Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig internet Mediawijsheid
Alzheimer Een haperend geheugen
VUmc Basispresentatie
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Angststoornis.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
18 november 2011.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Communicatie met ouders
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Aanpak problematisch gedrag
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Dementie Nabij zijn.
Jij als werkplekbegeleider!
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen

veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee om te gaan. Veerkracht betekent het onderkennen, begrijpen en accepteren van eigen gevoelens en die vervolgens kunnen uiten.

Ieder kind is verschillend Afhankelijk van leeftijd Karakter Voorbeeld omgeving/ ouders Eerdere ervaringen

Bouwstenen om veerkracht te ontwikkelen: Gevoelens herkennen Gevoelens uiten Positieve kijk Omgaan met verschillende situaties Negatieve gevoelens en vervelende situaties kunnen hanteren Met stressvolle gebeurtenissen kunnen omgaan.

Stressvolle gebeurtenissen Ziekte Rouw Echtscheiding Verhuizen Ongeval …….

Wat vertel je? Hou rekening met leeftijd Vertel duidelijk wat er aan de hand is Wees eerlijk over wat je niet weet Vertel wat er in de toekomst eventueel voor het kind gaat veranderen

Mogelijke stressreacties: Herbeleven Vermijden Prikkelbaar zijn Overige reacties

Leren omgaan met stressvolle situaties Je kind mag van streek zijn Geef ruimte om het te verwerken Regels en dagritme aanhouden Ga niet vermijden/ uit de weg Ruimte voor positieve ervaringen

Hoe voel je jezelf? Zorg voor u zelf Zoek steun bij vrienden/familie Gevoelens laten zien ( maar wel beheerst)

Wanneer zorgen maken om je kind? Na vier weken zijn reacties niet minder Kind heeft er zoveel last van dat het dagelijks leven belemmerd wordt Als er risicofactoren zijn en u verwacht dat uw kind er niet zelf bovenop komt. (eerdere ervaringen, al andere problemen)

Wat te doen bij zorgen? Bespreek met leerkracht Contact met maatschappelijk werkster Tanja heideman Contact met jeugdarts Anneke Jorna On- line of telefonisch advies pedagoog.

Vragen?