HARTELIJK WELKOM OP DE DAG VAN DE BEROEPSPRAKTIJKVORMING MBO Van kwaliteitsafspraak naar meer kwaliteit in beroepspraktijkvorming Deze dag is een co-productie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visitatiecommissie Waterketen
Advertisements

L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop AO binnen de bestaande structuur
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Resultaten BPV-evaluatie
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Sint-Vituscollege WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 31 augustus
Locatie van Iddekingeweg VMBO Jaar 4 KB-BB. Programma Wederzijdse verwachtingen Examenzaken Thema ouderavond Stage Keuze vervolgopleiding (Dhr. van Dijken)
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Bekostiging residentiële leerlingen
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Individueel Keuzebudget
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Informatiebijeenkomst inzake subsidieregeling Cultuur Eindhoven februari 2016.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Kwaliteitsafspraken mbo
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Klas 4 cursusjaar Mevrouw W. Janzen en de heer A. Luchtenberg.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Doorontwikkelen BRON vo
Mevrouw W. Janzen en de heer A. Luchtenberg
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Mijn visie op onderwijs
Welkom op de ouderavond
Blik op de toekomst.
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

HARTELIJK WELKOM OP DE DAG VAN DE BEROEPSPRAKTIJKVORMING MBO Van kwaliteitsafspraak naar meer kwaliteit in beroepspraktijkvorming Deze dag is een co-productie van: Ministerie van Onderwijs, Cultuur, Wetenschap MBO Raad MBO in Bedrijf De Argumentenfabriek MBO Academie

Welkom  Voorstellen  Opzet en opbrengst  Programma voor vandaag

Opzet en opbrengst  Acht informatiedagen voor mbo-instellingen Initiatief van MBO in Bedrijf Procesbegeleiding door De Argumentenfabriek  Opbrengst is nuttig voor alle mbo-instellingen  Factsheet en FAQ

Programma  uur: Weet  uur: Lunchpauze  uur: Denk  uur: Doe

Vragen?

Quiz!

Testvraag 0  U bent hier op het Horaplantsoen. Wat is Hora? 1. Herstellingsoord Rijksambtenaren 2. Een verwijzing naar Jonkheer Adolphus van Hora, wiens land dit vroeger was

Vraag 1  Bij wie moeten mbo-instellingen voor 1 september 2016 het BPV- plan inleveren? 1. Bij DUO 2. Bij MBO in Bedrijf

Vraag 2  Hoeveel pagina’s mag het BPV-plan maximaal hebben? 1. Maximaal 15 a4 2. Er is geen maximaal aantal pagina’s

Vraag 3  Wat is de consequentie als een mbo-instelling geen BPV-plan inlevert? 1. Mbo-instellingen die geen BPV-plan inleveren komen niet in aanmerking voor resultaatafhankelijke beloning 2. Mbo-instellingen die geen BPV-plan inleveren krijgen een boete

Vraag 4  Waar kijkt MBO in Bedrijf naar bij de beoordeling van de ambities in het BPV-plan? 1. Naar het ambitieniveau van de mbo-instelling ten opzicht van zichzelf 2. Naar het ambitieniveau van de mbo-instelling ten opzichte van instellingen met vergelijkbare omvang

Vraag 5  Mag een mbo-instelling inhoudelijk afwijken van wat in het kwaliteitsplan (en vervolgrapportages) over BPV-verbetering staat? 1. Ja 2. Nee

Vraag 6  Wanneer krijgt een mbo-instelling geld uit het budget voor resultaatafhankelijke beloning voor het verbeteren van hun BPV? 1. Als MBO in bedrijf heeft geconstateerd dat het een goed BPV-plan is 2. Als MBO in bedrijf heeft vastgesteld dat de geformuleerde resultaten zijn behaald

Vraag 7  Wat is de status van collegiale consultatie? 1. Collegiale consultatie is vrijblijvend en een goed idee 2. Collegiale consultatie is een voorwaarde voor goedkeuring van het BPV- plan door MBO in Bedrijf

Vraag 8  Hoeveel geld is er voor alle mbo-instellingen gezamenlijk te verdelen in 2017 en 2018? miljoen miljoen

Vraag 9  Wanneer krijgen mbo-instellingen die hiervoor in aanmerking komen voor het eerst geld uit het resultaatafhankelijke budget? 1. December December 2017

Vraag 10  Wanneer moeten mbo-instellingen het verslag van de resultaten inleveren? 1. Op 15 augustus Op 1 september 2017

Vraag 11  Met wie moet een mbo-instelling de inhoud van het BPV-plan afstemmen? 1. Met de OR 2. Met studenten, leerbedrijven en bpv-begeleiders

Vraag 12  Hoeveel extra geld krijgen mbo-instellingen voor het uitvoeren van hun BPV-plan? 1. Niets, ze hebben hier al geld voor gekregen via de middelen in het kader van hun kwaliteitsplan 2. Niets, ze krijgen pas budget als blijkt dat de resultaten zijn behaald

Vraag 13  Wat is de voorgeschreven tijdshorizon voor verbeteringen in een BPV-plan? 1. De verbeterplannen moeten eindigen op 1 september Er is geen horizon

Vraag 14  Het BPV-plan heeft alleen betrekking op de BOL-opleidingen. 1. Ja 2. Nee

Vraag 15  Het BPV-plan dient kwantitatieve gegevens te bevatten over de beoordeling van de kwaliteit van de BPV. 1. Ja 2. Nee

Vraag 16  De beoogde resultaten uit het BPV-plan dienen betrekking te hebben op alle opleidingen van een mbo-instelling. 1. Ja 2. Nee

Vraag 17  Iedere mbo-instelling met een goedgekeurd plan kan zowel in 2017 als in 2018 in aanmerking komen voor een deel van het budget bij gerealiseerde resultaten. 1. Ja 2. Nee

Vraag 18  Het BPV-plan vervangt het hoofdstuk over BPV in het kwaliteitsplan. 1. Ja 2. Nee

Vraag 19  MBO in Bedrijf beoordeelt zowel het BPV plan als de resultaten die gerealiseerd zijn door de uitvoering van het plan. 1. Ja 2. Nee

Vraag 20  Wie beslist over de toekenning van het budget?: 1. MBO in Bedrijf 2. De Minister van OCW

Arrangement kwaliteitsafspraken revisited (1)  Juli 2014: bestuursakkoord kwaliteitsafspraken tussen OCW en MBO Raad respectievelijk tussen de Minister en de besturen van de individuele MBO scholen.  Budget prestatiebeloning beroepspraktijkvorming: € ,=. Realisatie trekkingsrecht op dit budget is prestatieafhankelijk. Het gaat om extra geld dat vanaf 2017 structureel beschikbaar is.

Arrangement kwaliteitsafspraken revisited (2)  Focus bij de start: ontwerp en realisatie van een valide i.c. deugdelijke indicator BPV-kwaliteit, die een rechtmatige bekostiging garandeert.  Oktober 2015: Verkenning wijst uit: ontwikkeling van bedoelde indicator onhaalbaar binnen de gestelde termijn.  December 2015: Aanvullende bestuurlijke afspraken tussen Minister van OCW en MBO Raad over alternatief: verbeterplan beroepspraktijkvorming in combinatie met resultaatbeloning. Ontvangen resultaatbeloning afhankelijk van oordeel MBO in Bedrijf. Afspraken over peer review (collegiale consultatie) en openbaarheid van de gerealiseerde resultaten.

Kwaliteitsafspraken - de plannen (1) 1. Verbeterplan beroepspraktijkvorming. 2. Excellentieplan. 3. Kwaliteitsplan.

Kwaliteitsafspraken - de plannen (2)  De verschillen bezien vanuit de beoordeling: - Kwaliteitsplan: geen koppeling beoordeling/budget - Excellentieplan: wel koppeling uitkomst beoordeling plan><budget, maar twee doelstellingen: 1) het nieuwe thema excellentie aanjagen alsmede vorm en inhoud geven en 2) beoordeling van het plan op basis van criteria beoordelingskader - Beroepspraktijkvorming. Beoordeling van plan en vervolgens de geboekte resultaten: wel koppeling beoordeling/budget: no show/no money. Geen nieuw thema.

MBO in Bedrijf, positionering en opdracht (1)  De uitvoering van de beoordeling is belegd bij MBO in Bedrijf.  Opdracht: - Beoordeel de plannen in (zo nodig ) twee ronden. (2016) - Bespreek met de MBO scholen, waarvan het plan in eerste ronde niet is goedgekeurd de motivering van de afkeuring en geef adviezen wat betreft de uit te voeren acties die nodig zijn om in de tweede ronde perspectief te hebben op alsnog goedkeuring. - Leg de bevindingen en conclusies wat betreft de beoordeling van het plan vast in een brief ten behoeve van het college van bestuur.

MBO in Bedrijf, positionering en opdracht (2)  Beoordeel de resultaten in 2017 en  Leg de bevindingen en conclusies wat betreft de beoordeling van de resultaten vast in een brief aan de colleges van bestuur.  Adviseer de Minister in 2016, 2017 en 2018 over de beoordeling van het plan respectievelijk over de beoordeling van de gerealiseerde resultaten.  Verzorg generieke rapportages in januari 2017, 2018 en 2019 met betrekking tot het thema beroepspraktijkvorming.

De documenten die ertoe doen  Brief van de Minister van OCW van 15 maart aan de Tweede Kamer inzake voortgang kwaliteitsafspraken mbo.  De hoofdlijnen van het beoordelingskader.  De handreiking Productie Verbeterplan Beroepspraktijkvorming.  De brief van OCW aan de MBO scholen van 18 maart  De gewijzigde regeling kwaliteitsafspraken mbo (juni 2016).  De instellingsrapportage en de mbo-scanner, die worden aangevuld met cijfers met betrekking tot de beroepspraktijkvorming en door de MBO scholen gebruikt kunnen worden bij de uit te voeren analyse (nulmeting).

Het kwaliteitsplan en beroepspraktijkvorming  Beroepspraktijkvorming is een van de thema’s/hoofdstukken in het kwaliteitsplan  Het verbeterplan beroepspraktijkvorming vervangt het bedoelde hoofdstuk.  Het is aan elke individuele MBO school te bepalen of en zo ja in welke mate de inhoud van bedoeld hoofdstuk bruikbaar is bij de productie van het verbeterplan.  Dit op basis van de hoofdlijnen van het beoordelingskader en de handreiking.

Voorbereidingen  In de eerste gespreksronde naar aanleiding van de ingediende voortgangsrapportages tussen de leden van het MBO in Bedrijf team met elk van de besturen (april en mei) kan ook voorbereiding van de productie van het verbeterplan beroepspraktijkvorming aan de orde gesteld worden.  In de weken van 12 en 19 april organiseert de MBO Raad samen met de MBO Academie acht keer de ‘Dag van de Beroepspraktijkvorming’.  Centraal thema: Hoe maak ik een goed verbeterplan beroepspraktijk- vorming?  Doelgroep: de projectleiders/sleutelfiguren binnen de organisatie die belast worden met de productie van het verbeterplan.

Het verbeterplan beroepspraktijkvorming in beeld (1)  De aspecten: Programma: programma tijdens de beroepspraktijkvorming inclusief de aansluiting daarvan op het binnen schools programma. Matching: het proces van (voorbereiding van) de individuele matching leerling><bedrijf. Begeleiding: verzorgd door de school tijdens de periode van beroepspraktijkvorming.

Het verbeterplan beroepspraktijkvorming in beeld (2)  De opbouw per aspect. Analyse beginsituatie. ( sterkte-, zwakteanalyse) Conclusies analyse beginsituatie. De ambities/doelstellingen geformuleerd in concrete beoogde resultaten voor 2017 respectievelijk Overzicht van de uit te voeren maatregelen.

Het verbeterplan beroepspraktijkvorming in beeld (3)  De aspecten: het aantal aspecten kan worden uitgebreid dan wel één of meer van de aspecten kan vervangen worden door zelf gekozen aspecten. De gemaakte keuzen worden in het plan toegelicht.  De MBO school kan ervoor kiezen een verschillend belang te hechten aan de onderscheiden aspecten. Dit op basis van de uitkomsten van de analyse (de nulmeting).

Het verbeterplan beroepspraktijkvorming in beeld (4)  Voor een juiste beoordeling van het plan en (in een later stadium) van de geboekte resultaten is een scherp onderscheid tussen maatregelen enerzijds en resultaten anderzijds noodzakelijk.  Verbeteringen van de beroepspraktijkvorming die leiden tot het voldoen aan de wettelijke eisen komen niet in aanmerking voor de resultaatsafhankelijke beloning.  Gebruik betrouwbare bronnen bij de productie van de sterkte-, zwakteanalyse en het vastleggen van daaruit voortvloeiende maatregelen en beoogde resultaten. De MBO school zelf is daarvoor verantwoordelijk. MBO in Bedrijf gaat uit van de betrouwbaarheid van de bronnen.

Het verbeterplan beroepspraktijkvorming in beeld (5)  Het is evident dat kwaliteitsverschillen tussen sectoren/domeinen/opleidingen/clusters van opleidingen binnen een MBO school kunnen optreden.  Het verbeterprogramma vereist dan ook geent te zijn op de analyse van elk van de bovengenoemde opleidingseenheden van de schoolorganisatie.  Essentieel is bovendien de afstemming met vertegenwoordigers van de schoolbegeleiders beroepspraktijkvorming/leerlingen/leerbedrijven.

De informatiebronnen en de ondersteuning (1)      De dag van de beroepspraktijkvorming (zie op een eerdere sheet).  Desgewenst: workshops collegiale consultatie.

De informatiebronnen en de ondersteuning (2) Specifieke publicatie Instellings- rapportage Mbo- scanner planning Basisgegevens (BRON)xxx15-apr Oordeel studenten (JOB)xxx18 april juni Oordeel afgestudeerden (ROA)xxx15-apr Oordeel leerwerkbedrijven (SBB)xxxjuni Opmerking:UitgebreidHoofdlijnen

De essenties  In essentie gaat het om het leveren van een zodanige kwaliteit van beroepspraktijkvorming dat sprake is van (een hoge mate) van tevredenheid bij de MBO leerlingen en de organisaties die de beroepspraktijkvorming verzorgen.  Het gaat dus altijd om de kwaliteit van de programma’s,van de begeleiding en van het relatieverkeer en -beheer tussen school en bedrijf.  Anders gezegd: een goed functionerende arrangement tussen school/leerling/beroepspraktijkvorming/organisatie.

De beoordeling in beeld (1)  Het plan: is er sprake van een goed plan of niet?  Beantwoording van deze vraag vindt plaats op hetgeen is vastgelegd in het document hoofdlijnen beoordelingskader.  Wat betreft de resultaten: - Van een goedgekeurd plan naar een goed resultaat: factor x - Van een goedgekeurd plan naar een voldoende resultaat: factor y - Van een goedgekeurd plan naar een onvoldoende resultaat: factor 0

De beoordeling in beeld (2)  MBO in Bedrijf beoordeelt de resultaten wat betreft: - de mate waarin de verbetering is gerealiseerd. - de reikwijdte. - het belang van de gerealiseerde verbetering gerelateerd aan de onderscheiden aspecten. - In elk van de drie genoemde situaties ten opzichte van hetgeen in het plan is vastgelegd wat betreft de beoogde resultaten.

De data die ertoe doen (1)  U heeft inmiddels ontvangen: de brief over de kwaliteitsafspraken en de hoofdlijnen van het beoordelingskader, de handreiking en de brief van de Minister aan de Tweede Kamer is gepubliceerd.  De regiobijeenkomsten op 23 en 24 maart.  De week van 11 en 18 april: acht keer de dag van de beroepspraktijkvorming gericht op de projectleiders productie verbeterplan.

De data die ertoe doen (2)  Voor 1 september 2016: verbeterplan indienen.  Beoordeling eerste ronde: voor 1 november 2016 klaar.  Brieven naar de MBO scholen bij goedkeuring in de eerste ronde. Voor 1 december 2016.

De data die ertoe doen (3)  Indien aan de orde: productie tweede versie in november  Beoordeling tweede versie: in december  Brieven naar de betreffende MBO scholen: voor 15 januari  Generieke rapportage MiB: voor 1 februari 2017.

De data die ertoe doen (4)  Opleveren resultaatsrapportage door de MBO scholen: voor 15 augustus  Beoordeling van de resultaten: voor 15 oktober  Besluitvorming OCW adviezen MiB voor 15 november  Uitbetaling eerste ronde: december  Na besluitvorming over de adviezen door de Minister volgt telkens een DUO beschikking.

Tenslotte  Ga uit van het bestaande.  Breng nauwgezet in beeld op welke aspecten en bij welke opleidingen verbeteringen noodzakelijk zijn.  Formuleer daarop de beoogde resultaten en de uit te voeren maatregelen..  Stem die af met vertegenwoordigers van de leerlingen/begeleiders/ leerbedrijven.  Bezie het budget van het kwaliteitsplan als een investeringsbudget om in een periode van twee jaar de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming, daar waar noodzakelijk op het vereiste kwaliteitspeil te brengen. Bij een goed resultaat is sprake van een resultaatsbeloning.  Maak serieus werk van de collegiale consultatie.