World leading Experts in Pneumatics Positionering in de pneumatiek Worldwide leading experts in pneumatics Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Historie SMC Corporation 1959 Oprichting SMC Corporation te Tokyo, Japan 1967 Eerste SMC vestiging buiten Japan, in Australië 1976 Eerste SMC vestiging in Europa 1981 Oprichting SMC Nederland 1983 SMC vindt de Compact Cilinder uit 1986 Oprichting SMC België en magazijn in Antwerpen 1987 Notering Tokyo Stock Exchange 1998 ISO9001 en ISO14001 certificering 2000 Oprichting European Technical Centre (ETC), UK 2004 Opening European Central Warehouse (ECW), Antwerpen 2012 Opening fabriek Tsjechië; Marktaandeel wereldwijd 32% 55 jaar ervaring in Industriële Automatisering Chairman Yoshiyuki Takada SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics Basisproducten SMC produceert momenteel basisproducten in meer dan varianten Luchtdroger Luchtverzorging Ventielen Actuatoren SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics SMC ontwikkelt producten op klantwens, ook voor pneumatiek gerelateerde markten Producten in nabije markten Hoog Vacuüm Electronics Temperatuur regeling Electronics Chemicaliën doseren Life Science High purity Life Science SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics Wereldwijd verkoopnetwerk Europa Azië en Oceanië Japan Noord- / Zuid Amerika 400 verkoopkantoren in meer dan 78 landen voor globale aanwezigheid en individuele service op lokatie SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics Omzet Wereldwijd SMC introducite FY2014, ending March 31th, 2015
World leading Experts in Pneumatics Wereldwijd Europa Japan Aantal medewerkers As of March 31th, 2012 SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics SMC Pneumatics B.V. Vestiging Amsterdam SMC Benelux SMC Pneumatics N.V./S.A. Vestiging Wommelgem SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics Precisie, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid zijn onze ingrediënten voor het bereiken van de hoogst haalbare product kwaliteit SMC stimuleert Energy Saving Kwaliteit en Milieu SMC levert RoHS conforme producten ISO9001/ISO14001 Kwaliteits/Milieu management systeem SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics Innovatie SMC heeft wereldwijd meer dan R&D engineers SMC ontwerpt vanuit het standpunt van de klant Elk jaar wordt meer dan 6% van de omzet in R&D geïnvesteerd SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics SMC ontwikkelt meer dan 50 nieuwe innoverende producten per jaar! Hygiënisch ontwerp Roest Vast StaalFlow detectieIonizer Compact met luchtbuffer Innovatie Ontwikkeling van Space Saving producten SMC introducite
World leading Experts in Pneumatics Website test je talent voor techniek SMC België – –Winnende leerling : I-phone 6 ! –Opgave online … Pick and place
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Doelstelling: Waarom positioneren ? Het kan belangrijk zijn om een cilinder op één of meerdere tussenliggende posities van de totale slag te laten stoppen, omdat een andere bewerking op een werkstuk nodig is. vb. aanbrengen van label, sorteren, … Verwachtingspatroon –Hoeveel posities ? –Welke nauwkeurigheid wordt gevraagd ? Positionering in de pneumatiek Inleiding
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Positionering in de pneumatiek Voorbeeld
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Mechanisch positioneren –1 positie met stoppercilinders –3 of meer posities met mechanische constructie Pneumatisch positioneren –Willekeurig aantal posities met 5/3-stuurventielen –Willekeurig aantal posities met gestuurde terugslagkleppen in combinatie met 5/3-stuurventielen Elektrisch positioneren : –Willekeurig aantal posities met intelligente controllers Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Mechanisch positioneren : 1 vaste nauwkeurige positie met stoppercilinders Pallet stoppen Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Mechanisch positioneren : 1 vaste nauwkeurige positie met stoppercilinders Positionering in de pneumatiek Bakken stoppen op transportbaanActuator stoppen bij afzetpositie Animatie
World leading Experts in Pneumatics Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : 1 vaste nauwkeurige positie met stoppercilinders Principe klassieke stoppercilinders –Zware neuslager –Meer dwarskrachten dan klassieke cilinder
World leading Experts in Pneumatics Laterale belasting Glijlager belasting Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : 1 vaste nauwkeurige positie met stoppercilinders Principe klassieke stoppercilinders –Zware neuslager –Meer dwarskrachten dan klassieke cilinder
World leading Experts in Pneumatics Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : 1 vaste nauwkeurige positie met stoppercilinders Principe zwaarste stoppercilinders –Scharnierende beweging op instelbare schokdemper
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Verschillende positioneertechnieken Mechanisch positioneren –1 positie met stoppercilinders –3 of meer posities met mechanische constructie Pneumatisch positioneren –Willekeurig aantal posities met 5/3-stuurventielen –Willekeurig aantal posities met gestuurde terugslagkleppen in combinatie met 5/3-stuurventielen Elektrisch positioneren : –Willekeurig aantal posities met intelligente controllers
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Principe Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : Cilinder met 3 posities type RZQ
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Bij druk op de A poort, zal de zuigerstang volledig ingetrokken staan. Bij druk op de A en de C poorten, zal de cilinder zijn middenstand bereiken. Bij druk op de A, B en C poorten, staat de zuiger-stang volledig uit. Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : Cilinder met 3 posities type RZQ
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Aansturing A poort : altijd druk voorzien Poorten B en C : aansturing met dubbel 3/2-ventiel Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : Cilinder met 3 posities type RZQ Ventiel 1Ventiel 2Resultaat 00Cilinder gaat naar IN stand 01Cilinder gaat naar tussenstop 11Cilinder gaat naar UIT stand Ventiel 1Ventiel 2
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Snelheidsregeling In/uitlaatsmoringen in poorten B en C –Uitgaande slagen 1 en 2 : Inlaatsmoring (dikke zuigerstang) –Ingaande slagen 3 en 4 : klassieke uitlaatsmoring Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : Cilinder met 3 posities type RZQ
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : Cilinder met 3 posities met optie –XC11
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Aansturing –XC11 ABC 010Slag 0 100Slag A 001Slag B 101Slag B* * Over de slag A, wordt een dubbele uitgaande kracht bereikt. Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : Cilinder met 3 posities met optie –XC11
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Positionering in de pneumatiek Mechanisch positioneren : Cilinder met 4 posities met optie –XC10
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Aansturing ABCD 1100Slag Slag A 1001Slag B 0011Slag A+B Slag A Slag B Slag A + B Slag A <> Slag B Mechanisch positioneren : Cilinder met 4 posities met optie –XC10
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Verschillende positioneertechnieken Mechanisch positioneren –1 positie met stoppercilinders –3 of meer posities met mechanische constructie Pneumatisch positioneren –Willekeurig aantal posities met 5/3-stuurventielen –Willekeurig aantal posities met gestuurde terugslagkleppen in combinatie met 5/3-stuurventielen Elektrisch positioneren : –Willekeurig aantal posities met intelligente controllers
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen met gesloten middenstand Zuiger ingeklemd tussen 2 luchtkussens Hierdoor soepele heropstart Klassieke snelheidsregeling op uitlaat van de cilinderpoort Opgelet met heropstart door lekkage via ventielschuif !!! Opletten met langdurige middenstand bij verticale toepassingen : schuifventiel dicht nooit lekvrij af. Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen met beluchte middenstand Zuiger ingeklemd tussen 2 luchtkussens Hierdoor soepele heropstart Klassieke snelheidsregeling op uitlaat van de cilinderpoort Lekkages van de ventielschuif hebben geen invloed op positionering Zuiger staat volledig los tijdens middenstand !!! Niet voor verticale toepassingen Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen met ontluchte middenstand Zuiger volledig drukloos Hierdoor bruuske heropstart bij toepassing uitlaatsmoring Uitzonderlijk snelheidsregeling op inlaat van de cilinderpoort Zuiger staat volledig los tijdens middenstand !!! Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen : aansturing Sturing met reed switch b1 draaicilinder stopt Positionering in de pneumatiek /indexpage/432/C
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Sturing met 5/3-ventielen : aansturing Sturing met lineaire potentiometer Ingave HMI draaicilinder stopt op vrij te programmeren locatie Positionering in de pneumatiek Video
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Verschillende positioneertechnieken Mechanisch positioneren –1 positie met stoppercilinders –3 of meer posities met mechanische constructie Pneumatisch positioneren –Willekeurig aantal posities met 5/3-stuurventielen –Willekeurig aantal posities met gestuurde terugslagkleppen in combinatie met 5/3-stuurventielen Elektrisch positioneren : –Willekeurig aantal posities met intelligente controllers
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pneumatisch positioneren : Gestuurde terugslagkleppen in combinatie met 5/3- stuurventielen Snelheidsregelaar en gestuurde terugslagklep in 1 behuizing in cilinderpoort Gestuurde terugslagklep laat mits stuurdruk lucht in 2 richtingen door Aansturing met 5/3-ventiel met ontuchtte middenstand Fixatie zuiger ook met externe krachten op cilinder Samendrukbaarheid van lucht leidt tot onnauwkeurigheden Positionering in de pneumatiek
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Elektrisch positioneren Noodzaak Pneumatiek Voordelen : Compact Krachtig Componenten kostengunstig Nadelen : Niet erg zuinig Stick slip bij lage snelheden gewone cilinders Lastig positioneren
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Elektrische actuatoren Voordelen : Nauwkeurig positioneren Controle van snelheids- en positieprofiel Controle krachtprofiel Lage constante snelheid Flexibel (geen omsteltijden) Nadelen : Relatief duur in aanschaf Hooggeschoold personeel Elektrisch positioneren Noodzaak
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Elektrisch positioneren Voorbeelden Video 1Video 2 Video 3
World leading Experts in Pneumatics Pick and place Intelligent systeem : Closed loop besturing signaal naar motor wordt beïnvloed door het teruggekoppelde signaal van een sensor Besturing Motor Uitgang Ingang Sensor Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid Vraag vanuit PLC commando Terugkoppeling via encoder
World leading Experts in Pneumatics Pick and place Encodersysteem -- Sensor Krans met sleufjes draait mee met motor 2 zender-ontvangers verwerken lichtsignalen door sleufjes Fig: Working principle of an optical incremental rotary encoder Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid
World leading Experts in Pneumatics Pick and place Encodersysteem -- Sensor Vooruit Achteruit Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid
World leading Experts in Pneumatics Posotioneren Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid Motor 24 V DC stappen of servomotor tot 100 W 230 V AC servomotor tot 400 W Acceleraties tot mm/s² Snelheden tot mm/s
World leading Experts in Pneumatics Pick and place Besturing : Digitaal I/O via PLC Zonder parametreersoftware Met parametreersoftware Pulscontrole Serieel in netwerk Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid
World leading Experts in Pneumatics Posotioneren Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid Besturing : Vb digitaal I/O via PLC
World leading Experts in Pneumatics Pick and place Besturing digitaal I/O via PLC Inputs PLC Outputs PLC Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid
World leading Experts in Pneumatics Pick and place Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid Besturing digitaal I/O via PLC
World leading Experts in Pneumatics Posotioneren Regel 0 : - Absolute verplaatsing naar mm ten opzichte van de Home positie - Snelheid 100 mm/s - Acceleratie van 3000 mm/s², deceleratie van 1000 mm/s² Elektrisch positioneren Besturing : parametreersoftware
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Pulleys Riem Motor Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid Tandriemoverbrenging : +/- 0,1 mm
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid Spindeloverbrenging : +/- 0,02 mm
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Type Kenmerk PrijsHoogLaag Snelheid Laag (gelimiteerd door de kritsche snelheid van de schroefverbinding) Hoog Slaglengte Kort (Gelimiteerd door de schroef) Lang Positioneer herhaalnauwkeurigheid Hoog (tot 0,02mm) Laag (Afhankelijk van de riem tot 0,1 mm) BetrouwbaarheidHoog Laag : - Riem kan rekken afhankelijk van levensduur SpindelTandriem Elektrisch positioneren herhaalnauwkeurigheid : spindel vs tandriem
World leading Experts in Pneumatics Positioneren Conclusies Je blijft de beperkingen van de pneumatiek behouden. Tendens Voor hoge positioneringsnauwkeurigheden gaat men meer en meer over naar elektrische aktuatoren !! Vragen ? Dank voor Uw aandacht