aan een workshop vragen we altijd welke vragen er leven rondom IO in een ziekenhuis of in een regio. Vanuit het project RIO doen we ons best om hierin te ondersteunen, maar ook wij hebben niet alle antwoorden en kant en klare oplossingen. Wij hopen deze samen met het veld wel te vinden en faciliteren dit proces. Wie zou in zijn opleiding van gebaande paden willen afwijken?

Nationale aios enquête DJS 2015 “Arbeidsomstandigheden aios zijn verbeterd” “Bij betere voorlichting en begeleiding voor de start van de opleiding kunnen aios beter voorbereid en bewuster kiezen voor deze toekomst” “Meer inspraak is energiebron en helpt om bevlogenheid en gezondheid aios te bevorderen”

En nu? De aios in de regie? In 2014 vaste opleidingsduur losgelaten Biedt aios meer mogelijkheden voor opleiding op maat Stijgende lijn: - Aios voelen zich beter geïnformeerd - Meer aios hebben voorafgaand aan opleiding gesprek Aios die gesprek hebben, voelen zich meer in regie Heb je regie over de eigen opleiding? - 55% van de aios vindt van wel - 45% van de aios vindt van niet (bron: Rio enquête najaar 2015) En nu? In 2014 vaste opleidingsduur losgelaten Biedt aios meer mogelijkheden voor opleiding op maat Aios in de regie is daarbij randvoorwaarde

De aios in de regie Opleiding op maat Spanningsveld Eigen mogelijkheden aios Kaders landelijk/lokaal/regionaal (regelgeving) Beroepsopleiding, werkend leren Opleider beoordeelt Wij denken dat regie over de opleiding een randvoorwaarde is voor een opleiding op maat. Wat betekent Aios in de regie? Dat betekent wat ons betreft dat je het samen moet doen. Eigen mogelijkheden: aios vaak te bescheiden over eigen kunnen

Samenspel aios en opleider Dilemma’s Hoe overbrug je verschillen De aios in de regie Samenspel aios en opleider Dilemma’s Hoe overbrug je verschillen Win - win Wij denken dat regie over de opleiding een randvoorwaarde is voor een opleiding op maat. Wat we in deze workshop willen doen is jullie de gelegenheid bieden om met elkaar in debat aan de hand van casuïstiek en stellingen (of eigenlijk meer een aantal situaties). Waar loopt de opleider tegenaan en wat belemmert de aios? Of positief gezegd: wat zien jullie over en weer als voordelen van individualisering? Welke dillema’s zijn er? Hoe overbrug je de verschillen om er samen sterker uit te komen? Durf jij moeilijke onderwerpen te bespreken? Daarbij is het niet zo dat wij oplossingen aanreiken, maar dat we samen met jullie naar oplossingen willen zoeken. Bewustwording en bespreekbaar maken van factoren die eraan in de weg staan dat de aios in de regie komt met als uitgangspunt dat opleider en aios gezamenlijk aan de bal zijn.

Ik wil graag stage lopen in een ander ziekenhuis! Casus Ik wil graag stage lopen in een ander ziekenhuis!

Dat lijkt mij niet zo’n goed idee, want…

“Ik wil parttime kunnen werken in mijn opleiding” Situatie 1 “Ik wil parttime kunnen werken in mijn opleiding” Onderhandelingsonderwerpen. Eerst eigen insteek, daarna met elkaar confronteren. Beide kanten eerst wat op laten schrijven. Uitdeelkaartje Fedde

“Ik leer niks meer van poli doen, ik wil graag wat anders” Situatie 2 “Ik leer niks meer van poli doen, ik wil graag wat anders”

“Ik mag versnellen, maar dat wil ik niet” Situaties 3 Korting wordt toegekend op basis van een competentie die je helemaal niet relevant acht voor je opleiding (m.a.w. je bent het niet eens met de gegeven korting). Wat nu te doen?

Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl