De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Worldwide leading experts in pneumatics

Verwante presentaties


Presentatie over: "Worldwide leading experts in pneumatics"— Transcript van de presentatie:

1 Worldwide leading experts in pneumatics
SMC introducite Worldwide leading experts in pneumatics 1

2 Chairman Yoshiyuki Takada
Historie SMC Corporation 55 jaar ervaring in Industriële Automatisering SMC introducite Oprichting SMC Corporation te Tokyo, Japan Eerste SMC vestiging buiten Japan, in Australië Eerste SMC vestiging in Europa Oprichting SMC Nederland SMC vindt de Compact Cilinder uit Oprichting SMC België en magazijn in Antwerpen Notering Tokyo Stock Exchange ISO9001 en ISO14001 certificering Oprichting European Technical Centre (ETC), UK Opening European Central Warehouse (ECW), Antwerpen Opening fabriek Tsjechië; Marktaandeel wereldwijd 32% Chairman Yoshiyuki Takada

3 Basisproducten SMC introducite Luchtdroger Luchtverzorging Ventielen Actuatoren SMC produceert momenteel basisproducten in meer dan varianten

4 Producten in nabije markten
SMC introducite Hoog Vacuüm Electronics Temperatuur regeling Electronics Chemicaliën doseren Life Science High purity Life Science SMC ontwikkelt producten op klantwens, ook voor pneumatiek gerelateerde markten

5 Wereldwijd verkoopnetwerk
SMC introducite Japan Europa Noord- / Zuid Amerika Azië en Oceanië 400 verkoopkantoren in meer dan 78 landen voor globale aanwezigheid en individuele service op lokatie

6 Omzet Wereldwijd SMC introducite FY2014, ending March 31th, 2015

7 Aantal medewerkers Wereldwijd 16.010 Japan 8.000 Europa 2.500
SMC introducite Wereldwijd Japan 8.000 Europa 2.500 As of March 31th, 2012

8 SMC Benelux SMC Pneumatics B.V. Vestiging Amsterdam
SMC introducite SMC Pneumatics B.V. Vestiging Amsterdam SMC Pneumatics N.V./S.A. Vestiging Wommelgem

9 Kwaliteit en Milieu Precisie, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid zijn onze ingrediënten voor het bereiken van de hoogst haalbare product kwaliteit SMC introducite ISO9001/ISO14001 Kwaliteits/Milieu management systeem SMC levert RoHS conforme producten SMC stimuleert Energy Saving

10 Innovatie SMC heeft wereldwijd meer dan 1.300 R&D engineers
SMC ontwerpt vanuit het standpunt van de klant Elk jaar wordt meer dan 6% van de omzet in R&D geïnvesteerd SMC introducite

11 Compact met luchtbuffer
Innovatie SMC introducite Roest Vast Staal Hygiënisch ontwerp Flow detectie Ionizer Compact met luchtbuffer SMC ontwikkelt meer dan 50 nieuwe innoverende producten per jaar! Ontwikkeling van Space Saving producten

12 Project Pick & Place Fase 1 van 4
1. Pick & place module 2. Transportband Pick and place 3. Schakelkast

13 Project Pick & Place Na 4 jaren
Pick and place SIMON

14 Informatiekanalen www.testjetalentvoortechniek.be Omschrijving project
Handleidingen gratis software Tekeningen mechanische onderdelen Info Sick / Beckhoff Info positioneren, sterkteleer, veiligheid / Specificaties onderdelen SMC Pick and place

15 1. Pick & place module Manipuleren van schijf met deksel
Deksel door bouten verstelbaar in hoogte Pneumatsch uitstoten vanuit magazijn (X-beweging) Verplaatsen met Y-Z beweging Pneumatisch Vacuüm Naar transportband (module 2) voor uitsortering OK  transportband tot op einde Afkeur  van transportband blazen Pick and place Tekening Filmpje

16 1. Pick & place module Onderwerpen Luchtverzorging Ventielenblok
Vacuüm Veiligheid Pick and place

17 1. Pick & place module Luchtverzorging Handafsluiter Filter/Regelaar
Pick and place Handafsluiter Filter/Regelaar Veiligheidsventiel (optie)

18 1. Pick & place module Afsluiters in luchtverzorging Handafsluiter
Onderhoud : perslucht af Manueel perslucht voorzien Elektrische afsluiter Noodstopbediening Altijd demper gebruiken Geluid dempen Filtratie Pick and place

19 1. Pick & place module Filter regelaar in 1 behuizing Filter
5 µm filterpatroon Evacuatie waterdruppels manueel Drukregelaar Druk verlagen en constant houden Te hoge druk = Energieverspilling Slecht voor te bewerken produkt Te grote belasting op componenten Pick and place Filter Reduceerventiel

20 1. Pick & place module : Ventielen
Type ventielen Pick and place Manifolds Losse ventielen Ventieleilanden

21 1. Pick & place module : Ventielen
Wegventielen type SY Pick and place Aansturing 24 V DC met connector Ingebouwde LED en varistor Polariteitsongevoelig

22 1. Pick & place module : Ventielen
Wegventielen type SY Pick and place Piekspanningen Afschakelen ventiel = piekspanning Bescherming door varistor Lage spanning = hoge weerstand Hoge spanning = lage weerstand

23 Montage ventielenblok
1. Pick & place module : Ventielen Montage ventielenblok Pick and place Ventielen met pakking 3 pluggen achterzijde Koppeling poort 1 Dempers poorten 3 en 5

24 1. Pick & place module : Cilinders
Pick and place

25 Cilinder met geleiding
1. Pick & place module : Cilinders Basis cilinder Cilinder met geleiding Pick and place

26 Pick & place module : Cilinders Basiscilinders
Pick and place

27 Pick & place module : Cilinders Basiscilinder
“Gefelste” cilinder Pick and place

28 Pick & place module : Cilinders Geleidecilinder MGP
1 aandrijfas, 2 geleide assen Geleidingen via Sinterbronzen lagerbussen Rollager Opvangen dwarskrachten Pick and place

29 Pick & place module : Cilinders Geleidecilinder MGP
Applicaties Pick and place

30 Pick & place module : Cilinders
Detectie eindstand Pick and place animatie

31 Pick & place module : Cilinders
Detectie eindstand : de reed switch Mechanisch bewegend contact Pick and place 24v Video

32 Reed schakelaar De reed schakelaar heeft een aantal nadelen:
als de zuiger snel beweegt, werkt de schakelaar niet altijd, bij snelheden hoger dan 0,8 m/sec kan de bedieningstijd te kort zijn het is een mechanische schakelaar met bewegende delen die kunnen slijten cq inbranden (storing) bij sterke trillingen is het mogelijk dat de schakelaar op verkeerde momenten gaat denderen en schakelt de levensduur van deze schakelaars is ca 5 miljoen schakelingen H. Elert SMC opleiding en producttraining

33 Pick & place module : Cilinders
Detectie eindstand : de solid state switch Op basis van transistor Pick and place

34 Solid-state schakelaar
De Solid-State schakelaar heeft meerdere voordelen. Elektronische schakelaars of solid-state schakelaars slijten niet, geen bewegende delen ze kunnen tegen schokken, en hebben een praktisch onbegrensde levensduur (geen last van dender) De elektronische schakelaar of sensor is een schakeling met een halfgeleider, een soort transistor, en enkele weerstanden Het is een miniatuurschakeling die is ingegoten in een kunststof blokje H. Elert SMC opleiding en producttraining

35 Pick & place module : Cilinders
Detectie eindstand : de solid state switch PNP uitgangstrap Pick and place

36 Pick & place module : Cilinders
Detectie eindstand : de solid state switch NPN uitgangstrap Pick and place

37 Pick & place module : Cilinders
Detectie eindstand : Reed switch versus solid state switch Pick and place Reedschakelaar Solid-state levensduur enkele miljoenen onbegrensd contactdender ja nee spanning AC/DC DC hysteresis < 2mm < 1mm schakeltijd < 1,2 ms < 1 ms aansluiting 2 draads 2 - of 3 draads

38 Pick & place module : Cilinders
Switchen in het pakket Pick and place Reed schakelaar D-C73L D-A93L Solid state schakelaar Geen in editie 4 (wel in editie 3)

39 Pick & place module : Cilinders
Snelheidsregelaars Het regelen van de snelheid gebeurt bijna altijd door het smoren van de uitgaande lucht = Uitlaatsmoring Pick and place Volle doorlaat Gesmoorde doorgang

40 Pick & place module : Cilinders
Snelheidsregelaars Pick and place

41 Pick & place module : Cilinders
Snelheidsregelaars Pick and place

42 Pick & place module : Vacuüm Genereren van vacuüm
De perslucht wordt door een vernauwing gestuurd waardoor de lucht een hogere snelheid krijgt (Venturi principe). De lucht bij de zuignap aansluiting wordt hierdoor meegezogen, hierdoor ontstaat er bij deze aansluiting vacuüm. Pick and place Animatie

43 Pick & place module : Vacuüm Genereren van vacuüm
Pick and place Ventiel “maak vacuüm” Ejector Vacuümschakelaar

44 Pick & place module : Vacuüm Controle aanwezigheid vacuum
Vacuüm detecteren Is er voldoende vacuüm druk => Product zit aan de zuignap => Volgende bewerking kan plaatsvinden => Product is van de zuignap Pick and place Vacuümschakelaar met PNP uitgangstrap

45 Pneumatische schema’s volgens norm Norm is aanbeveling en GEEN verplichting
Norm ISO : symbolen Pick and place ISO norm verwijst naar de EN norm voor de elektrische componenten zoals switch en ventielspoelen. Deze EN norm behandelt zowel pneumatische als elektrische componenten waardoor de V voor de ISO een ventiel is maar voor de EN een filter is. Verwarring compleet. Daarom kreeg de ISO 1219 van 1995 een update naar 2012 en werden de letters vervangen door cijfers.

46 Pneumatische schema’s volgens norm
Norm ISO : Benoeming in schema’s Pick and place

47 Pneumatische schema’s volgens norm
Norm ISO : Benoeming in schema’s Pick and place Algemene toestellen coderen met code 0 Alle andere kringen met code 1, 2, 3 beginnend van links Per kring begint elke component met de kringnummer Per kring van onder naar boven en van links naar rechts coderen

48 Pneumatische schema’s volgens norm
Norm ISO 1219 : Voorbeeld Pick and place

49 Pneumatische schema’s volgens norm
Norm ISO 1219 : Verwijzing naar elektrische norm EN Pick and place In elektrisch schema moet dit terugkomen

50 Pneumatische schema’s niet volgens norm
Overeenkomst pneumatisch en elektrisch schema moet duidelijk zijn Pick and place

51 Pneumatische schema’s niet volgens norm
Overeenkomst pneumatisch en elektrisch schema moet duidelijk zijn Pick and place

52 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Risico analyse : inventariseren gevaren Risico reductie : collectieve maatregelen Risico reductie : Control system Veiligheidsfuncties definiëren Validatie bereikte veiligheidsklasse Machinerichtlijn

53 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Risico analyse : inventariseren gevaren volgens ISO 12100 Machinerichtlijn

54 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Risico reductie : collectieve maatregelen Veilig ontwerpen Hekken rond het risico Pictogrammen Informatie op de machine / training Persoonlijke bescherming Machinerichtlijn

55 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Risico reductie : control system Wat als het hek open moet / onderhoud machine in maintenance mode Wat als iemand op noodstop duwt Integratie technologie  ISO 13849 Machinerichtlijn

56 Veiligheid in de pneumatiek
Safety Related Parts of Control system volgens ISO 13849 Norm gebruikt voor elektrische, mechanische, pneumatische en hydraulische veiligheidsfuncties Nieuwe risico analyse Machinerichtlijn PLr S : Ernst verwonding S1 : licht letsel S2 : blijvend letsel F : Frequente blootstelling F1 : zelden / korte tijd F2 : vaak / lange duur (>1/h) P : Mogelijkheid afwenden P1 : mogelijk onder voorwaarde P2 : niet

57 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Definiëring veiligheidsfuncties Perslucht af na noodstop Drukreductie maintenance mode 2 handenbediening Beveiliging tegen onverwachte opstart ………….. Machinerichtlijn

58 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Ontwerpen veiligheidsfunctie Voorbeeld 1 : Veilig ontluchten na betreden gevaarlijke zone Vermijden onverwachte heropstart tijdens onderhoud Vereiste : Plr d, CAT 3 Machinerichtlijn

59 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d Machinerichtlijn SMC

60 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Hoe Pl berekenen ? Machinerichtlijn

61 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Hoe Pl berekenen ? Machinerichtlijn Belangrijke begrippen in het bepalen van de vereiste Performance level (Plr) : Architectuur van het systeem (Categorie) Betrouwbaarheidsgegevens van de verschillende onderdelen Diagnosedekkingsgraad (DC, Diagnostic Coverage) geeft het percentage van foutbewaking in het systeem. Bescherming tegen systematische storingen Bescherming tegen gemeenschappelijk falen

62 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem  CAT 3 Machinerichtlijn

63 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat B Machinerichtlijn Architectuur B moet de basisprincipes voor veiligheid toepassen. Vormt de basis voor de andere categorieën.

64 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 1 Machinerichtlijn Architectuur 1 heeft dezelfde structuur als architectuur B, maar moet ook gebruik maken van beproefde veiligheidsprincipes. Deze architectuur is gericht op de preventie van fouten. Er wordt gebruik gemaakt van geschikte ontwerpprincipes en onderdelen. In de norm spreekt men van “well-tried” components en “well-tried” safety principles. er wordt van een hogere betrouwbaarheidsgraad uitgegaan van de gebruikte ventielen Validatiedocument well-tried component op aanvraag

65 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 2 Machinerichtlijn Architectuurcategorie 2 moet de basisprincipes voor veiligheid toepassen. Daarnaast moet er ook een diagnostische bewaking plaatsvinden via een functietest van het systeem of subsysteem. Een fout wordt gedetecteerd bij iedere test. Tussen twee tests is de veiligheidsfunctie niet gewaarborgd. Testfrequentie bewaking 100 maal hoger dan de vraag van de veiligheidsfunctie  Cat 2 vaak niet interessant

66 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 3 Machinerichtlijn Architectuurcategorie 3 moet de basisprincipes voor veiligheid toepassen. De aanvullende eis is dat het systeem/subsysteem niet mag uitvallen in geval van een enkele fout. Om hieraan te voldoen wordt gekozen voor een 2 kanaalsuitvoering, tevens moet als dat praktisch kan, één fout worden gedetecteerd.

67 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 4 Machinerichtlijn Architectuurcategorie 4, heeft vergelijkbare eisen als categorie 3, maar vereist meer bewaking. Dat wil zeggen een hogere diagnose dekkingsgraad. Bij categorie 3 moeten de meeste fouten worden ontdekt maar bij categorie 4 moeten alle enkele fouten worden ontdekt. De diagnose dekkingsgraad moet minimaal 99% bedragen.

68 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) MTTfd : Gemiddelde kans op gevaarlijke fout Machinerichtlijn Alle onderdelen in de veiligheidskring Niet voor componenten die geen invloed hebben op Performance Level zoals filters, tubing, cilinders, tanks, .. Wiskundige formule om totaalcijfer te verkrijgen Uitgedrukt in jaren Resultaat laag, midden of hoog  Mttf Hoog

69 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) MTTfd en B10d Machinerichtlijn Bij het berekenen van de MTTFd waarde voor slijtagegevoelige, bijv.elektromechanische componenten, wordt met de B10d waarde gewerkt. De B10d waarde geeft aan na hoeveel schakelcyclussen een component gevaarlijk faalt. De B10 waarde stemt overeen met het aantal schakelingen waarbij 10% van de componenten uitval vertoonde. B10d = 2 x B10 dop = gem. aantal bedrijfsdagen per jaar hop = gem. aantal bedrijfsuren per dag nop = aantal schakelingen per jaar tcycle = cyclustijd

70 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) DC : Hoe goed kan een fout van een veiligheidsfunctie gedetecteerd worden Machinerichtlijn 0 % : Geen enkele gevaarlijke fout wordt gedetecteerd 100 % : alle gevaarlijke fouten worden gedetecteerd Voorbeelden pneumatisch : Meting positie cilinder door reed switch (60%) Meting stand ventiel door mechanisch contact op ventiel (99%) Meting druk in leiding door drukschakelaar (90%)

71 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) DC : In ISO staan een aantal tabellen van waaruit DC waarden bepaald kunnen worden Machinerichtlijn

72 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) CCF : Fouten met gemeenschappelijke oorzaak Machinerichtlijn

73 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Eindresultaat Machinerichtlijn PL = d

74 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d Methode zwakste schakel : Machinerichtlijn SMC Input Logic Output Resultaat : Pl d

75 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Pneumatisch schema Machinerichtlijn

76 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Pneumatisch schema en elektrische aansluiting Machinerichtlijn

77 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) volgens ISO Machinerichtlijn SMC CAT 3 : Testen veiligheidsfunctie Advies SMC : 1 maal per shift B10d waarden

78 Veiligheid in de pneumatiek
5 essentiële stappen in veiligheid Validatie bereikte veiligheidsklassen Precautions bij installatie Machinerichtlijn Diameter piping voor double dump valve NIET te klein !!! Zoniet blijft ventiel in tussenstand hangen en zijn poorten 1, 2 en 3 verbonden.

79 Veiligheid in de pneumatiek
Meegeleverde double dump met soft start Machinerichtlijn

80 Veiligheid in de pneumatiek Noodzaak soft start : gevaren bij inschakelen
Machinerichtlijn Ontluchten Atmosferische druk Op druk brengen Geen tegendruk in cilinderkamers Bruuske bewegingen

81 Veiligheid in de pneumatiek
Meegeleverde double dump met soft start : omschakeldruk Machinerichtlijn

82 2. Transportband Uitsorteren van schijven : controle door middel van camera OK  verder op transportband Niet OK  afblazen met nozzle Camera Transportband met DC of stappenmotor Pick and place

83 2. Transportband Geleverde materialen Camera
Nozzle met extra ventiel en snelheidsregelaar DC motor met inductieve sensor of stappenmotor met encoder Blauwe band Profiel transportband (enkel nog op maat zagen) 4 lagers, 2 riemschijven, riem Pick and place

84 2. Transportband Te vervaardigen componenten
Pick and place Te vervaardigen componenten Platen, assen, rollen voor motor- en omkeerzijde (tekeningen zijn bijgeleverd) Beugels voor camera en nozzle Draagconsole

85 Transportband basispakket
Aansturing motor Pick and place DC motor 24 VDC: Ompolen polariteit = veranderen draairichting 2 relais voor H-brug

86 Transportband Aansturing motor DC motor : Bijschakelen serieweerstand
Pick and place DC motor : Bijschakelen serieweerstand Vermijdt dat stroom te hoog oploopt bij blokkering Beperkt aanloopkoppel dus weerstandswaarde niet te hoog P= U.I en U= I.R P = 6W ; U = 24V I = 0.25A en R = 96 Ohm.

87 Transportband basispakket
Positiebepaling blokje met zelfgemaakte encoder Pick and place Positiedetectie blokje door middel van sensor type IME08-02BPSZW2K op rotatieve deel van de motor Aantal pulsen vanuit sensor = positie schijf op transportband

88 Transportband optiepakket
Aansturing motor met opgebouwde encoder Pick and place Stepper motor 24 VDC : 200 pulsen/rotatie ; 1,8°/stap Absolute encoder EtherCAT Terugkoppeling positie transportband via EtherCAT signaal naar Panel PC

89 3. Stuurkast Elementen : Luchtverzorgingseenheid (buitenzijde)
Pick and place Elementen : Luchtverzorgingseenheid (buitenzijde) Ventielenblok PLC Transfo, klemmenstrook en beveiligingen van 6A en 4A Schotdoorvoeren en wartels

90 3. Stuurkast Luchtverzorging : Luchtverzorging :
Binnenzijde kast : opgelet waterafvoer !! Luchtverzorging : Buitenzijde kast Pick and place

91 3. Stuurkast Ventieleiland : Verhoging IP graad
Pick and place Ventieleiland : Verhoging IP graad Betere mechanische bescherming Geen ongeoorloofd manueel schakelen Opgelet met ontluchting : Uitwendige demper voorzien Schotdoorvoeren voorzien

92 Website test je talent voor techniek
SMC België Winnende leerling : I-phone 6 ! Opgave online … Pick and place


Download ppt "Worldwide leading experts in pneumatics"

Verwante presentaties


Ads door Google