Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april 2014 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Raadsledenbijeenkomst 15 april
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Ouders en Kinderen Centraal
Zorg - Welzijn - Wonen Niels de Beer Active Ageing.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Transformatie Jeugdzorg
Veranderingen in de zorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
In het bestuursakkoord
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Begeleidingsplannen GGZ
Netwerktafel Achtergrond en Doel
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Jeugdhulp Oktober 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Doel en taak van de hulpverlening
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Resultaatgericht Samenwerken
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Stichting Klimkoord Bijeenkomst SKJ.
Patiëntenparticipatie
benutten van kansen en Eigenkracht
Basistekst : Talentontwikkeling
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Huidige stand van zaken binnen hulpverlening aan jeugd? Steeds duurder Te weinig bij de directe leefwereld Steeds zwaarder Wens tot kwaliteitsverbetering op inhoud 2

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Waar naar toe in 2015? Lichter Van zorg naar opvoedklimaat Aansluiten bij dagelijks leven: eigen kracht, cliënt centraal Niet gericht op ingrijpen bij, maar faciliteren van Toegankelijkheid naar zorg breed inclusief specialistische 3

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Een werkelijke transformatie door: Mindshift Cliëntenparticipatie! 4

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een adviseur bij! Wat is cliëntenparticipatie? Een instrument? Een uitgangspunt? 5

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Instrument: Kwaliteit van zorg Kijken vanuit het bestaande aanbod Er moet een zinvol resultaat gehaald worden Toetsen vanuit regel- en wetgeving binnen de wet Toetsen met bestaande cliënttevredenheidonderzoeken Taalgebruik: betrekken bij! Tijdstip van inbreng van cliënten/netwerk is vaak laat 6

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Uitgangspunt: Kwaliteit van bestaan Startpunt is de jeugdige, ouders/verzorgers, sociale netwerken, sociale gemeenschap Zijn inbreng is leidend en medebepalend Kijken vanuit de persoon en zijn situatie Voor de persoon en zijn leefwereld moet het zinvol zijn Gevoel van regie hebben en verantwoordelijkheid behouden Dialoog organiseren die gericht is op alle niveaus van beleid, uitvoering en opleiding middels ontwerpen, ontwikkelen en monitoren 7

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! participatie kan alleen met: de juiste attitude in een context waar participatie uitgangspunt is! 8

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Waaruit blijkt een juiste participatie? Structurele sterke inbreng van ouders, sociale netwerken en lokale gemeenschap = ervaringsdeskundigen De ervaringsdeskundigen zijn gelijkwaardige partners vanuit hun specifieke expertise m.b.t. jeugdzorg 9

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Hoe zet je cliëntenparticipatie in ? Gedachtevorming over beleid rond jeugdhulp Afstemming met de andere transities Vaststellen van dat beleid Uitvoeren en faciliteren van dat beleid Monitoren van beleid Evalueren van het beleid Kwaliteitstoetsing en -bewaking 10

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Het is een circulair proces op 3 niveaus: op beleid lokaal/regionaal niveau Instellingsniveau hulpverleningsniveau 11

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Wat is het resultaat? Accent op cliënt centraal: eigen regie en eigen kracht. De start en nadruk ligt bij de jeugdigen, ouders en hun netwerk als creators van hun eigen Vernieuwende kwaliteitsverbetering door inbreng van ervaringsdeskundigen. Toetsing van zorgaanbod door ervaringsdeskundigen. Transformatie van de lokale gemeenschap 12

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! En dan: jeugdhulp kent: diverse doelgroepen verschillende thema’s Maar…… iedereen wil gehoord en gekend worden vraagt aandacht voor zijn specifieke situatie 13

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Belangrijk voor cliënten is bejegening: Respect Respect = samen werken aan probleem en oplossing Respect = erkennen van het besef van verantwoordelijk-zijn Respect = jeugdigen en ouders aanspreken op eigen vermogen 14

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! vervolg respect Respect = ook het onvermogen onderkennen Respect = jeugdige en ouders zien als uniek Respect = maatwerk Respect = bijdragen aan eigenwaarde en oplossend vermogen 15

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Wat verwacht de cliënt van professionaliteit? Gedegen kennis als generalist én als specialisten Tijdig inschakelen van specialismen Kennis van kinderontwikkeling én ouderschap, sociale factoren Kennis van en kunnen opereren in de lokale netwerken 16

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Vervolg professionaliteit Kennis van en kunnen opereren in de sociale netwerken van de cliënten Integraal werken, ‘ontschotten’ Gericht op samenwerking of deze tot stand kunnen brengen Een goede balans tussen cliëntbelang en professionele opvatting 17

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Participatie: is een werkwoord! van denken in systemen naar ontmoetingen! 18

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Wensen van ouders en jongeren: Ik ken de plaats in mijn gemeente waar ik mijn vraag kan stellen Ik weet waarvoor ik hulp nodig heb! Mijn hulpvraag is uitgangspunt van de hulp en niet het aanbod van instellingen Ik krijg hulp die gericht is op mijn gezin/familie, en omgeving, niet alleen aan het kind. Graag zo normaal mogelijk De hulp die ik krijg is vrij van impliciete normen en waarden en is aangepast aan verschillende (culturele) opvattingen over opvoeden 19

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Wensen 2 Als ik 18 wodt en hulp nodig heb, gaat die door Specialistische zorg is beschikbaar en wordt in de eigen omgeving aangeboden, tenzij…. Onderzoeken voor maatregelen verlopen objectief en mijn verhaal wordt serieus genomen Er is een centraal onafhankelijk informatiepunt waar alle informatie over jeugdhulp voor jongeren en ouders beschikbaar is Trefpunt voor cliënten in ingewikkelde/moeilijke situaties Ik word gezien als een belangijke en onmisbare partner! 20

Vragen? 21

Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Informatie Flyers vanuit cliëntenperspectief:  De 10 wensen van cliënten!  Waar gaan jongeren voor?  Helpen vanuit cliëntenperspectief  Cliëntenparticipatie: impuls voor kwaliteit en vernieuwing! Handreiking voor gemeenten: “Zorg voor de Jeugd, begin bij de burger! Notitie van ouders: “Deze steun heb ik nodig!” Handreiking van BelangenOrganisatiesOverijssel: “ De jeugdzorg gaat veranderen!!” Criteria vanuit cliëntenperspectief Passende medezeggenschap Cliëntenparticipatie Jeugdzorg Movisie 22