Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visitatiecommissie Waterketen
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Realisatie kindcentrum
De rekenkamer van Venlo
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Begeleidingsplannen GGZ
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Implementatie Normblad 8002
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
IKC Klarendal.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Jacqueline Reijerink algemeen directeur SPSZN Symposium 23 mei 2016.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
1 Strategische benchmark GGD Proces doorontwikkeling indicatoren.
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Hoofd- en onderaannemerschap
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Landelijke toegankelijkheid maatschappelijke opvang
Challenge I Daniel Blake
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Uitkomst Quickscan Kampen
Een introductie van de nieuwe online plek
Transcript van de presentatie:

Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011

Inhoud presentatie  Wat is er gebeurd tot nu toe  Enkele feiten  Proces  Drie pijlers, één huis  Uitgangspunten  De pijlers  Tijdpad

Enkele feiten  November 2010: brief aan de minster  Januari 2011: weer aan tafel bij Stuurgroep  Vele bijeenkomsten Stuurgroep  Vele bijeenkomsten werkgroep  Vele bijeenkomsten Taskforce  Aantal expertmeetings  ‘Tig’ (in)formeel overleg in bilaterale gesprekken, keukentafels: bedoeld om de regie te kunnen krijgen  Nieuwe voorzitter Stuurgroep

Het proces  Het ontwikkelen van een nieuw instrumentarium waarbij je nog niet precies weet hoe dat instrumentarium er uit gaat zien  We weten wel waar het wel (en niet) aan moet voldoen, zoals eenvoud, openheid, de echte kwaliteitsthema’s, verbeteren e.d.  Dit ontwikkelen vindt plaats in een omgeving die gedomineerd wordt vanuit de gedachte: ‘meten is weten, is controleren’, met name via ‘harde cijfers’  En die omgeving is zoekende de andere aanpak van de VGN te interpreteren

Drie pijlers, één huis!  Pijler 1:Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau:2011  Pijler 2:Cliënt(ervarings)gegevens: zomer en najaar 2011 en een verdere ontwikkeling in de komende jaren  Pijler 3:Relatie cliënt-professional: start 2012

Uitgangspunten en specificaties Uitgangspunten 1. Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) 2. Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: 1. Eenvoud en zo min mogelijk administratieve lasten 2. Zo mogelijk aansluiting bij al ontwikkelde instrumenten 3. Doelgroepspecifiek 4. Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen 5. Vergelijkbaarheid

Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau  Beschrijvingen van aanwezige kwaliteitsinstrumenten en procedures  Van toepassing voor alle cliënten/instellingen, ongeacht doelgroep of zorgvorm op organisatieniveau  Eenvoudig te verzamelen, eenvoudig te interpreteren  Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording(JMV)

Pijler 1: welke thema’s?  Belangen  Zorgafspraken en ondersteuningsplan  Cliëntveiligheid  Kwaliteit van medewerkers en organisatie

Pijler 1: concept medicatiebeleid JaIn ontwikkelingNee Heeft uw organisatie beleid opgesteld op het gebied van medicatie? Wordt dit beleid periodiek geëvalueerd en bijgesteld? Heeft uw organisatie een persoon of commissie aangesteld die verantwoordelijk is voor het medicatiebeleid? Heeft uw organisatie een duidelijke, gestructureerde en werkbare werkwijze voor het doorgeven van wijzigingen in de voorgeschreven medicatie aan alle betrokkenen opgesteld? Worden medicatiefouten binnen uw organisatie op cliëntniveau geregistreerd? Kunt u aantonen dat in uw organisatie de geregistreerde medicatiefouten periodiek worden geëvalueerd? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat er verbeteracties zijn uitgevoerd naar aanleiding van evaluatie van medicatiefouten? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat binnen uw organisatie periodiek scholing van medewerkers plaatsvindt op het gebied van medicatieveiligheid?

Pijler 1: voorbeeld uitkomsten medicatieveiligheid JaIn ontwikkelingNee Heeft uw organisatie aantoonbaar beleid opgesteld op het gebied van medicatie? Wordt dit beleid periodiek geëvalueerd en bijgesteld? Heeft uw organisatie een persoon of commissie aangesteld die verantwoordelijk is voor het medicatiebeleid? Heeft uw organisatie een duidelijke, gestructureerde en werkbare werkwijze voor het doorgeven van wijzigingen in de voorgeschreven medicatie aan alle betrokkenen opgesteld? Worden medicatiefouten binnen uw organisatie op cliëntniveau geregistreerd? Kunt u aantonen dat in uw organisatie de geregistreerde medicatiefouten periodiek worden geëvalueerd? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat er verbeteracties zijn uitgevoerd naar aanleiding van evaluatie van medicatiefouten? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat binnen uw organisatie periodiek scholing van medewerkers plaatsvindt op het gebied van medicatieveiligheid?

Pijler 1: resultaat  Eenvoudig in te vullen  Zeggingskracht  Accent op verbeteren, en verantwoorden  Gebaseerd op high trust, high penalty  Mogelijkheden voor externe communicatie

Pijler 1: tijdpad  23 juni instemming vragen ALV  Bij groen licht :  Laatste methodologische aanpassingen  Uittesten in het veld  Data-infrastructuur ontwikkelen o.a. voor aanleveren aan JMV  Vanaf oktober/november 2011 te gebruiken

Pijler 2: cliënt(ervarings)gegevens DOEL:  Gegevens verzamelen per cliënt om het zorg- en ondersteuningsaanbod te verbeteren  Op geaggregeerd niveau (doelgroep, eenheid instelling): verbeter- en verantwoordingsinformatie Aggregatieniveau 1CliëntVerbeteren en verantwoorden Aggregatieniveau 2DoelgroepVerbeteren en verantwoorden Aggregatieniveau 3OrganisatieVerantwoorden en verbeteren Aggregatieniveau 4LandelijkVerantwoorden en verbeteren

Pijler 2: kenmerken  Cliëntervaring als start (van verbetering)  Door koppeling aan zorg- en ondersteuningsplancyclus, kan gegevensverzameling gedurende jaar plaats vinden i.p.v. meetweken  Beperking aantal items vergeleken met zorginhoudelijke indicatoren

Pijler 2: stand van zaken  Ontwikkeling beperkte dataset gegevens op cliëntniveau  Inventarisatie cliëntervaringsinstrumenten VGN- leden  ‘Waaier’ cliëntervaringsinstrumenten per doelgroep  Ontwikkeling criteria en ‘validering’ van instrumenten

Pijler 3: stand van zaken  Masterclass kwalitatief kwaliteit meten (april 2011)  Inventarisatie instrumenten relatie cliënt-professional  Ontwikkeling ‘waaier’ instrumenten relatie cliënt- professional

Tijdpad pijlers Dit jaar :  Meting pijler 1 (kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau)  Items en ‘waaier’ pijler 2 gereed (gegevens op cliëntniveau en cliëntervaring) Vanaf begin 2012:  Start meting pijler 2  Waaier pijler 3 medio 2012 gereed

Nodig voor realisatie  Ontwikkeltijd  Regie bij de VGN  Meedenkkracht uit het veld en deskundigen  Meewerkkracht uit het veld

Vragen aan de ALV  Stemt u in met de meting van pijler 1 in lijn met het gepresenteerde stramien in het najaar van 2011?  Stemt u in met de verdere ontwikkeling van pijler 2 en 3 in de geschetste lijn?

Het fundament staat…  De uitgangspunten gedeeld  De drie lagen in het huis (‘de pijlers’)  Vormgeving pijler 1  Consensus over richting pijler 2 en 3

 Nieuwsbrief special  Powerpoint-presentatie op ledennet VGN en meegestuurd met de notulen