De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Module 6 Basis pneumatiek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Module 6 Basis pneumatiek"— Transcript van de presentatie:

1 Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013
Dit is het eerste blad zie notitiepagina. In september 2012 starten wij met de opleiding Mechatronica N3. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

2 Schemalezen pneumatiek
Antwoorden opgavenboek Pneumatiek en Hydrauliek Hoofdstuk 1 De lijmpers Hoofdstuk 2 Schemalezen Hoofdstuk 3 Siloschuif Hoofdstuk 5 Rollenbaan Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

3 Schemalezen pneumatiek
Antwoorden Hoofdstuk 1 De lijmpers Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

4 Schemalezen pneumatiek
Vraag 1 In onderstaande figuur staat een enkelwerkende cilinder. Geef in deze figuur de onderdelen aan met het juiste nummer. Kies uit: 1. Cilinderbuis 2. Bodemplaat 3. Dekselplaat 4. Zuigerstang 5. Stangafdichting 6. Toevoer perslucht 7. Ontluchting 8. Bevestigingsgat 6 7 8 5 2 1 3 4 Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

5 Schemalezen pneumatiek
Vraag 2 Hoeveel aansluitingen heeft een enkelwerkende cilinder? Antwoord: Eén, de ontluchting telt niet mee als aansluiting. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

6 Schemalezen pneumatiek
Vraag 3 Wat gebeurt er als de ontluchting van de cilinder geheel verstopt raakt (bijvoorbeeld door een klodder lijm)? Antwoord: A niets B er kan geen lucht meer weg als de zuiger een uitgaande slag maakt C de zuiger maakt de uitgaan de slag af, maar blijft daarna staan D er kan geen lucht meer weg als de zuiger een ingaande slag maakt Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

7 Schemalezen pneumatiek
Vraag 4 Tussen de zuigerstang en de dekselplaat van de enkelwerkende cilinder bevindt zich een afdichting. Wat houdt deze afdichting tegen? Antwoord: A vocht en stof van buiten B perslucht C lucht die ontsnapt tijdens de uitgaande slag D smeerolie Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

8 Schemalezen pneumatiek
Vraag 5 Bij welk onderdeel van de enkelwerkende cilinder zie je, behalve bij de zuigerstang nog meer afdichtingen? Antwoord: Tussen bodemplaat, dekselplaat en de cilinderbuis. Tussen zuiger en cilinderbuis (manchetten) Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

9 Schemalezen pneumatiek
Vraag 6 Welk onderdeel van de enkelwerkende cilinder kun je missen als de cilinder toegepast wordt om een heftafel omhoog te bewegen? Antwoord: De veer, die de zuiger een ingaande slag moet maken kan worden gemist omdat door het gewicht van de heftafel de ingaande slag wordt gemaakt. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

10 Schemalezen pneumatiek
Vraag 7 Hoe noem je de lucht die bij het loslaten van het 3/2-ventiel naar de buitenlucht verdwijnt? Antwoord: A perslucht B beluchtingslucht C retourlucht D aanvoerlucht Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

11 Schemalezen pneumatiek
Vraag 8 Hoe noem je poort 2 van een pneumatisch ventiel? Antwoord: Arbeidspoort Wat wordt op deze poort aangesloten? Een pneumatische cilinder Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

12 Schemalezen pneumatiek
Vraag 9 Welk nummer heeft de poort van een 3/2-ventiel waarop je de perslucht aansluit? Antwoord: A 1 B 2 C 3 D 4 Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

13 Schemalezen pneumatiek
Vraag 10 Waarmee is een normaal gesloten (NC) 3/2-ventiel te vergelijken? Antwoord: Veerretour? A met een afsluiter B met een lichtknop, zoals je die thuis tegenkomt C met een drukknop van een deurbel D met de schakelaar van de autoverlichting Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

14 Schemalezen pneumatiek
Vraag 11 Waarmee is een normaal geopend (NO) 3/2 ventiel te vergelijken? Antwoord: Veerretour? A met de drukknop van een deurbel B met de lichtschakelaar van een koelkast C met de lichtschakelaar van de achteruit rijverlichting van een auto D met een lichtschakelaar thuis Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

15 Schemalezen pneumatiek
Vraag 12 Staat er wel of geen perslucht op de arbeidspoort in ruststand van een NO 3/2-ventiel? Antwoord: Ja, wel perslucht Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

16 Schemalezen pneumatiek
Antwoorden Hoofdstuk 2 Schemalezen Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

17 Schemalezen pneumatiek
Vraag 1 Alleen met genormaliseerde symbolen kun je bevorderen dat veel mensen schema’s kunnen lezen en begrijpen. Waar of niet waar? Antwoord: Waar Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

18 Schemalezen pneumatiek
Vraag 2 De plaatsen waar luchtleidingen elkaar kruisen, worden aangeduid met zwarte stippen. Waar of niet waar? Antwoord: Niet waar Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

19 Schemalezen pneumatiek
Vraag 3 Een 3/2-ventiel heeft 3 standen en 2 aansluitpoorten. Waar of niet waar? Antwoord: Niet waar Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

20 Schemalezen pneumatiek
Vraag 4 Bij een symbool voor een ventiel of schuif verplaatsen de vierkanten zich en de poortaansluitingen blijven op hun plaats Waar of niet waar? Antwoord: Waar Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

21 Schemalezen pneumatiek
Vraag 5 De bediening van symbolen van ventielen of schuiven is steeds van links naar rechts, net zoals je een zin leest? Waar of niet waar? Antwoord: Niet Waar Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

22 Schemalezen pneumatiek
Vraag 6 Wat is er mis met onderstaand symbool voor een enkelwerkende cilinder? Antwoord: Een enkelwerkende cilinder heeft maar één poortaansluiting en geen twee. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

23 Schemalezen pneumatiek
Vraag 7 Zie onderstaande figuur. Is het 3/2-ventiel in bediende of onbediende stand getekend? Antwoord: Het 3/2-ventiel staat in onbediende toestand getekend. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

24 Schemalezen pneumatiek
Vraag 8 Zie onderstaande figuur. Hoe wordt deze klep ook wel genoemd? Antwoord: A overstroomklep B veiligheidsklep C reduceerklep D volgordeklep Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

25 Schemalezen pneumatiek
Vraag 9 Zie onderstaande figuur. Wat betekent de pijl door de veer? Antwoord: A instelbare veerdruk B begrensde veerdruk C afstandsbesturing D voorsturing Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

26 Schemalezen pneumatiek
Vraag 10 Teken het schema van een enkelwerkende cilinder die verbonden is met een NO 3/2-ventiel? Antwoord: Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

27 Schemalezen pneumatiek
Vraag 11 Lees de onderstaande uitspraken en geef je mening. Een NC 3/2-ventiel is een normaal gesloten ventiel. Een NO 3/2-ventiel teken je altijd in de bediende stand. Antwoord: A beide uitspraken zijn waar B alleen uitspraak 1 is waar C alleen uitspraak 2 is waar D beide uitspraken zijn niet waar Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

28 Schemalezen pneumatiek
Vraag 12 Zie nastaand figuur. Hoe heet dit onderdeel? Antwoord: Enkelwerkende hydraulische cilinder. Wat betekent de streeplijn: Olieretourleiding Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

29 Antwoorden Hoofdstuk 3 De silo Antwoorden opgaven Pneumatiek
Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

30 Antwoorden opgaven Vraag 1
Waarom moet de siloschuif met behulp van een dubbelwerkende cilinder worden bewogen, in plaats van met een enkelwerkende cilinder? Antwoord: Omdat de zuiger zowel in- als uit moet worden gestuurd, de klep moet open of dicht blijven staan. Voor een stabiele schakeling is er een 5/2 – ventiel nodig. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

31 Antwoorden opgaven Vraag 2
Vergelijk de zuiger van een dubbelwerkende cilinder met die van een enkelwerkende cilinder. Wat valt je op? Antwoord: Zie volgende sheet. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

32 Antwoorden opgaven Enkelwerkende cilinder Module 6 Basis pneumatiek
Mechatronica N3

33 Antwoorden opgaven Dubbelwerkende cilinder Module 6 Basis pneumatiek
Mechatronica N3

34 Antwoorden opgaven Enkelwerkende cilinder één luchtaansluiting
alleen de uitgaande slag wordt gemaakt door perslucht de kracht van de teruggaande slag wordt bepaald door de veerkracht Dubbelwerkende cilinder twee luchtaansluitingen zowel de in- als de uitgaande slag worden gemaakt door perslucht de kracht van de teruggaande slag wordt bepaald door de luchtdruk en het zuigeroppervlak Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

35 Antwoorden opgaven Vraag 3 Welk ventiel is het laatst bediend geweest?
De zuiger staat uitgeschoven naar rechts dus ventiel A is het laatste bediend A B Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

36 Antwoorden opgaven Vraag 4
Wat zou je op de naambordjes bij de ventielen a en b kunnen zetten? A B A B Cilinder “uit” of “ A+ ” Cilinder “in” of “ A- ” Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

37 Antwoorden opgaven Vraag 5
Wat gebeurt er als je halverwege de uitgaande slag van de zuiger ventiel a los laat? Antwoord: De zuiger stopt met bewegen en blijft staan. Afhankelijk van de wrijving en lekkages is het mogelijk dat de zuiger nog beweegt na het loslaten. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

38 Antwoorden opgaven Vraag 6
Wat gebeurt er als je ventiel a daarna bedient? Antwoord: De zuiger beweegt naar rechts en blijft daar staan. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

39 Antwoorden opgaven Vraag 7 Waar of niet waar?
Als in een dubbelwerkende cilinder de zuiger door perslucht verplaatst wordt , dan moet de lucht aan de andere kant van de zuiger vrij weg kunnen stromen, direct naar de buitenlucht. Antwoord: Niet waar, de lucht stroomt weg via de retourpoorten van het 5/2-ventiel. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

40 Antwoorden opgaven Vraag 8 Waar of niet waar?
De afdichting van de binnenkant van de dekselplaat bij een dubbelwerkende cilinder gaat het weglekken van perslucht tegen. Antwoord: Waar Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

41 Antwoorden opgaven Vraag 9 Waar of niet waar?
De golfplatenpers moet met een hydraulisch cilinder werken, omdat voor het vervormen van een groot plaatoppervlak een grote kracht nodig is. Antwoord: Waar en niet waar Er is inderdaad een grote kracht nodig, in principe is een grote kracht ook mogelijk met perslucht. Hydrauliek heeft het grote voordeel: kracht is veel beter te regelen. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

42 Hoofdstuk 5 De rollenbaan
Antwoorden opgaven Pneumatiek Antwoorden Hoofdstuk 5 De rollenbaan Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

43 Antwoorden opgaven Vraag 1
Wat zijn de namen van de poorten 3 en 5 van een 5/2-ventiel? Antwoord: A 3 = ontluchtingspoort en 5 = ontluchtingspoort B 3 = persluchtpoort en 5 = persluchtpoort C 3 = persluchtpoort en 5 = ontluchtingspoort D 3 = ontluchtingspoort en 5 = cilinder aansluitpoort Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

44 Antwoorden opgaven Vraag 2
Hoe noem je een 5/2-ventiel dat een luchtcilinder direct van perslucht verziet? Antwoord: A hoofdventiel B stuurventiel C hoofdschakelelement D veerretourventiel Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

45 Antwoorden opgaven De vragen 3 t/m 8 hebben betrekking op onderstaand schema. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

46 Antwoorden opgaven Vraag 3
Wat gebeurt er als je de ventielen precies gelijk in drukt? Antwoord: Het ventiel blijft in zijn oude toestand staan. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

47 Antwoorden opgaven Vraag 4
Ventiel a wordt bediend. Wat gebeurt er als je de drukknop halverwege de slag los laat? Antwoord: A de zuiger gaat direct weer terug B de zuiger blijft staan en is niet meer met de hand te bewegen. C de zuiger loopt gewoon verder uit. D de zuiger blijft staan maar is wel met de hand te bedienen. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

48 Antwoorden opgaven Vraag 5
Wat is het voordeel van het 5/2-ventiel in dit schema? Antwoord: A de uitvoering is goedkoper B het 5/2-ventiel kan klein blijven C de bediening kan economische op afstand plaatsvinden D de bediening is hierdoor veiliger Schakeling is stabieler Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

49 Antwoorden opgaven Vraag 6
De zuiger staat uit. Wat gebeurt er als je ventiel a blijft bedienen en ventiel b ook bedient? Antwoord: Niets. De zuiger blijft uit staan. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

50 Antwoorden opgaven Vraag 7
Hoe noem je de perslucht die het 5/2-ventiel doorgeeft aan de cilinder? Antwoord: Hoofdlucht Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

51 Antwoorden opgaven Vraag 8
Hoe noem je de lucht op poort 12 van een luchtbediend 5/2-ventiel? Antwoord: Stuurlucht Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

52 Antwoorden opgaven De vragen 9 t/m 12 hebben betrekking op onderstaand schema. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

53 Antwoorden opgaven Vraag 9
Wat gebeurt er als je na het bedienen de 4/2-stuurschuif los laat? Antwoord: A de 4/2-stuurschuif neemt weer de onbediende toestand in en de cilinder gaat weer in. B de 4/2-stuurschuif blijft vergrendeld in de bediende stand staan en de cilinder loopt verder uit. C de 4/2-stuurschuif neemt weer de onbediende toestand in, maar de cilinder blijft uitgaan. D de 4/2-stuurschuif blijft vergrendeld in de bediende stand maar de cilinder blijft staan. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

54 Antwoorden opgaven Vraag 10
Op welke poorten van de 4/2-stuurschuif in het schema staat nog druk? Antwoord: A 4 en 2 B 1 en 2 C 4 en 1 D 4 en 3 Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

55 Antwoorden opgaven Vraag 11
Kun je in deze installatie de pomp laten draaien als je een koffiepauze neemt? Verklaar je antwoord Antwoord: Ja, dit is geen probleem. Het systeem is hier op berekend. Afhankelijk van de machine is het wel verstandig om te kijken of de bewerking goed wordt uitgevoerd. Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3

56 Antwoorden opgaven Vraag 12
Het zuigeroppervlakte van de hydrocilinder is aan de bodemzijde twee keer zo groot als aan de stangzijde. Wat kun je zeggen over de bewegingssnelheden van de cilinder? Verklaar je antwoord. Antwoord: De zuiger gaat sneller uit dan in. F = p x A (kracht = druk x oppervlakte) F = m x a (kracht = massa x versnelling) Module 6 Basis pneumatiek Mechatronica N3


Download ppt "Module 6 Basis pneumatiek"

Verwante presentaties


Ads door Google