Socio-economische actualiteit Hans Denruyter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
209 leerlingen… Verdeeld in 35 groepen van 6 leerlingen: Met telkens een volwassene als begeleider…
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Workshop OGW in de klas..
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Introles: Opstarten + intro:
DRIVE! in het beroepsonderwijs
les 12 - tekstplan, wikispaces
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Gewoontes / verslaving
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Onze doelen en visie in beeld
Betogende spreekbeurt
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Pedagogisch werken in de wijk
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Lezen: doe het goed voor
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez Presentatie van het instrument Concept Opbouw Hoe werkt het instrument? Concrete werkvorm: rollenspel.
Ontwerp je eigen kwartet
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Basisstof 1 Orgaandonatie Wat vind jij ervan?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
1. Wat gaan we vandaag doen ?
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Kwaliteitszorg Les 4.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Het project! Onze Jeugddienst! Het jaar! Het Jaarthema!
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
DE AMERIKAANSE PRESIDENTSVERKIEZINGEN
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Praktijkgericht onderzoek
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Betoog.
Inleiding beoordelen.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Introductie V6 2018/2019.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Je eigen omgeving in beeld
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Anatomie en Fysiologie
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Socio-economische actualiteit Hans Denruyter

Werkwijze Afwisselend sessies rond een topic en mondelinge test 100 procent van het cijfer wordt verdiend in de loop van het semester door deelname aan de mondelinge tests Voor de tests vorm je groepjes. Het toegekende cijfer is gedeeltelijk individueel, gedeeltelijk gebaseerd op de groepsprestatie. Aanwezigheidsplicht bij de tests: indien je NIET kan deelnemen, moet je ten laatste de dag van de test een mail sturen naar mijn mailadres In de eerstvolgende les krijg je de kans de test in te halen als je een schriftelijk bewijs kan

Werkwijze (1)Een (controversieel) thema wordt aangebracht door docent, discussie met uitwerking van diverse standpunten (voor-tegen, argumenten en tegenargumenten, …) (2)De studenten werken in de klas en thuis een rollenspel uit. (3)In de volgende les: tekst rollenspel afgeven, rollenspel wordt opgevoerd, cijfer wordt gegeven. (4)De methode kan worden bijgesteld na enkele lessen: geef feedback!

Hoe zien Sinterklaas en Zwarte Piet er in Nederland en Vlaanderen uit?

versus

Controverse

Enkele tips voor informatie: lijst met argumenten voor en tegen Zwarte Piet, met telkens tegenargumenten controverse/ artikel uit NRC Handelsblad met interessant forum lezersmeldingen (discussie op de Nederlandse TV over Zwarte Piet) Kranten: Het Laatste Nieuws De Standaard De Morgenwww.demorgen.bewww.demorgen.be NRC Handelsblad (NL)

Opdracht voor volgende sessie Af te leveren (per groep, niet individueel!): (1)Blad met de beste cartoons die je groep vond (2)Een halve pagina met de mening van JOUW groep over dit thema (3)Een uitgeschreven rollenspel van ongeveer 5 minuten, waarin 4 mensen discussiëren over al dan niet Zwarte Piet behouden. Je levert de tekst af en je bent in staat om je rol ZONDER PAPIER te spelen! Situatie: In een winkel in de Nieuwstraat in Brussel wil de manager zoals elk jaar een Sinterklaasweek organiseren. Sinterklaas en Zwarte Piet ontvangen de kleine kindjes en geven geschenkjes. Twee medewerkers zijn fel tegen de figuur van Zwarte Piet en komen met argumenten. De manager en een andere medewerker zijn voor en hebben ook hun argumenten. Gebruik in je discussie - economische argumenten (Omzet! Reputatie!) -morele argumenten (discriminerend, vernederend, niet voor diversiteit, …) - culturele argumenten (traditie, betekenis van zwart en wit, …) Op het einde komt er een compromis uit de bus over hoe jullie Zwarte Piet concreet aanpakken. Beoordeling: niveau van de argumentatie, vlot Nederlands en authentiek je rol spelen.

Groepen voor sessie 16 februari Graag 10 minuten voor het uur aanwezig zijn! Bij ziekte: de groep doet haar rollenspel. De zieke stuurt een mail om te verwittigen en krijgt toelating om de eerstvolgende sessie het rollenspel te doen. Alleen op vertoon van doktersbriefje! 9u55: Marie-Charlotte, Tamara, Melanie, Audrey 10u10: Gladys, Kubra, Shekala 10u20: Maxim, Marie, Sarah, Christelle 10u30: Celine, Elise, Deborah 10u40: Klaudia, Laura, Sarah, Janice 10u50: Megane, Giulia, jessica, Laura 11u00: Paule, Aurore, Julie, Vanessa 11u10: … 11u20: … Studentes die nog niet in een groep zijn, sluiten aan bij de bestaande groepen of vormen zelf een groepje van 2 tot 4 personen. Individueel deelnemen aan de test kan niet.