Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dat wat de dingen zichtbaar maakt
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Levensbeschouwing Welkom
3-jarigen in het basisonderwijs
Introductiebijeenkomst
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Woord van Leven April 2014.
Scholing Werkritme krijgen.
Levensvragen Over geluk…..
Pastoraal op school.
Les 3 : 12 Oktober – 18 Oktober 2013 Offers HET HEILIGE HEILIGDOM Offers.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
De Islam.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Rituelen in het Christendom
Godsdienst 1.
Conditioneel Compatibilisme
Wat is theater -verbeelde handeling -fictieve tijd en plaats -één of meer toeschouwers.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Catechese van de weg La catéchèse de cheminement Pédagogie pastorale pour mener la transition en paroisse Luc Aerens Forum 6 juni 2009.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ethiek.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Studiekeuzes van uw kind
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
De kracht van interreligieuze ontmoeting Abraham & Ibrahim Op bezoek in een kerk, synagoge en moskee.
Gemaakt door: Enrico Stolwijk Rowan de Vries Daan Borger
6 stappen in Risico management
Interactive Experience model
Uitvoeren gewasbescherming
Stage: Basisschool de Klingerberg
Animal events Locatiedirecteur Introductie dia – nog niets uitleggen.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Op het Vormsel. * Maandelijkse bijeenkomsten * Op verschillende momenten: woe, za vm of nm * Activiteiten in grote groep maar ook in kleinere groepjes.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Wonen Bestuursstandpunt KansPlus. Het domein van de bewoner De woning is het domein van de bewoner en niet van de zorgaanbieder Het is de plek waar de.
Het Eetcafé Zwolle Sinds 1994 Handen en voeten geven aan het geloof vanuit de liefde voor Jezus.
Inschrijven MBO-avond 1 maart MBO-avond op 1 maart 2016 Wat: - voorlichtingen door ROC Nijmegen, Rijn IJssel, de Leijgraaf, Defensie en St Lucas.
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Kiezen voor keuzedelen
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Matteüs 28:18-20a Iedereen moet erkennen: Christus is Heer 1.
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? 4 mogelijke antwoorden 1. of
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Ouderavond
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
Inschrijven MBO-avond 9 februari 2017
1.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Entreeschool: samen naar een goede basis
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
1.
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:  We maken een onderscheid tussen participatie/deelname als katholiek gelovige en aanwezigheid/te gast zijn als bezoeker (ongelovige/ andersgelovige of zinzoeker.)  Een school kan twee strategische opties maken: 1) Eucharistie curriculair opnemen en dus voor iedereen verplicht maken 2) Eucharistie extra-curriculair aanbieden en dus op basis van vrijwilligheid schoolleden uitnodigen  Afhankelijk van de keuze die men maakt kunnen drie houdingen gevraagd worden van de schoolleden 1.actieve participatie 2.respectvolle aanwezigheid 3.waarderende afwezigheid Bezoek van de engelen aan Abraham (Marc Chagall)

Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool 1. Actieve participatie Referentie afbeelding: van-4-en-5-voetballen-bij-de-whc-kabouters (29/09/2015)  De gelovige neemt van binnen uit, met overtuiging, ten volle deel aan het ritueel.  Hij/zij begrijpt het, voelt er zich in thuis.  Er wordt ook erkenning gegeven aan feesten en rituelen uit andere geloofstradities. Door deze feesten op bepaalde momenten, op een bepaalde plek, in de context van de school in herinnering te brengen. (bijvoorbeeld: het suikerfeest, Jom Kipoer, Lichtfeest, het moslimgebed,…)

Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool 2. Respectvolle aanwezigheid Referentie afbeelding: (29/09/2015)  Wanner eucharistie curriculair wordt opgenomen, verwacht de school respectvolle aanwezigheid op bepaalde momenten (bv. begin van het schooljaar) of van bepaalde groepen (bv. de leerlingen).  Respectvolle aanwezigheid wordt verwacht van mensen die uitgenodigd of onthaald worden op een ritueel van een bepaalde traditie, maar die zichzelf daar niet (meer) toe rekenen. Ze kunnen niet van binnenuit, ten volle of met overtuiging deelnemen aan het ritueel, maar wel aanwezig zijn.  Het is erg belangrijk het onderscheid te maken tussen ‘participatie’ en ‘aanwezigheid’.  Ook als andere levensbeschouwelijke tradities hun rituelen zichtbaar aanwezig stellen (op school), kan tot zo’n participatie of respectvolle aanwezigheid uitgenodigd worden.

Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool 3. Waarderende afwezigheid Referentie afbeelding: (29/09/2015)  Waarderende afwezigheid wordt minimaal verwacht wanneer eucharistie extra- curriculair wordt aangeboden.  De school kan ervoor kiezen om rituele of sacramentele beleving niet verplicht te maken. Ook al wordt er dus geen actieve participatie noch respectvolle aanwezigheid verwacht, toch mag dan van alle schoolleden nog steeds respect en waardering voor het vierend geloof verwacht worden.  Dit betekent met andere woorden dat over het vierend geloof met respect en waardering gesproken wordt en dat niemand door praktische of ideologische obstakels verhinderd wordt om deel te nemen.