Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economisch Netwerk Albertkanaal Bedrijventerrein Wommelgem-Ranst
Advertisements

Mental Coaching P.S.C. West-Vlaanderen Pascal Engels Marc Rommelaere
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Synchromodaal transport
Forum deskundigen 31 januari 2006 Toelichting bij actualisatie richtlijnenboek bodem, water, fauna en flora Aanleiding en aanpak.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Rurale ondernemers realiseren ECOnomische x ECOlogische meerwaarde op het platteland door samenwerking & innovatie.µ Peter Bruggen.
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
NAIADES Een Europees Actieplan voor de binnenvaart Relatie met het Vlaams beleid ir. Rik Goetinck, AWZ ir. Leo Clinckers, W&Z Erik Portugaels, DS.
Persconferentie Leiedal - W&Z Watergebonden bedrijvigheid Kantoren Leiedal - 24 januari 2011, 11u30.
Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Voorontwerp bestemmingsplan ‘Hof van Cranendonck’
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Strategische ruimtelijke projecten SYMPOSIUM Leuven, 8 maart 2010 Technisch instrumentarium voor duurzame strategische projecten Leuven – 8 maart 2010.
4. Landschapsinrichting in “De Bergen” Landschap beoordelen Overblijfsel omwalling van een Keltische burcht = HISTORISCHE WAARDE ook RECREATIEVE WAARDE.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
'Bewoners kiezen voor kwaliteit buitengebied‘ Inleiding Peer Verkuijlen BMF Tilburg 3 februari 2010.
Dit project wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid, de provincie West-Vlaanderen en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa.
Aanpak en planning planstudie
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
! Regionaal bedrijventerrein Land van Heusden en Altena.
20 december Mobiliteitsproblematiek rond Brussel 2. Historiek : van 13 naar 4 lijnen 3. Voorbereidende tramstudies 4. Overlegstructuur 5. Trechtering.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
PROJECT Natuurtuin bij een woon- en zorgcentrum
Puur praktijk Reconstructie van het platteland. Reconstructie concentratiegebieden Wetsvoorstel 2 e kamer Wetsvoorstel 1 e kamer
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Variant 1 ➢ Draaibrug op huidige locatie ➢ Huidige hoogte (ca. 1 meter) ➢ Draaipunt in midden van de vaarweg ➢ Verbreden vaarweg naar 54 meter Voordelen.
Ruimte voor bedrijvigheid in West-Vlaanderen Een stand van zaken 29 September 2015.
Rondrit van GOL naar Beter Drunen West. Overzichtskaart rondrit start.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
1 VAN VISIE NAAR UITVOERINGSPROGRAMMA regiobijeenkomsten maart/april 2016 Truus Steenbruggen Provincie Fryslân.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Toelichting Kennisgeving planMER i.f.v. het GRUP Regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Verduurzaming van bedrijventerreinen in het werkgebied van RESOC Brugge en RESOC Oostende via de uitbouw van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Bestemmingsplan Bedrijvenpark H2O Informele informatiebijeenkomst raad d.d. 18 februari 2015 Rho adviseurs voor leefruimte Joske Poelstra.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
MER Reconstructieplannen Brabant Weert 13 mei 2004 Inhoud Presentatie Hoe zijn we te werk gegaan (Voorlopige) effecten Ten opzichte van huidige situatie.
14 oktober 2010 Verruiming Twentekanalen (fase 2) en uitbreiding capaciteit sluis Eefde Aanpak en planning planstudie.
1 Toelichting Stevin-project Resoc Brugge – 01 feb 2011 Ilse Tant, Manager Permits, Property & Environment Jeroen Maes, Project Portfolio Team Manager.
Provinciaal Meerjarenprogramma (pMJP) Essentie WILG: sturingsfilosofie Het rijk stuurt op hoofdlijnen De provincies heeft de regierol: Provincie.
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Informatiebijeenkomst GOL
Ontwerp PRUP Slachthuis Tielt Infoavond n.a.v. openbaar onderzoek
Overkoepelend Schipdonkcomité Damme, Maldegem en Zomergem
Opwaardering kanaal naar Charleroi
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Omgevingswerkgroep Meer Maas Meer Venlo
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Provinciaal RUP ‘stedelijke wijk Burchtdam’: is dat wel democratisch?
Informatie bijeenkomst
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Transcript van de presentatie:

Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007

Doel haalbaarheidsstudie Nagaan haalbaarheid verbetering binnenvaartontsluiting kusthavens Nadruk op haalbare oplossing via een beperkte verruiming van het Afleidingskanaal van de Leie Onderzoek op technisch, economisch, financieel, ruimtelijk, milieutechnisch, landschappelijk, … vlak

Uitgangspunten duwkonvooi klasse Vb (4500 ton) eenrichtingsvaart met kruisingsplaatsen drie of vier lagen containers

Uitgangspunten verbetering van de waterhuishouding in het doorkruiste gebied behoud huidige verbindingen ontwerp maximaal binnen de reservatiezone op het gewestplan beslissing ook over innemen of schrappen reservatiezone

Uitgangspunten meerwaarden op gebied van natuur, wonen, recreatie, waterbeheersing en ruimtelijke kwaliteit project aangepast aan landschappelijke of ecologische draagkracht van het doorkruiste gebied

Uitgangspunten zorg voor lokale bekommernissen studie in openheid en sereniteit, betrokkenheid van alle lokale actoren eerste voorstel van beslissing Vlaamse regering in voorjaar 2008

Projectorganisatie Klankbordgroep Maatschappelijk middenveld & verkozenen Stuurgroep Betrokken administraties + haven Werkgroepen Inhoudelijke kennis Infrastructuur Water- huishouding Natuur, ruimte en Landschap Vervoer/ bedrijvigheid Territoriale adviesgroepen Multidisciplinair Provincie Oost-Vlaanderen Provincie West-Vlaanderen Studieteam Landbouw Recreatie TechniekRuimte&MilieuEconomie

Transport  Modal split: afwijkende verdeling t.o.v peer-ports

Transport –Laatste decennium duidelijke koppeling tussen maritieme trafiek en binnenvaarttrafiek  toename maritieme trafiek = toename binnenvaartactiviteit –Structurele bottlenecks op huidig vaarwegennet hypothekeren continuïteit binnenvaartgroei  zeker voor containers (= belangrijkste groeicategorie)

Transport –Structurele bottlenecks op huidig vaarwegennet staan ook normalisering modal split in de weg Bij doorzetten trafiekgroei levert dit toenemende mobiliteitsproblemen Spoor- en estuaire vaart-initiatieven sorteren onvoldoende effect –Zijn bovendien op meerdere O-Ds minder competitief –Verdere verbetering hinterlandontsluiting dringt zich op met name via binnenvaart beperkte mogelijkheden rond Brugge (2,3 M ton)

Bedrijvigheid  Opportuniteiten Seine-Schelde West –minder openstaande bruggen Brugge/effecten op kruisend verkeer –verruiming Hinterland kusthavens –rationalisering vervoersstromen/-routes –ontlasting autowegennet –uitbouw extended gateway-concept (POM) –verbeterde watergebonden ontsluiting nijverheid

Dwarsprofiel van de waterweg (sobere) ontwerpprincipes van het project Seine-Schelde in Vlaanderen: –behoud breedte waterlijn huidige Leie  eenrichtingsverkeer voor klasse Vb (4500 ton)  kruisend verkeer voor klasse Va (2000 ton) geladen tot maximale diepgang van 3 meter  kruisend verkeer tussen klasse IV (1350 ton) en klasse Vb (2000 ton)

Dwarsprofiel van de waterweg Maatgevend schip is klasse Vb (tweebaks duwkonvooi) –Lengte L = 185 m –Breedte B = 11,40 m –Diepgang T = 3,50 m (geladen tot 4500 ton) en 1,80 m (leeg) Ook wordt een car carrier beschouwd –Lengte L = 110 m –Breedte B = 12,50 m –Diepgang T = 3,55 m (geladen)

Dwarsprofiel van de waterweg Bakprofiel –De breedte bedraagt 35 m –De waterdiepte is 4,50 m –Het natte oppervlak van de doorsnede is 158 m 2 Profiel met taluds –De breedte aan het wateroppervlak bedraagt 52 m –De waterdiepte is 4,50 m –Taludhelling 1:3 –De breedte op de bodem bedraagt 25,00 m –Het natte oppervlak van de doorsnede is 173 m 2

Vrije doorvaarthoogte –Basisontwerp: 7,00 m (drie lagen containers) –Varianten: 9,10 m (vier lagen containers) 8,50 m (car carrier)

Onderzoeksalternatieven Bouwstenen: –keuze van de waterstand (normaal regime) –daaraan gekoppelde sluizen (aantal + ligging) –keuze voor de ligging van het kanaal tussen Dudzele en Strobrugge optie 1: verbreding van het bestaande kanaal met behoud van de middenberm optie 2: verwijderen van de middendijk tussen het Leopoldkanaal en het Afleidingskanaal –keuze van de vorm van het dwarsprofiel (bak, talud)

Onderzoeksalternatieven

Scenario m 3.5 m 5.6 m

Scenario m 5.6 m

Scenario m 5.6 m

Varianten aansluiting achterhaven Zeebrugge

Plan-MER parallel met haalbaarheidsstudie onderzoek milieueffecten door deskundigen voorstellen van mitigerende maatregelen ondersteuning van de politieke beslissing integratie watertoets en passende beoordeling onderbouwing latere GRUP kennisgevingsdossier ter inzage bakent het onderzoek af, zowel ruimtelijk als inhoudelijk inspraak heeft enkel hierop betrekking inzage MER-rapport bij RUP-procedure

Plaats in proces