‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Didiclass - beginnen met
Reflectievaardigheden en instrumenten
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Introductie workshop 1.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
De zelflerende student
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Resultaten BPV-evaluatie
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop “Beoordelen”
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Spanning en spel in de hulpverlening. Spanning verzekerd Beïnvloeding van hulpverlener en hulpvrager door vroegere ervaringen en leefwereld Hulpverleningsrelatie.
Eerstejaarsproblemen
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Leiding geven aan school ontwikkeling
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Onderzoek Scouting in de praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transparantie over Toegang master
The Future Teacher 3.0.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers

Aanleiding Niveau 40% van de studenten vertraagd, gelijk aan landelijke trend. Studenten zijn onvoldoende gesocialiseerd in het doen van onderzoek.

Doel & vraag onderzoek “Hoe kunnen we studenten ondersteunen bij hun onderzoek binnen het curriculum” Wat zijn de wensen en ervaringen van studenten t.a.v. de begeleiding en materialen betreffende het afstudeeronderzoek?

Afweging onderzoeksvraag Afstudeerfase: 15 EC afstudeeronderzoek Ondersteuning

Onderzoeksmethode Digitale vragenlijst Ervaringen, wensen en reacties op mogelijke invulling t.a.v. begeleiding, ondersteuning, materialen. CategorieVragen over begeleidingVragen over materiaal Ervaring Wensen Toekomst

Onderzoekspopulatie & respons 180 studenten in afstudeerfase cohort n=105 (= 58% van gehele populatie) – Nijmegen n= 78 (= 74% van deelnemende respondenten) – Arnhem n= 27 (= 26% van deelnemende respondenten)

Ervaring begeleiding Individuele begeleiding vanuit de opleiding – Vooral onderzoeksbegeleider gezien als competent Waardering van 90% – Andere actoren spelen nauwelijks een rol Hoor- & werk colleges – Ruim voldoende gewaardeerd – Maar …niet “just-in-time” Peerfeedback – Kleine meerderheid (53%) positief maar: De student is vooral bezig met zijn eigen werk (20%) De student acht zichzelf niet competent (20%)

Ervaring materialen Meest gewaardeerde materialen – Overzicht van de beoordelingscriteria: 79% – Format onderzoeksvoorstel, -plan, -verslag: 79% – Voorbeelden van onderzoeksvoorstel, -plan, -verslag: 77% Maar: -Voorbeelden te algemeen -Studenten willen méér met voorbeelden werken -Van bepaalde typen onderzoek voorbeelden gemist

Wensen begeleiding Begeleider Feedback geven op gebruikte theorie: 85% Feedback geven op structuur verslag: 95% Student zelf competent toepassen APA: 91% zelf competent schrijven van tekst: 60% Peer helpen elkaar door peerfeedback op tekst: 72% helpen elkaar door peerfeedback op structuur: 74% helpen elkaar door peerfeedback op APA: 76%

Wensen/toekomst materialen Digitaal platform FAQ forum voorbeelden kennisclips 90% 20% 83% 75% docent als moderator 10% -Asynchroon beschikbaar -Leren/werken op eigen tempo -Je leert van elkaar

Toekomstige begeleiding Samen leren VERSUS feedback = privé (?) “Dat is héél zinvol” “Je leert veel van feedback op andermans werk” “Dat is fijn om te zien, zo kun je al fouten uit je eigen onderzoek halen.” “Dat is privé, lijkt me te confronterend” “Ik zou het fijn vinden als dat privé bleef” “Dit is te persoonlijk”

Conclusie Student over begeleiding (81%) en materialen (69%) tevreden Studenten afhankelijk van individuele begeleider (93%) Studenten hebben behoefte aan asynchrone ondersteuning (90%) Deel van de studenten heeft weinig vertrouwen in elkaar

Aanbevelingen (1) Leerlijn versterken – Inbouw in curriculum Onderzoekende houding Professioneel schrijven Onderzoeksvaardigheden Socialiseren in onderzoek Studenten bewust maken – Dagelijkse praktijk: Teamleren ≠ eilandjes in de school

Aanbevelingen (2) Student waardeert vooral individuele begeleiding. Maar: docent beperkt beschikbaar student te afhankelijk van hun competentie. Oplossingen? aanvullende vormen van ondersteuning MaterialenBegeleidingsvormen Didactische leeromgeving Kennisclips FAQ Forum Voorbeelden Begeleiding door medestudent  peerfeedback Voorwaarden Respecteren autonomie Versterken competentie Communiceren meerwaarde