Socio-economische actualiteit Hans Denruyter
Werkwijze Afwisselend sessies rond een topic en mondelinge test 100 procent van het cijfer wordt verdiend in de loop van het semester door deelname aan de mondelinge tests Voor de tests vorm je groepjes. Het toegekende cijfer is gedeeltelijk individueel, gedeeltelijk gebaseerd op de groepsprestatie. Aanwezigheidsplicht bij de tests: indien je NIET kan deelnemen, moet je ten laatste de dag van de test een mail sturen naar mijn mailadres In de eerstvolgende les krijg je de kans de test in te halen als je een schriftelijk bewijs kan
Werkwijze (1)Een (controversieel) thema wordt aangebracht door docent, discussie met uitwerking van diverse standpunten (voor-tegen, argumenten en tegenargumenten, …) (2)De studenten werken in de klas en thuis een rollenspel uit. (3)In de volgende les: tekst rollenspel afgeven, rollenspel wordt opgevoerd, cijfer wordt gegeven. (4)De methode kan worden bijgesteld na enkele lessen: geef feedback!
Hoe zien Sinterklaas en Zwarte Piet er in Nederland en Vlaanderen uit?
versus
Controverse
Enkele tips voor informatie: lijst met argumenten voor en tegen Zwarte Piet, met telkens tegenargumenten controverse/ artikel uit NRC Handelsblad met interessant forum lezersmeldingen (discussie op de Nederlandse TV over Zwarte Piet) Kranten: Het Laatste Nieuws De Standaard De Morgenwww.demorgen.bewww.demorgen.be NRC Handelsblad (NL)
Opdracht voor volgende sessie Af te leveren (per groep, niet individueel!): (1)Blad met de beste cartoons die je groep vond (2)Een halve pagina met de mening van JOUW groep over dit thema (3)Een uitgeschreven rollenspel van ongeveer 5 minuten, waarin 4 mensen discussiëren over al dan niet Zwarte Piet behouden. Je levert de tekst af en je bent in staat om je rol ZONDER PAPIER te spelen! Situatie: In een winkel in de Nieuwstraat in Brussel wil de manager zoals elk jaar een Sinterklaasweek organiseren. Sinterklaas en Zwarte Piet ontvangen de kleine kindjes en geven geschenkjes. Twee medewerkers zijn fel tegen de figuur van Zwarte Piet en komen met argumenten. De manager en een andere medewerker zijn voor en hebben ook hun argumenten. Gebruik in je discussie - economische argumenten (Omzet! Reputatie!) -morele argumenten (discriminerend, vernederend, niet voor diversiteit, …) - culturele argumenten (traditie, betekenis van zwart en wit, …) Op het einde komt er een compromis uit de bus over hoe jullie Zwarte Piet concreet aanpakken. Beoordeling: niveau van de argumentatie, vlot Nederlands en authentiek je rol spelen.
Groepen voor sessie 16 februari Graag 10 minuten voor het uur aanwezig zijn! Bij ziekte: de groep doet haar rollenspel. De zieke stuurt een mail om te verwittigen en krijgt toelating om de eerstvolgende sessie het rollenspel te doen. Alleen op vertoon van doktersbriefje! 9u55: Marie-Charlotte, Tamara, Melanie, Audrey 10u10: Gladys, Kubra, Shekala 10u20: Maxim, Marie, Sarah, Christelle 10u30: Celine, Elise, Deborah 10u40: Klaudia, Laura, Sarah, Janice 10u50: Megane, Giulia, jessica, Laura 11u00: Paule, Aurore, Julie, Vanessa 11u10: … 11u20: … Studentes die nog niet in een groep zijn, sluiten aan bij de bestaande groepen of vormen zelf een groepje van 2 tot 4 personen. Individueel deelnemen aan de test kan niet.