Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Technische geletterdheid en onderwijs
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Werken naar onderwijsbehoeften
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Probleem gestuurd onderwijs
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Jeannette van Nieuwkoop
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Lezen: doe het goed voor
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Toekomstgericht onderwijs
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Wetenschap en Technologie Quickscan. W&T op uw school 1.Ga de uitdaging aan! 2.Waar staat mijn school? 3.Hoe kunnen we een leergemeenschap worden?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
SportOriëntatie en ondernemen. Waarom Sport(Oriëntatie)? Sport is belangrijk voor jongeren:  Leren bewegen  Leren over bewegen  Bewegen socialiseert.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Natuur Leven en Technologie
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
What is the meaning of? Student centered learning
Info avond Kunskapsskolan klas 1
gemaakt door Nieck en Marijn
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Samenwerken en communicatie
Activernde didactiek & passende werkvormen
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
Product van TU Delft, SEC
Loopbaan & burgerschap
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Creatief denken Design thinking.
Product van TU Delft, SEC
<Geef de titel van het probleem op>
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015

Bouw een vrijstaande structuur van minimaal 60 cm hoog. 20 ongekookte spaghetti slierten 1 meter touw 1 meter tape Gemeten vanaf het oppervlak van de tafel tot de top van de marshmallow. De hele marshmallow moet bovenop staan. Je hoeft niet alles te gebruiken. De schaar is alleen om te knippen. Jullie hebben 18 minuten!

Meten!

Beschrijf in werkwoorden de stappen die jullie hebben doorlopen. Ontwerp cyclus Beschrijving Verken Wat is het probleem of de wens? Wat moeten we weten (wetenschap)? Wat zijn de randvoorwaarden en criteria? BedenkWat zijn mogelijke oplossingen? Ontwerp Wat ga je maken? Welke materialen heb je nodig? Maak Volg je ontwerp en maak het. Test het! VerbeterMaak je ontwerp nog beter. Test het!

8 Lessenseries waarin de leerlingen een uitdaging aan gaan. Ze lossen een wens of probleem op. Eerst onderzoeken ze de wetenschap en daarna gebruiken de leerlingen de ontwerpcyclus om het probleem op te lossen. Musea, scholen en universiteiten uit 10 landen hebben samen het materiaal gemaakt.

De lessenseries (5-8 lesuren) Les 0 - Voorbereidende les - Wat is techniek Les 1 - Context en uitdaging, verkennen Les 2 - Onderzoek naar benodigde kennis Les 3 - Bedenk, maak en verbeter Les 4 - Evaluatie van product en proces De leerlingen (groep 5-8) werken aan eigen oplossing worden gemotiveerd door de context

Wetenschap en techniekUitdaging Biomedisch & menselijk lichaamMeet hoeveel lucht je uitademt Akoestiek & geluidOntwerp en bouw een instrument Elektrotechniek & elektriciteitOntwerp een stofzuiger Mechanica & evenwicht en krachtenOntwerp en bouw een hangend kunstwerk Landbouw techniek & plantenLeidt water naar de planten Luchtvaarttechniek & krachtenOntwerp een zweefvliegtuig Materiaalkunde & warmteoverdracht en isolatie Ontwerp een isolerende schoenzool Maritieme techniek & drijven en zinken Ontwerp een drijvend platform

Bewust maken van de breedte van techniek. Leerlingen wetenschap en techniek te laten ervaren. Uitdagen van stereotype beelden van ingenieurs en techniek. Interesse creëren voor wetenschap, technologie en engineering

Leerplankader W&T van het SLO echnologie-in-het-basis-en-speciaal-onderwijs.pdf ds/2014/wetenschap-en- technologie-in-het-basis-en- speciaal-onderwijs.pdf

3 componenten van W&T Bron: SLO Leerplankader Houding Verwondering Nieuwsgierigheid Exploratieve houding, ontdekken en onderzoeken Initiatieven nemen Motivatie en plezier in O&OL Doelgerichtheid en doorzettingsvermogen Vragen stellen Respectvol omgaan met (levend) materiaal

3 componenten van W&T Bron: SLO Leerplankader Vaardigheden  Stapsgewijs iets kunnen aanpakken (stappen binnen O&OL)  Problemen oplossen  Keuzes maken, plannen maken, beslissingen nemen  Leren gebruiken van materialen, technieken en gereedschappen  Leren waarnemen, oplettend zijn  Leren ordenen  Leren representeren/ vastleggen

Kennis

Welke competenties hebben leerlingen in de toekomst nodig? 21 e eeuwse vaardigheden SLO Creativiteit Kritisch denken Probleemoplosvaardigheden Communiceren Samenwerken Digitale geletterheid Sociale en culturele vaardigheden Zelfregulering

Samenwerking iPabo en NEMO In 2014 hebben de iPabo en NEMO samen een nascholingstraject gegeven. 1.Training (3 uur) over onderzoekend leren en een lessenserie. 2.Training (3 uur) over ontwerpend leren en een lessenserie. 3.Bezoek aan de klas + nagesprek 4.Terugkombijeenkomst, leerkrachten presenteerde wat ze gedaan hadden.

Samenwerking iPabo en NEMO Rollen Trainingen: iPabo + NEMO (grootste rol) Schoolbezoek: iPabo Meerwaarde

Dank voor jullie aandacht. Vragen? Kan ook per mail naar