»Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar afstemmen, komen tot eenheid van beleid en bestuur. »De BBC en de daar met gepaard.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustzijn in brandveiligheid
Advertisements

1 TOEKOMST PARKMANAGEMENT Presentatie raad d.d. 9 april 2009.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Organigram Gemeente Utrecht
Voorstelling. Inhoud o Wat is Sigma vzw ? o Wat is SigmaCert (niet) ? o Hoe werkt het? theoretisch & praktisch o Voordelen leverancier gebruiker maatschappij.
Presentatie gemeente Beek
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Brandweer Gorinchem Uitrukprocedure Afd. Preparatie
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
Organigram Gemeente Utrecht
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Presentatie Gemeenteraad Delft
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Organisatie van de HRM-functie
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Opvang asielzoekers: een menselijk en daadkrachtig beleid 04/09/2015.
college van burgemeester en schepenen
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Wet van 15 mei 2007 Betreffende Civiele Veiligheid B.S. 31 juli 2007-> sommige artikelen van kracht 10 dagen na publicatie -> andere na uitvoering K.B.’s.
WELKOM. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar afstemmen, komen tot eenheid van beleid.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
WELKOM © Misjel Decleer Gemeentelijke Basisschool Maasmechelen.
Gemeenteraad Teylingen 2 september 2015 Hans Zuidijk Plv. regionaal commandant / directeur Concernstaf Commissie Bestuur, financiën en toerisme.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
BRANDWEERZORG Gemeente Nuth. Onderwerpen presentatie Ontwikkelingen regionaal / district Risicobeheersing Repressie.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Brandweer bijdrage aan veiligheid in de gemeente Bernheze 7 september 2011.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
Infosessie dispatchers Zone Centrum Overzetting post LOCHRISTI
Schouwing en collectieve dialoog 21 april 2016
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
WELKOM SCHACHTBOKKEN -EISDEN © Misjel Decleer.
WELKOM SCHACHTBOKKEN -EISDEN © Misjel Decleer.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Hulpverleningszone Oost
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

»Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar afstemmen, komen tot eenheid van beleid en bestuur. »De BBC en de daar met gepaard financieel evenwicht verplicht de gemeente en OCMW om een streng financieel beleid en het kerntakendebat te voeren. »Het informeren van het college/bestuur over de grote, structurele, strategische uitdagingen voor de komende legislatuur. »Uitleg over de werking en afdelingen gebeurt tussen afdelings- en diensthoofden met de desbetreffende schepen. 1 Situering en doel

Missie Waken over civiele veiligheid Preventie, preparatie en pro-actie Repressie Natuurrijk en dynamisch karakter behouden Culturen beschermen Commerciële en industriële uitbouw ondersteunen

Ability to adept Realisaties: Opstellen van een behoeftenplan personeel Invullen van een deel van dat behoeftenplan Erkennen van “rode vlek” in uitruk naar Lanaken Oprichten van een voorpost met manschappen en materieel in Lanaken

Repressie Huisvesting Personeel Voertuigen Preventie Retributie Zonevorming EFFICIENCY

Bij een verplaatsing “over de brug”  langere uitruktijd  op termijn lost dit zich op  langere aanrijtijd voor Dilsen- Stokkem IDEAAL  plek dichtbij de huidige kazerne  doorsteek naar Koolmijn- Limburg- Maaslaan?

Aanwerving open plaatsen organogram: Onderofficier technisch tekenaar Officier preventie Indien detacheren naar de zone  kostenrecuperatie: Onderofficier dispatching ½ FTE officier dispatching Regelmatig vrijwilligers aanwerven  Belangrijk voor uitruk overdag: Lanaken Maasmechelen

Zonale dispatching Afbouw calltakers Invoeren van inslapende wachten: bevelvoerders en/of vrachtwagenchauffeur  Snellere uitruk ‘s nachts  Bewaking kazerne en materieel

Overdag: 1 à 2 beroepskrachten naar Lanaken Overdag operationeel ‘s Nachts: Inslapende bevelvoerder volhouden tot 2018 In de mate van het mogelijke afbouw Contacten met Maastricht voor Veldwezelt - Riemst

Functionele loopbaan beroepspersoneel: Per 1 januari 2014: 4 sergeanten Per 1 januari 2015: 2 sergeanten Per 1 januari 2017: 4 eerste sergeanten Per 1 januari 2018: 2 eerste sergeanten Vrijwilligerspersoneel: Per 1 januari 2015: 2 sergeant Maasmechelen 1 korporaal Maasmechelen 4 korporaal Lanaken Per 1 januari 2017: 2 eerste sergeant Maasmechelen  Belangrijk voor bevelvoering : Lanaken Maasmechelen

Korte termijn: Opleiden van brandweervrijwilligers tot ambulancier, inschrijving school op kosten van de zone  De brandweer is vóór de ziekenwagen bij interventies  Meerwaarde bij alle interventies

2013: Bestelwagen (vervanging 1997 transit) 2014:Commandowagen (vervanging 2000 landcruiser) Dienstvoertuig 2015: bosbrandweerwagen(vervanging 1996 Mercedes) watercontainer voor het haakarmvoertuig 2016: bosbrandweerwagen (vervanging 2000 MAN) Commando/dienstvoertuigen (vervanging 2006 Ford S-max) 2018: Autoelevator Signalisatiewagen (vervanging 1998 Transit) Zone: bosbrandweerwagen, autopomp, technisch hulpverleningsvoertuig ?

Verlaging met 5 % van de uitgaven: euro Technische benodigdheden Kledij Prestaties door derden Onderhoud en herstellingen Opleidingen

Uitwerken van een intern systeem om 5 jaarlijks de horeca van Maasmechelen te controleren (intern) IJveren voor een systeem waarbij mensen niet in een nieuwbouw ingeschreven worden voordat de brandweer een controle ter plaatse deed uitwerken van een systeem met andere diensten van de gemeente  Noodzaak aan officier preventie

Terugvorderen van kosten via retributie Brandpreventie Oneigen taken van de brandweer – salvage Preventieve aanwezigheid bij evenementen en gebeurtenissen Tarieven aanpassen

Brandpreventie euro Zone factureert gemeente  Gemeente is vrij door te factureren Oneigen taken van de brandweer – salvage euro Preventieve aanwezigheid bij evenementen en gebeurtenissen (brandwacht) euro Kosten voor elke inzet van de brandweer factureren aan de organisator

Maasmechelen ontvangt euro in 2013 vanuit de provinciale bijdrage bovenop de reeds ontvangen voorschotten Grotere investeringen personeel en materieel  grotere inspanningsindex  kleiner eigen aandeel

SD1: een coördinatie van de prezone uitvoeren m.o.o. de oprichting van de brandweerzone in 2014 SD2: een financieel beheer van de prezone uitvoeren SD3: een risicoanalyse op zonaal niveau uitvoeren SD4: een zonaal ICT-netwerk uitbouwen SD5: een uniforme informatievoorziening uitbouwen SD6: een meerjarenaankoopplan inzake materieel (rollend en niet- rollend) en persoonlijke beschermingsmiddelen verwezenlijken SD7: een zonaal opleidingsplan realiseren voor het personeel SD8: een autonome organisatie uitbouwen die een sleutelpositie voor de civiele veiligheid invult SD9: een zonaal preventiebeleid realiseren SD10: interne en externe communicatie verzorgen SD11: een uniforme operationele werking in de brandweerzone realiseren

SD2: een financieel beheer van de prezone uitvoeren waken bij het opstellen van de zonale begroting waken over het gemeentelijk retributiereglement Zone factureert gemeente  Gemeente is vrij door te factureren

SD3: een risicoanalyse op zonaal niveau uitvoeren onderzoek naar de ideale ligging van een brandweerkazerne in Maasmechelen SD5: een uniforme informatievoorziening uitbouwen aanwerven van een technisch tekenaar voor interventieplannen SD8: een autonome organisatie uitbouwen die een sleutelpositie voor de civiele veiligheid invult waken over de implementatie van organieke reglementen naar één zonaal reglement SD11: een uniforme operationele werking in de brandweerzone realiseren Meewerken aan het ontwerp van een zonale dispatching Waken over de belangen van onze calltakers